Praga
Praga V3S
Ze względu na możliwość poruszania się po złych drogach - trzy osie są napędowe, samochód wykorzystywany jest do przewozu ładunków z miejsc trudno dostępnych oraz służy do innych celów i bardzo dobrze sprawdza się w terenie.
Dane techniczne : |
Masa całkowita |
11.6 t |
Silnik |
6-cylindrowy diesel, chłodzony powietrzem |
Moc silnika |
98 KM |
Praga S5T
Scramell Crusader
Scania 110
Unic 190Pc20
ZIŁ
Ził 130
Dane techniczne : |
Ładowność |
5 ton, a od roku 1977 wytwarzane były o ładowności 6t. |
Masa całkowita |
9525 kg, od 1977 r. - 10 525 kg. |
Silnik |
Benzynowy widlasty 8-cyl. o mocy 150 KM. |
Ził 130 WI
Dopuszczalna masa naczepy, jaką może holować ciągnik siodłowy, wynosiła 12 400 Kg,
od kwietnia 1977 roku zwiększono zdolność holowniczą ciągnika do 14 400 Kg. Najczęściej współpracuje on
z naczepą typ OdAZ - 885 o masie calk. 10 350 Kg. Ładowność tej naczepy wynosi 7500 Kg. Sam ciągnik ma masę 3860 Kg,
wyposażony jest w 8 - cyl. widlasty silnik benzynowy rozwijający moc 150 KM przy 3200 ob/min. Maksymalna prędkość pojazdu 80 km/h.
Ził 131
Ził 131 ZSW-50
Zestaw studzienno-wiertniczy ZSW 50 przeznaczony do zmechanizowanej budowy studni wierconych i eksploatacji warstw wodonośnych, zalegających na głębokościach do 50 m.
W skład zestawu wchodzi: wiertnica, studnia wwiercana, dwa zestawy studni rurowej, studnia szybowa.
Dane techniczne : |
Podwozie bazowe |
Ził 131 |
Typ wiertnicy |
PBU -50 |
Typ studni |
SW-50 wwiercana kolumna obrotowo-ślimakowa. |
Typ pompy |
G40/VI+SGMa 13/1,5 l. |
Głębokość czerpania wody |
do 50 m. |
Poj.zbiornika gumowego na wodę |
5 m³ |
Max. głębokość wiercenia otworów |
Ø 1050-15m. |
Max. średnica otworu |
1 050 mm.
|
Masa zestawu |
ok. 15000 kg. |
Minimalny czas uzyskania pierwszej wody |
3 godz. |
Silnik napędzający |
wiertniczy z samochodu ZIŁ 131; studni rurowej - UD-2 (5,9 Kw); studni wwiercanej - D-300 (6 Kw). |
Obsługa |
6 osób. |
Ził 157 D-470
Pojazd z wirnikowym zgarniaczem śniegu słuzył przedewszystkim do dynamicznego odgarniania dróg i placów, a w szczególności pasów startowych lotnisk.
Szczególnie przydatny do odśnieżania dróg w rejonach górskich.
Dane techniczne : |
Masa |
8380 kg. |
Podwozie |
ZIŁ 157 |
Silnik |
2D-6 lub U2-D-6 gaźnikowy, 6 cylindrowy o mocy 80 Kw. |
Poj.zbiornika paliwa |
90 l. |
Wymiary |
8000x2570x2530 mm. |
Szerokość pasa odśnieżania |
2520 mm. |
Max.grubość warstwy śniegu |
1200 mm. |
Odległość odrzucanego śniegu |
62500 kg/h. |
Prędkość robocza |
10 km/h |

Berliet GBH280
Mack DM800
Kraz
Kraz 255B
Łukowe ogumienie, trzy osie napędowe umożliwiają eksploatację pojzadu w trudnym terenie. Kabina - 3 miejscowa drewniano - metalowa, skrzynia ładunkowa metalowa z
otwieraną tylko tylną klapą.
Dane techniczne : |
Silnik |
Silnik Diesla 8 cylindrowy widlasty. |
Moc maksymalna |
240 KM. |
Ładowność |
7500 Kg. |
Prędkość maksymalna |
70 km/h. |
Masa całkowita |
19675 kg. |
Zużycie paliwa |
40l/100 km. |
Kraz 256B
Dane techniczne : |
Ładowność |
12 t. |
Masa całkowita |
23165 kg. |
Silnik |
Diesla 8 cylindrowy, widlasty, napędza dwie osie tylne. |
Moc maksymalna |
240 KM |
Ural 4230
Mercedes
Mercedes 608
Mercedes 809
Saurer 4DF
IFA
IFA W50L
Dane techniczne : |
Silnik |
Diesla 4 cylindrowy o pojemności 6560 cm³. |
Moc silnika |
125 KM. |
Masa całkowita |
9900 Kg. |
Ładowność |
5200 Kg. IFA W-50 może holować przyczepe o masie całk.9 ton. |
IFA L60
IFA ADK 125
Żuraw Samochodowy o udźwigu 7 ton wyposażony w 10+5 m wysięgnik o napędzie 4x4 znakomicie sprawdza się w trudnym terenie. Bardzo szybka stabilizacja żurawia znacznie podnosi efektywność pracy. Ponadto małe gabaryty dźwigu pozwalają na prace terenie ograniczonym obszarowo.
Jelcz
Jelcz 315
Jelcz 315 M
Zdolność przewozowa 8 ton ładunku oraz możliwość holowania przyczep o masie całkowitej 14 ton.
Dane techniczne : |
Masa całkowita |
15,4 t. |
Silnik |
Licencyjny diesel Leylanda SW680 6 cylindrowy. |
Moc silnika |
200 KM. |
Jelcz 316
Trzyosiowy samochód, oś środkowa napędowa. Kabina ma 4 miejsca siedzące oraz leżankę do spania.
Dane techniczne : |
Masa całkowita |
18700 Kg. |
Ładowność |
10000 Kg. |
Masa całkowita holowanej przyczepy |
12000 Kg. |
Silnik |
Diesel typ SW680/1,6 cyl. |
Moc |
200 KM. |
Jelcz 317
Jelcz 317D
Współpracuje z naczepą produkcji ZREMB - Wrocław typ D18. Masa własna ciągnika 6250 Kg, masa całkowita naczepy 25,2
tony w tym ładowność 19 ton. Silnik ciągnika Diesle 6 - cyl., o mocy z doładowaniem 243 KM. Skrzynia przekładniowa 5 - biegowa. Prędkość
maksymalna ciągnika 85 km/h, dopuszczalna prędkość jazdy z załadowaną naczepą 70 km/h.
Jelcz 327
Ciągnik siodłowy połączony z naczepą wywrotką NW - 182 produkcji ZREMB Wrocław. Dwuosiowa naczepa ma ładowność 18 ton,
ze względu na szczelną budowę przeznaczona jest do przewozu materiałów sypkich i kruszyw. Znajduje zastosowanie przede wszystkim w przemyśle materiałów budowlanych
oraz w budownictwie.
Jelcz 3W317-821
Skrzynia o trójstronnym wychyleniu, do tyłu i na boki, ładowność 7,5 tony. Produkowana jest w SHL - Kielce i zabudowana na podwoziu
samochodu Jelcz 317. Z uwagi na otwieranie ścian skrzyni pojazd może być wykorzystywany jako zwykły samochód skrzyniowy. Masa całkowita pojazdu 15200 Kg,
masa holowanej przyczepy do 14 000 Kg.
Jelcz 574 - samochód pogotowia technicznego
Przykładem samochodu pogotowia technicznego jest polski Jelcz 574. Jest to terenowy samochód ciężarowy Star,
na którym zbudowano w Jelczu koło Wrocławia dobrze wyposażone nadwozie warsztatowe. Zależnie od przeznaczenia w środku furgonu wodo - i
pyłoszczelnego znajduje się np. tokarnia do dorabiania nowych części zamiennych, agregat spawalniczy, szlifierka, wiertarka i wiele narzędzi uniwersalnych
i specjalistycznych, które ułożone są w kilkudziesięciu szufladach dwóch stołów monterskich. Polski samochód pogotowia technicznego
ma również własną elektrownię, gdyż wyposażony jest w agregat prądotwórczy. Do bocznych ścian nadwozia furgonowego przymocowane są
długie stalowe pręty. Z tych prętów montuje się wysięgnik - dźwig do unoszenia ciężkich urządzeń.
Jelcz IMP-315 na podwoziu Jelcz 315M
Dane techniczne : |
Masa własnai |
6825 Kg. |
Masa całkowita |
14970 Kg. |
Silnik |
Leyland SW680/1 wysokoprężny, 6 cylindrowy. |
Moc silnika |
147 kW. |
Układ wciągania |
Bramowy obrotowy z siłownikami hydraulicznymi. |
Czas załadunku kontenera |
90 sek. |
Czas zestawienia kontenera |
90 sek. |
Czas opróżnienia pojemnika |
300 sek. |
Kąt podniesienia kontenera przy opróżnianiu |
70 °. |
Prędkośc maksymalna |
60 km/h |
Wymiary pojazdu |
7345 x 2500 x 2640 mm. |
Jelcz 640
Cespel D352
Pozostałe ciężarówki
Informacja :
#OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
(58)- - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewoźnika.
Źródło :
Zdzisław Podbielski - Samochody ciężarowe, specjalne i autobusy.
Muzeum Ratownictwa w Krakowie.