:: Strona główna  Pojazdy zabytkowe Ciężarówki cz.I

Gaz/Lublin

Modele :

Informacje o firmie :

Gaz/Lublin 51

W roku 1944 opracowano samochód Gaz - 51, następnie produkcję tych pojazdów rozpoczęto dwa lata później. Ciężarowy samochód GAZ - 51 miał ładowność 2,5 tony. Znalazł szybko  zastosowanie w wielu dziedzinach gospodarki ZSRR i był produkowany w wielu  odmianach przez 30 lat, aż do roku 1975. GAZ - 51 był najpopularniejszymi  samochodami w Związku Radzieckim, stanowiły około połowy wszystkich  samochodów wyprodukowanyc w gorkowskiej fabryce w ciągu 50 lat. Latem roku 1950 między Polską a Związkiem Radzieckim została podpisana umowa licencyjna w myśl której w Polsce produkowane miały być samochody: osobowe (Gaz M20 - Warszawa) i ciężarowy Gaz - 51 jako Lublin. Zdecydowano ze produkcja będzie sie odbywać w nowo wybudowanej fabryce - FSC w Lublinie. Pierwsze egzemplarze były montowane z zespołów dostarczonych ze Związku Radzieckiego. Ze względu na rozbudowywanie fabryki o kolejne działy coraz więcej elementów było produkowanych w Lublinie. W Polsce samochody te wytwarzane były dość krótko bo tylko do roku 1957. Przez sześcioletni okres produkcji Lublin - 51 doczekał się on kilku wersji nadwozi specjalnych. Do najpopularniejszych należały: Kino objazdowe, więźniarka, warsztat terenowy i karetka pogotowia.

Dane techniczne :

Silnik - Typ M51, z zapłonem iskrowym czterosuwowy, rzędowy, pionowy, ustawiony wzdłużnie nad osią przednią, zawieszony elastycznie w czterech punktach. Srednica cylindra 82 mm, skok tloka 100 mm. Liczba cylindrów 6. Pojemnosc skokowa 3,480 dm³. Stopien sprezania 6,2. Moc maksymalna 51,5 kW (70 KM) przy 2800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1500 obr/min. Kadlub silnika zeliwny, z suchymi tulejami cylindrowymi. Glowica odlewana ze stopu lekkiego. Wal korbowy kuty, podparty na czterech lozyskach slizgowych. Srednica czopów glównych 64 mm, czopów korbowodowych 51,4 mm. Panewki dzielone, cienkoscienne. Tloki ze stopu lekkiego, wyposazone w dwa pierscienie uszczelniajace i dwa pierscienie zgarniajace. Korbowody kute. Sworznie tlokowo osadzone plywajaco. Uklad rozrzadu dolnozaworowy, popychaczowy. Wal rozrzadu ulozyskowany w kadlubie, napedzany od walu korbowego poprzez przekladnie zebata. Zawory pionowe, ustawione w jednym rzedzie. Srednica grzybka zaworu ssacego 39 mm, zaworu wydechowego 36 mm. Otwarcie zaworu ssacego 9° przed GMP, zamkniecie 51° po DMP. Otwarcie zaworu wydechowego 47° przed DMP, zamkniecie 13° po GMP. Smarowanie: mieszane, cisnieniowo-rozbryzgowe. Pompa olejowa zebata. Filtry oleju pelnego przeplywu, typu szczelinowego oraz bocznikowy z wymiennym wkladem. Chlodnica oleju, typu rurkowego, umieszczona przed chlodnica cieczy. Chlodzenie cieczy z obiegiem wymuszonym. Pompa cieczy chlodzacej odsrodkowa. Chlodnica typu rurkowo-plytkiego, umieszczona przed silnikiem. Zaslona chlodnicy sterowana z miejsca kierowcy. Przeplyw cieczy chlodzacej regulowany termostatem. Wentylator osiowy, czterolopatowy, napedzany dwoma paskami klinowymi. Zasilanie: gaznik opadowy K22G lub K49A, ze zmiennym przekrojem gardzieli, z urzadzeniem rozruchowym, pompka przyspieszajaca i oszczedzaczem. Przekrój glównej dyszy paliwa regulowany iglica. Pompa paliwa mechaniczna, przeponowa. Filt paliwa z plytkowym elementem filtrujacym. Filtr powietrza mokry. Masa suchego silnika 255 kg.

Instalacja elektryczna - Napiecie znamionowe 12V. Biegun dodatni polaczony z masa. Zaplon bateryjny. Kolejnosc zaplonu 1-5-3-6-2-4. Statyczne wyprzedzenie zaplonu 8° przed GMP. Rozdzielacz zaplonu, typu R20, z odsrodkowym regulatorem kata wyprzedzenia zaplonu o zakresie 20°, podcisnieniowym regulatorem o zakresie 12° i z selektorem oktanowym. Swiece zaplonowe, z gwintem M18x1,5 o wartosci cieplnej 175 (wg.Boscha). Cewka zaplonowa z opornikiem. Pradnica pradu stalego, typu G21, o mocy 210 W, regulator pradnicy trzyrdzeniowy typu RR12. Dwa akumulatory olowiowe 6 V, o pojemnosci 60 Ah kazdy, polaczony szeregowo. Rozrusznik typu ST8, o mocy 1,8 kW, z wlaczaniem mechanicznym. Reflektory o srednicy ukladu optycznego 170 mm, z symetrycznym swiatlem mijania i swiatlem drogowym. Przednie swiatla postojowe w oddzielnych lampach umieszczonych na blotnikach. Kierunkowskazy ramieniowe. Sygnal dzwiekowy, jednotonowy, typu SU55. Wycieraczka szyby przedniej jednoramieniowa, napedzana podcisnieniowo z rury ssacej silnika.

Układ napędowy - Klasyczny (4x2). Sprzeglo cierne, suche, jednotarczowe, sterowane mechanicznie. Dziewiec srubowych sprezyn dociskowych. Tarcza sprzeglowa w tlumikiem drgan skretnych, wyposazona w okladziny cierne o srednicy zewnetrznej 254 mm. Skrzynka przekladniowa trzywalkowa o czterech przelozeniach, nie synchronizowana, zblokowana z silnikiem. Przelozenia na poszczególnych biegach: Ib-6,40 IIb-3,09 IIIb-1,69 IVb-1,00, wsteczny 7,82. Dzwignia zmiany biegów umieszczona obok fotela kierowcy. Wal napedowy rurowy, dwuczesciowy, z lozyskami iglowymi. Przekladnia glówna stozkowa, z zebami lukowo-spiralnymi (FIAT - Mammano), o przelozeniu 6,67. Mechanizm róznicowy stozkowy, z czterema satelitami. Pólosie napedowe calkowicie odciazone.

Układ nośny -Rama podluznicowa, nitowana, podluznice o przekroju ceowym, tloczone z blachy stalowej. Zawieszenie kól przednich zalezne, na sztywnej osi o przekroju dwuteowym, wspartej na póleliptycznych wzdluznych resorach piórowych. Amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, dwustronnego dzialania. Ustawienie kól przednich: kat pochylenia kola 1°, pochylenia sworznia zwrotnicy 8°, kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy 2°30", zbieznosc 1,5 - 3 mm. Zawieszenie kól tylnych zalezne, sztywny most napedowy wsparty na póleliptycznych, wdluznych resorach piórowych oraz resorach pomocniczych. Kola jezdne tarczowe. Obrecze nierozbieralne, o wymiarach 5,00x20". Ogumienie detkowe, o wymiarach 7,50-20". Kola tylne bilzniacze.

Układ kierowniczy - Przekladnia kierownicza slimakowa, globoidalna, z podwójna rolka, o srednim przelozeniu 20,5. Mechanizm zwrotnicy umieszczony za przednia osia. Wal kierownicy jednoczesciowy. Kolo kierownicy trzyramienne, o srednicy 450 mm.

Układ hamulcowy - Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie, jednoobwodowy. Hamulce kól przednich i tylnych bebnowe. Średnica wewnetrzna bebnów hamulcowych kól przednich 355,5 mm, kól tylnych 380 mm. Szerokosc okladzin ciernych kól przednich 60 mm, kól tylnych 80 mm. Hamulec pomocniczy (reczny) mechaniczny, tarczowy. Tarcza hamulcowa umieszczona na wale glównym skrzynki przekladniowej.

Nadwozie - Kabina kierowcy konstrukcji drewniano-metalowej, zamknieta, dwudrzwiowa, dwumiejscowa. Szkielet kabiny drewniany, pokryty sklejka wodoodporna. Dach pokryty dermatoidem. Oslona silnika i przednie blotniki tloczone z blachy stalowej. Kabina umocowana do ramy poprzez cztery poduszki gumowe. Drzwi zawieszone na slupku przednim. Szyba przednia plaska, dwudzielna, szyby w drzwiach opuszczane i uchylne. Poduszki siedzen inwidualne, oparcie wspólne, z mozliwoscia regulacji kata pochylenia. Skrzynia ladunkowea drewniana, podloga i sciany z desek sosnowych, z okuciami stalowymi. Sciana tylna otwierana. W scianach bocznych gniazda na palaki oponczy. Kolo zapasowe umocowane poziomo na wsporniku prawej podluznicy ramy, za kabina. Zbiornik paliwa umieszczony pod siedzeniami kierowcy i pasazera, z wlewem po lewej stronie kabiny kierowcy.

Wymiary - Rozstaw osi 3300 mm, rozstaw kól przednich 1585 mm, kól tylnych 1650 mm. Dlugosc calkowita 5525 mm, szerokosc 2200 mm, wysokosc 2100 mm (bez oponczy). Kat natarcia 40°, kat zejscia 32°. Przeswit poprzeczny 245 mm. Wymiary wewnetrzne skrzyni ladunkowej 2940 X 1990 X 540 mm. Wznios podlogi nad jezdnia 1200 mm. Powierzchnia skrzyni ladunkowej 5,85 m². Objetosc skrzyni ladunkowej 3,17 m².

Masy - Wlasna pojazdu 2710 kg, ladownosc dopuszczalna 2500 kg, dopuszczalna masa calkowita 5350 kg. Rozklad obciazen: os przednia 1600 kg, os tylna 3750 kg. Dopuszczalna masa calkowita holowanej przyczepy 3500 kg.

Pojemności - Zbiornik paliwa 90 dm³, uklad smarowania silnika 7 dm³, uklad chlodzenia 14,5 dm³ (z podgrzewaczem), skrzynka przekladniowa 3,3 dm³, tylny most 2,6 dm³, przekladnia kierownicza 0,5 dm³, uklad hamulcowy 0,5 dm³, filtr powietrza 0,35 dm³

Dane eksploatacyjne - Szybkość maksymalna 70 km/h. Najmniejsza srednica zawracania 15,2 m. Zdolnosc pokonywania wzniesien na I biegu 26 %. Cisnienie w ogumieniu: przód 0,30 MPa, tyl 0,35 Mpa.

Gaz/Lublin 51 Warsztat

Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie rozpoczeły w 1955 roku produkcję nadwozi warsztatowych, przystosowanych do montażu na podwoziu samochodu Lublin 51. Nadowzie o metalowym szkielecie mialo uniwersalny charakter i dopiero specjalistyczne wyposażenie decydowało o przeznaczeniu pojazdu. Samochody warsztatowe tego typu eksploatowano jako pojazdy pogotowia technicznego w bazach sprzętowo - transportowych różnych gałęzi gospodarki oraz w obsludze rolnictwa.

 Dane techniczne :
 Silnik Typu M 51, z zaplonem iskrowym. Dane jak w samochodzie Lublin 51
 Instalacja elektr. Dane jak w samochodzie Lublin 51.
 Układ napędowy Klasyczny (4x2). Dane jak w samochodzie Lublin 51.
 Układ nośny Dane jak w samochodzie Lublin 51.
 Układ kierowniczy Dane jak w samochodzie Lublin 51.
 Układ hamulcowy Dane jak w samochodzie Lublin 51.
 Nadwozie Kabina kierowcy o konstrukcji drewniano-metalowej, zamknięta, dwudrzwiowa. Dane jak w samochodzie Lublin 51. Nadwozie warsztatowe, o konstrukcji szkieletowej, zamknięte. Szkielet wykonany z kształtowników stalowych. Poszycie zewnetrzne z blachy stalowej. W tylnej ścianie nadwozia drzwi jednoskrzydłowe, zawieszone na lewej krawędzi. W ścianach bocznych po cztery okna, z szybami stalymi. Boczne listwy odbojowe z twardego drewna. Duża uchylna klapa dachowa. Ogrzewanie wnetrza przez piecyk na paliwo stale. Wyposażenie wnetrza zaleznie od przeznaczenia. Wykonywano nastepujace odmiany: slusarska, spawalnicza, elektromechaniczna i ladowania akumulatorów. Zbiornik paliwa umieszczony pod siedzeniami kierowcy i pasazera, wlew z lewej strony pojazdu. Koło zapasowe umocowane poziomo pod tylna czescia ramy.
Gaz 63
Gaz 53a

Jest to rozwinięcie konstrukcyjne Gaz-a 51

 Dane techniczne :
 Masa całkowita pojazdu 7400 Kg.
 Ładowność 4000 Kg.
 Silnik Benzynowy 8-cylindrowy w układzie widlastym poj. 4,25 dm³
 Moc silnika 115 KM przy 3200 obr/min.
 Kabina 2 miejscowa.
 Skrzynia ładunkowa drewniana z 3 bocznymi ścianami otwierającymi.
 Zużycie paliwa przy V =50km/h - 29,2 l/100 km.
Gaz AA
ZIS 151
 Dane techniczne :
 Silnik ZIS 121, 6-cyl., 92 hp/2600 rpm, 5555 cm.
 Moc maksymalna 85 KM (62,5 kW) przy 2800 obr/min.
 Wymiary 6930 x 2310 x 2320 mm.
 Obciążenie bez ładunku 5580 Kg.
 Rozstaw kół przednich 1590 mm.
 Rozstaw kół tylnych 1720 mm.
 Minimalny promień zawracania 8000 mm.
 Powierzchnia ładunkowa 7,98 m².
 Skzynia biegów 5 biegowa.
 Układ hamulcowy 2x150 L.
 Opony 8,25-20 "
 Prędkość maksymalna 60 km/h.
 Zużycie paliwa 42l/100 km.
Magirus Deutz Jupiter
Horch H3A
MAN

Modele :

Informacje o firmie :

Man 26.240 HK
Man - pozostałe modele
Volvo F64
Bedford TK
Ford seria D
Robur

Modele :

Informacje o firmie :

Robur sanitarka 4x4

Pojazd przekazany przez Collegium Medicum UJ (wczesniej Akademia Medyczna) w Krakowie gdzie służył w latach 1991 - 2005 jako ciężarówka transportowa z numerem rejestracyjnym KKS 6591. Robur ten zastał wyprodukowany w 1985 jako sanitarka wojskowa i od początku służby w armii NRD (DDR). Później został przejęty przez Bundeswehrę i w 1991 roku przekazany do Polski. Jest to jedyny pojazd tego typu zachowany w Polsce! Obecenie jest on własnością Fundacji na rzecz Ratownictwa Lotniczego w Krakowie z przeznaczeniem do "Muzemu Lotnictwa". Eksponat znajduje się obecnie na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Robur - pozostałe modele
Škoda-Liaz 706 MTS

Informacje o firmie :

 Dane techniczne :
 Masa całkowita 16000 Kg.
 Masa całkowita holowanej przyczepy do 16000 Kg.
 Silnik 6 cylindrowy diesel.
 Układ silnika Umieszczony w kabinie.
 Moc silnika 210 KM.
 Skrzynia biegów Praga 10P80 5-biegowa.
Tatra

Modele :

Informacje o firmie :

Tatra 138
Tatra 148

Łatwo poruszający się w terenie samochód samowyładowczy, który ma 3 osie napędowe. Pojazdy tego typu były eksploatowane w Polsce i w innych krajach socjalistycznych. Dzisiaj bardzo rzadko można je spotkać na naszych drogach.

 Dane techniczne :
 Masa całkowita 26000 Kg.
 Ładowność 15000 Kg.
 Silnik 8-cylindrowy, widlasty chłodzony powietrzem.
 Prędkość maksymalna 70 km/h.
 Moc silnika 212 KM
Star

Modele :

Informacje o firmie :

Star 20

Prace nad pojazdem rozpoczęto w maju 1946 roku. Pracowano niezwykle szybko i sprawnie, tak że na początku 1948 roku prototypowy samochód wykonany w Zakładzie Doświadczalnym Zakładów Mechanicznych Ursus był już gotowy do prób drogowych. Produkcję seryjną samochodów Star 20 rozpoczęto w 1949 roku. Zlokalizowano ją w dawnych, przedwojennych Zakładach Hutniczo - Górniczych w Starachowicach. Od stycznia 1951 roku Zakłady Starachowickie noszą nawzę Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach, a samochód otrzymał nazwę będącą skrótem nazwy miasta. Rozpoczęcie produkcji w 1949 roku samochodu ciężarowego Star 20 dało początek motoryzacji. Dzisiaj niektóre parametry techniczne tego modelu wydają się przestarzałe, ale na owe czasy był to samochód nowoczesny i co najważniejsze umożliwił produkcję innych pojazdów użytkowych. Wykorzystując podstawowe elementy Stara 20 uruchomiono produkcję, różnych modeli samochodów użytkowych m.in wywrotek, ciągników siodłowych, 3 - osiowych terenowych samochodów dla wojska, samochodów pożarniczych, betoniarek, cystern, żurawi, samochodów do oczyszczania miast, furgonów.

 Dane techniczne :
 Silnik Typ S42, z zapłonem iskrowym. Czterosuwowy, rzędowy, pionowy, ustawiony wzdłużnie nad osią przednią, zawieszony w trzech punktach na poduszkach gumowych.
 Układ napędowy Klasyczny (4x2) sprzęgło cierne, suche, jednotarczowe.
 Układ nośny Rama podłużnicowa, spawana. Podłużnice o zmiennym przekroju, ceowym, tłoczone z blachy.
 Układ kierowniczy Przekładnia ślimakowa, globoidalna z podwójną rolką o średnim położeniu 20,75.
 Układ hamulcowy Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie , jednoobwodowy.
 Nadwozie Kabina kierowcy wagonowa, typu N20, całkowicie metalowa, zamknięta, dwudrzwiowa. Drzwi zawieszone na słupkach tylnych. Szyba przednia płaska, dzielona.
 Wymiary Rozstaw osi 3000 mm, rozstaw kół przednich i kół tylnych 1600 mm, odstęp kół bliźniaczych 255 mm. Długość całkowita 5860 mm, szerokość 2200 cm.
 Masa Własna pojazdu 3360 Kg, dopuszczalna masa całkowita 7250 Kg. Ładowność 3500 Kg.
 Pojemności Zbiornik paliwa 110 dm³, układ smarowania silnika 7,0 dm³
 Dane eksploatacyjne Szybkość maksymalna 85 Km/h. Zużycie paliwa 26 dm³/100 Km. Najmniejsza średnica zawracania 16m.
Star 21

W 1957 roku z taśmy montażowej w Starachowicach zaczeły zjeżzdzać Stary 21, będące ulepszoną wersją Stara 20. Powiększono ładowność samochodź do 4000 Kg, przy nieznacznym wzroście masy własnej. Wprowadzono nową 5 - biegową skrzynię przekładniową, w której piąty bieg był nadbiegiem, co przyczyniło się do zmniejszenia zużycia paliwa.W oparciu o Stara 21 budowano wiele samochodów pochodnych. Star 21 pełnił rolę modelu przejściowego i był produkowany do końca 1959 roku.

 Dane techniczne :
 Silnik Typ S42, z zapłonem iskrowym. Czterosuwowy. Dane jak w samochodzie Star 20, ze zmianami: Wentylator osiowy, sześciołopatkowy, napędzany od wału korbowego paskiem klinowym, gaźnik opadowy, typu G43 BEJ.
 Układ napędowy Klasyczny (4X2). Dane jak w samochodzie Star 20 z następującymi zmianami: Skrzynka przekładniowa trzywałkowa, o pięciu przełożeniach, nie synchronizowana, zblokowana z silnikiem. Koła zębate III i IV biegu stale zazębione.
 Układ nośny Dane jak w samochodzie Star 20, z następującymi zmianami: Koła jezdne tarczow.
 Układ kierowniczy Dane jak w samochodzie Star 20.
 Układ hamulcowy Dane takie jak w samochodzie Star 20 z następującą zmianą : hamulec pomocniczy (ręczny) mechaniczny, taśmowy, działający na wał napędowy.
 Nadwozie Kabina kierowcy wagonowa, typu N23 (alternatywnie N20), całkowicie metalowa, zamknięta, dwudrzwiowa.
 Wymiary Dane techniczne takiej jak w Starze 20 z następującymi zmianami : Długość całkowita 5895 mm, Zwis przedni 1240 mm. zwis tylny 1655 mm.
 Masy Własna pojazdu 3520 Kg, dopuszczalna masa całkowita 7800 Kg. Ładowność 4000 Kg
 Pojemności Zbiornik paliwa 105 dm³
 Dane eksploatacyjne Szybkość maksymalna 95 Km/h. Zużycie paliwa 24-25 dm³/100 Km. Najmniejsza średnica zawracania 16m.
Star 28
>
Star 21 SK-1

W 1955 roku powstało w Łodzi Komunalne Przedsiębiorstwo Taboru Sprzętu Sanitarnego, które zajeło się produkcją sprzętu komunalnego. Skromne jednak możliwości techniczne tego zakładu uniemożliwiły ilościowy i jakościowy rozwój tej produkcji. W roku 1957 rozpoczęto więc budowę w Łodzi nowego zakładu, a dwa lata później uruchomiono produkcję. Jednym z pierwszych pojazdów wyprodukowanych był samochód asenizacyjny do wywozu nieczystości płynych typu SK1 zbudowany na podwoziu Stara 21.

Star 25

Star 25 jest ostatnim etapem doskonalenia konstrukcyjnego Stara 20. W stosunku do modelu 20 samochód Star 25 posiada daleko idące zmiany. Najważniejsze zmiany, które zostały wprowadzone stopniowo, dotyczyły przede wszystkim mechanizmów napędowych (uległa zmianie przekładnia główna tylnego mostu, w której zmieniono przełożenie z wartości 6,13:1 na 7,17:1, co zresztą związane było z podniesieniem ładowności tego samochodu z 3,5 tony do 4 ton. Uzyskanie odpowiedniej wartości wskaźnika dynamicznego gwarantującego pojazdowi dostateczną ruchliwość i możność poruszania się w terenach górzystych było najpoważniejszym powodem doskonalenia tej zmiany). Dalszymi zmianami było wprowadzenie pięciobiegowej skrzyni biegów z nadbiegiem. Obecny model 25 posiada już całkowicie zmieniony silnik typu S472, znacznie wydajniejszy od dotychczasowego S42, o mocy podniesionej do 95 KW.
Podwozie samochodu Star 25 posiada tak, jak poprzednie typy Star 20 i Star 21 spawaną ramę ze sztywnymi poprzeczkami rurowymi. Wsporniki resorowe są nitowane do ramy, a resory zostały wzmocnione przez dodanie nakładek wzmacniających pióro główne resoru. Sprzęgło jest jednotarczowe, suche. Skrzynia biegów ma pięć biegów do przodu i jeden do tyłu. W tym wykonaniu skrzynia biegów zdaje egzamin w najcięższych warunkach pracy. Przejściowo w latach 1958 i 1959 montowana jest na samochodzie Star 25 kabina typu N20 dobrze znana ogółowi użytkowników ze swej miłej dla oka sylwetki zewnętrznej. W kabinie tej zastosowano szereg udogodnień dla obsługi samochodu, jak dobrze działającą izolację termiczną i akustyczną, intesywną wentylacje wnętrza, zespół zegarów kontrolnych na desce rozdzielczej itp. Skrzynia ładunkowa Star 25 jest tak samo solidnej budowy, jak dobrze znane skrzynie samochodu Star 20.

 Dane techniczne :
 Silnik Typ S472 z zapłonem iskrowym.
 Uklad napędowy Klasyczny (4X2). Dźwignia zmiany biegów umieszczona obok fotela kierowcy.
 Układ nośny Rama podłużnicowa, spawana. Podłużnice o przekroju ceowym, tłoczone z blachy stalowej.
 Układ kierowniczy Przekładnia kierownicza ślimakowa, globoidalna, z podwójną rolką, o średnim przełożeniu 20,75.
 Układ hamulcowy Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie, jednoobwodowy. Pneumatyczny, podciśnieniowy, mechanizm wspomagający.
 Nadwozie Kabina kierowcy wagonowa, typu N23 (alternatywnie N20), całkowicie metalowa, zamknięta, dwudrzwiowa.
 Wymiary Rozstaw osi 3000 mm, rozstaw kół tylnych 1600 mm, kół przednich 1600 mm. odstęp kół bliźniaczych 225 mm. Długość całkowita 5920 mm, szerokość 2200 mm, wysokość bez obciążenia z opończą 2600 mm.
 Masy Własna pojazdu 3425 Kg, dopuszczalna masa całkowita 7775 Kg. Ładowność 4000 Kg.
 Pojemności Zbiornik paliwa 105 dm³
 Dane eksploatacyjne: Szybkość maksymalna 78 Km/h. Zużycie paliwa 27 dm³/100 Km. Najmniejsza średnica zawracania 15,6m.
Star 25L

Równolegle do podstawowego modelu Star 25 uruchomiono produkcję modelu Star 25 - L. Pojazd ten, o wydłużonym podwoziu był przeznaczony do przewozu ładunków objętościowych oraz ładunków o większej długości.

- Kliknij by powiększyć :

Star 25-Ż3

Po zaprzestaniu produkcji samochodów Star 20 żurawie były montowane na podwoziach Star 21, a od roku 1960 na podwoziach Star 25. Niezależnie od wprowadzenia ulepszeń w podwoziu żurawia modernizowano jego mechanizmy i układ elektryczny. W mechanizmie obrotu zastosowano wieniec o uzębieniu zewnętrznym. Dotychczas stosowane podpory wychylne zastąpiono podporami wysuwanymi. W późniejszym okresie produkcja żurawi, oznaczonych jako Star 25-Ż3, została przeniesiona z Bielska - Białej do Fabryki Urządzeń Technicznych w Ostrówku Węgrowskim.

Star 660
Kraków - ul.Biskupińska. Po lewej #KKR 4162 po prawej stronie #KKR 4172 Kraków u.Pilotów. Star przy budowie Mc'donalda #KKR 5270 Kraków u.Pilotów. Star przy budowie Mc'donalda #KKR 5270
Hydrauliczna koparka samochodowa K-407 B Star 660
 Dane techniczne :
 Masa 10730 Kg.
 Podwozie Star 660
 Obsługa 1 operator.
 Wydajność koparki z łyżką podsiębierną - 60-70 m³/h, podsiębierną - 45-55 m³/h.
 Pojemność łyżki 0,4 m³.
 Prędkość obrotowa nadwozia 8 obr./min.
 Zasięg kopania łyżką podsiębierną - 7060 mm., przedsiębierną - 7170 mm.
 Wysokość skrawania łyżką podsiębierną - 3440 mm., przedsiębierną - 2540 mm
 Wymiary 8760 x 2263 x 3750 mm.
Kraków Ul. Grzegórzecka. "Budostal 3 5".#KKN 4264
Star 660 ŻSH-6S
 Dane techniczne :
 Udźwig 300 kg przy wysięgu 15 m i 6300 kg przy wysięgu 3 m.
 Maksymalna wysokość podnoszenia do 16 m.
 Masa całkowita 11000 kg
 Silnik S47EW, gaźnikowy, rzędowy, 6-cylindrowy.
 Moc silnika 77 kW.
 Rodzaj paliwa etylina.
 Pojemność zbiornika paliwa 2x150 l.
 Prędkość maksymalna 40 km/h
 Skrzynia biegów mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny.
 Rozmiar ogumienia 12.00-18"/8W.
Kraków - ul. Grzegórzecka. Pierwszy #KWC 2418, drugi #KWC 2713
Informacja :
#OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
(58) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewoźnika.
Źródło :
Zdzisław Podbielski - Samochody ciężarowe, specjalne i autobusy.
"Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałych lini autobusowych w Krakowie". Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002r. - Waldermar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej.