Komunikacja miejska


:: Ikarus





Ikarus 260.04

Pierwsze tego typu Ikarusy pojawiły się w Krakowie w 1983 r. Eksploatacja tych pojazdów trwała 17 lat. Ostatni Ikarus 260 zakończył swoją prace w MPK 27 października 2000 r.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - RABA MAN D2156HM6U czterotaktowy Diesel, z bezpośrednim wtryskiem promieniowym do przestrzeni spalania o kulistym kształcie usytuowanym w środku tłoka
• Moc maksymalna - 162 kW przy 2200 obr/min.
• Maksymalny moment obrotowy - 765 Nm przy 1600 obr/min.
• Skrzynia biegów - Csepel ASH -75-2, 5-biegowa
• Hamulce - Hamulec zasadniczy dwuobwodowy, pneumatyczny

- Kliknij by powiększyć :




Ikarus 280.26

Pierwsze autobusy Ikarus 280 pojawiły się w Krakowie w 1981 roku w dużej ilości - 100 sztuk. Są to autobusy przegubowe (wersja krótka Ikarus 260). 12 października 1981 roku pierwsze Ikarusy 280 wyjechały na ulice Krakowa. W 1990 roku ich liczba była największa w całej historii ich użytkowania. Na stanie krakowskiego MPK było wtedy 228 sztuk tego modelu. Od 1981 do roku 1990 zakupiono łącznie dokładnie 229 sztuk tego modelu. Jak na owe czasy w których wprowadzano Ikarusy do eksploatacjim, były to bardzo nowoczesne autobusy. W porównaniu z np: Jelczami 272 MEX, Ikarusa cechował komfort podróży, możliwośc zabrania na pokład większej ilości pasażerów, wytrzymała konstrukcję oraz dobre wykonanie i zastosowanie materiałów. Obecnie autobus w porównaniu z innymi pojazdami eksploatowanymi w MPK jest przestażały. Mimo tego trzeba przyznać, że konstrukcja tego typu (280) jest bardzo wytrzymała jak na blisko 25 - letnią eksploatacje.


Dane techniczne ⇒

• Silnik RABA MAN D2156HM6U 6 - cylindrowy, rzędowy, czterotaktowy Diesel, z bezpośrednim wtryskiem promieniowym do przestrzeni spalania o kulistym kształcie usytuowanym w środku tłoka, o pojemności skokowej 10349 cm3.
• Moc maksymalna - 142 kW przy 2100 obr/min.
• Maksymalny moment obrotowy - Nm przy 2100 obr/min.
• Skrzynia biegów - Cspel ASH-75-2, 5- biegowa.
• Układ kierowniczy - Cspel 069-08. Przekładnia kulkowa, hydraulicznie scalona.  Całkowita ilość obrotów kierownicy 5,75. Kąt obrotu wału kierownicy 90 stopni. Prz ełożenie układu kierowniczego 1:22,5.
• Hamulce - Hamulec zasadniczy dwuobwodowy, pneumatyczny, z komorą hamulcową i z odwadniaczem typu siccomat. W przyczepie działanie taworu  hamulcowego. Hamulec postojowy (awaryjny), podwójny sprężynowy siłownik  działający na tylni most. W przyczepie działa przez zawór na oś przyczepy układu hamulcowego.
• Masa własna : 11500 kg.
• Liczna miejsc -35 siedzących, 120 stojących.
• Prędkość maksymalna - 65 km/h.
• Wymiary - 16500x2500x3160 mm.

- Kliknij by powiększyć :




Ikarus 415.4D

Dane techniczne ⇒

• Silnik - DAF-GS160M Euro2 czterosuwowy, sześciocylindrowy, wysokoprężny o pojemności 11630cm3
• Moc maksymalna - 160kW przy 2300 obr/min.
• Skrzynia biegów - Voith-Diwa 851.2, 3 biegowa.
• Układ kierowniczy - Csepel C500.14 na licencji Bendiberika z pompą hydrauliczną ZF-Eaton7674.
• Hamulce - Hamulec główny dwuobwodowy pneumatyczny z suszarką powietrza KNORR na każdej osi, z możliwością regulacji siły hamowania i z ramionami automatycznego nastawienia hamulca. Hamulec postojowy złożony z siłownika podwójnego działania, działający na most napędny. Hamulec awaryjny zatrzymania pojazdu oddziałujący na tylny most, z możliwością sterowania sposobu działania jest uruchamiany w momęcie uchwycenia przez drzwi pasażera.
• Wymiary - 11440 x 2500 x 3037mm.
• Masa własna - 10400 kg.
• Liczba miejsc - 26 siedzące, 71 stojących.
• Prędkość maksymalna - 63,5 km/h

- Kliknij by powiększyć :





:: Graf-Steyr

- Kliknij by powiększyć :





 Jelcz








Jelcz PR 100

Typowa konstrukcja miejskiego autobusu. Troje drzwi wejściowych, nisko przebiegająca podłoga i bardzo nisko umieszczone stopnie drzwi - 25 cm. Doskonała widoczność z miejsca kierowcy. Zawieszenie z elementami pneumatycznymi.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - Silnik Diesla z tyłu autobusu typ SW680/56/3, 6 - cyl.
• Moc maksymalna - 185 KM
• Liczna miejsc - 36 siedzące, 74 stojących.
• Prędkośc maksymalna - 67 km/h.
• Masa własna - 980 kg.

- Kliknij by powiększyć :




Jelcz M11

Pierwsze Ikaro-Jelcze, (bo tak nazywano potocznie wozy M11) pojawiły się w Krakowie w 1986 roku. Podwozie tego modelu zapożyczono z Ikarusa 260 zaś nadwozie z Jelcza PR110 (był jednak o jeden metr krótszy). Dostarczono łącznie 281 sztuk Jelczy M11 w latach 1986-1992. W roku 1986 dostarczono 31 sztuk (12101-12121 - zajezdnia Bieńczyce, 22001-22010 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1987 dostarczono 124 sztuki (12122-12195 - zajezdnia Bieńczyce, 22011-22060 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1988 dostarczono 81 sztuk (12196-12223 - zajezdnia Bieńczyce, 42201-42202 - zajezdnia Płaszów, 22061-22108, 22200-22202 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1989 dostarczono 23 sztuki (12224-12232 - zajezdnia Bieńczyce, 42203-42208 - zajezdnia Płaszów, 22109-22116 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1990 dostarczono 14 sztuk (12233-12239 - zajezdnia Bieńczyce, 42209-42215 - zajezdnia Płaszów), w roku 1991 dostarczono 2 sztuki (22117-22118 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1992 dostarczono 6 sztuk (406-411 (wozy szkoleniowe) - zajezdnia Bieńczyce). Część wozów fabrycznie było pozbawionych środkowych drzwi i oznaczone były, jako L11. Przed rokiem 1999 13 sztuk M11 z zajezdni Płaszów przekazano na Bieńczyce. W roku 1999 przenumerowano wszystkie autobusy krakowskiego MPK i tak autobusy Jelcz M11 otrzymały nowe numery (zastąpiono cyfry 11 literami BC a cyfry 22 literami DC). Jako eksponat muzealny pozostawiono wóz o numerze taborowym BC191.


Dane techniczne ⇒

• Prędkość maksymalna - 82 km/h.
• Wymiary - 11000x2555x3060 mm.
• Liczba miejsc - siedzących 30, stojących 70.
• Silnik - RABA MAN D2156HM6U 6 - cylin. poziomy z zapłonem samoczynnym, o pojemności skokowej 10,35 dm3, bezpośredni wtrysk i centralna kulista komora spalania w tłoku.
• Moc maksymalna - 162 KM.
• Skrzynia biegów - Csepel ASH-75-2, 5 - biegowa
• Hamulce - Hamulec roboczy dwuobwodowy z automatyczną regulacją siły hamowania. Hamulec postojowy (awaryjny) działa na kola tylne za pomocą  części  sprężynowej siłowników. Hamulec silnikowy sterowany zaworem elektropneumatycznym.

- Kliknij by powiększyć :




Jelcz 120M

Pierwszy model 120M jelczańskich zakładów samochodowych pojawił się w Krakowie w 1993 roku. Do 1995 roku MPK Kraków zakupiło łącznie 130 sztuk tego typu wozów. Model ten oparty jest na modelu Jelcz PR110, który były zmodernizowaną wersją autobusów Berliet PR100 - produkowanego w latach siedemdziesiątych. Prawie wszystkie pojazdy posiadały turbodoładowany silnik SWT 11. Wozy z pierwszej dostawy przypominały bardzo poprzednika, czyli PR110. Pojazdy z drugiej partii posiadały inne plastikowe zderzaki (pierwsza dostawa metalowe zderzaki) oraz pikselowy wyświetlacz firmy PIXEL z Bydgoszczy (wcześniejsze modele posiadały wyświetlacz firmy KZŁ również z Bydgoszczy). Jeden z Jelczy 120M #BF291, jako jedyny wyposażony został w silnik MAN D2866UH i automatyczną skrzynię biegów Voith. Po wprowadzeniu do ruchu Jelcze 120M otrzymały numeracje: 11001-11010 (zajezdnia Bieńczyce) dostawa w 1993 roku, 11011-11045 (zajezdnia Bieńczyce), 21001-21025 (zajezdnia Wola Duchacka) dostawa w 1994 roku, 11046-11060 (zajezdnia Bieńczyce), 21026-21040 (zajezdnia Wola Duchacka), 41002-41031 (zajezdnia Płaszów) dostawa w 1995 roku. W 1998 roku wóz 41002 przekazano z zajezdni Płaszów do zajezdni Bieńczyce i nadano mu nr taborowy 11061. W roku 1999 nastąpiła zmiana w numeracji pojazdów. I tak Jelcze 120M otrzymały nowe numery: 11001-11061 -> BF201-261, 21001-21040 -> DF301-340, 41003-41031 -> PF263-291. W roku 2000 wszystkie wozy 120M z zajezdni Płaszów przekazano do zajezdni Bieńczyce PF263-291 -> BF263-291. W roku 2004 wszystkie Jelcze 120M stacjonujące na zajezdni Wola Duchacka przekazano do zajezdni Bieńczyce DF301-340 -> BF301-340. Z czasem wszystkie wozy były stopniowo kasowane bądź sprzedawane i zastąpywane nowszymi autobusami takimi jak, np. Solaris Urbino 12 generacji II i generacji III. W dniu 18.10.2008 odbył się przejazd pożegnalny Jelczem 120M #BF304. Jako ostatnie pozostawiono wozy BF290, BF301, BF304 i BF330, które po raz ostatni wyjechały na linię w dniu 19.12.2008 roku. Oficjalne zakończenie eksploatacji autobusów Jelcz 120M odbyło się dnia 25.03.2009, w związku z konferencją pt. "Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego - wybrane zagadnienia usuwania skutków katastrof drogowych z udziałem pojazdów ciężkich i autobusu", gdzie podczas ćwiczeń uczestnikiem symulowanego wypadku był wóz BF301. Jako historyczny pozostawiono wóz BF304.


Dane techniczne ⇒

• Producent - Zakłady Samochodowe "Jelcz".
• Długość - 12000 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3030 mm.
• Rozstaw osi - 6100 mm.
• Masa własna - 9900 kg.
• Ilość miejsc - 110.
• Ilość miejsc siedzących - 33.
• Silnik -Mielec SWT 11/300/1
• Skrzynia biegów - Manualna, zsynchronizowana FPS S 4-95
• Prędkość maks. - 74,5 km/h

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz M121M

Model M121M/MB jest następcą modelu 120M. Są to pierwsze autobusy z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem MAN-a lub Mercedes-a, jakie pojawiły się w Krakowie (od 1995 r.). Model ten jest w 60 % niskopodłogowym autobusem powstałym z połączenia nowoczesnego niskopodłogowego przodu z tyłem pochodzącym z modelu 120M. Pierwsze wozy (DJ601-620 a także wóz BJ621) posiadają lekko zmodernizowaną ścianę przednią z modelu 120M z charakterystycznymi trójkątnymi szybkami po bokach. Wóz BJ621 posiadał charakterystyczne prostokątne reflektory, ale po wypadku całą jego przednią ścianę przeszczepiono z wozu 120M. W pozostałych autobusach (BJ622-BJ628 oraz DJ629-DJ686) zamontowano nowy przód z panoramiczną szybą. Również konstrukcja wozów uległa małej modernizacji. Zwiększono udział niskiej podłogi oraz zastosowano (dzięki zmianie ściany przedniej) nowy większy wyświetlacz. Autobusy Jelcz M121MB w czasie dostaw dzielone były po równo między zajezdnię Bieńczyce oraz Wolę Duchacką (za wyjątkiem pierwszego autobusu, który trafił do zajezdni Płaszów (gdzie jeszcze stacjonowały Jelcze 120M) w roku 1995 i otrzymał numer 41001). Autobusy dostarczano od 1996 do 2003 roku: w 1996 roku 20 sztuk ; 10 do zajezdni Bieńczyce (16611-16620) i 10 do zajezdni Wola Duchacka (26601-26610); w 1997 roku 7 sztuk do zajezdni Bieńczyce (16622-16628); w 1998 roku 10 sztuk ; 5 do zajezdni Bieńczyce (16629-16633) i 5 na Wolę Duchacką (26634-26638); w 1999 roku 23 sztuki ; 3 sztuki do zajezdni Bieńczyce (16659-16661) i 20 sztuk do zajezdni Wola Duchacka (26639-26658); w 2000 roku 10 sztuk do zajezdni Bieńczyce (BJ 662-671); w 2003 roku 15 sztuk do zajezdni Wola Duchacka (DJ672-686); W roku 1999 zmieniono numerację wozów : 16xxx -> BJxxx , 26xxx -> DJxxx. W 2004 roku (przy okazji dostaw Solarisów do Bieńczyc, wszystkie Jelcze M121MB przeniesione zostały do zajezdni Wola Duchacka). W Bieńczycach pozostało wówczas osiem sztuk Jelczy M121M (z silnikiem firmy MAN) - są to autobusy o numerach BJ621-628


Dane techniczne ⇒

• Producent - Zakłady Samochodowe "Jelcz"
• Długość - 11965 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3020 mm.
• Rozstaw osi - 6100 mm.
• Masa własna - 10240 kg.
• Ilość miejsc - 100.
• Ilość miejsc siedzących - 32.
• Silnik - MAN D 026 LUH 12.
• Skrzynia biegów - ZF 4HP-500.
• Prędkość maks. - 90 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz L1000I

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz M181MB

Jelcz M181MB jest wersją przegubową modelu M121MB. Posiada niską podłogę tylko w pierwszym członie (w pierwszych i drugich drzwiach). Wszystkie pojazdy tego typu w Krakowie wyposażone zostały w silniki firmy Mercedes-Benz oraz skrzynie biegów firm ZF oraz Voith (szczegółowe dane w danych technicznych). Autobusy zakupywano w latach 1996-2007, które stopniowo zastąpywały pojazdy typu Ikarus 280.26. Zakup pojazdów przez krakowskie MPK: 1996 rok - 15 sztuk ; 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (27006-27015) i 5 sztuk na Czyżyny (37001-37005); 1997 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (27021-27025) i 5 na zajezdnię Czyżyny (37016-37020); 1998 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (17026-17028 i 17034-17035) - w tym że 17026 oznaczony jako Jelcz M182MB, 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (27029-27033); 1999 rok - 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (BD436-440); 2001 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (DD441-450); 2002 rok - 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (DD451-455); 2005 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (DD456-465); 2007 rok - 27 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (DD466-493); Autobusy z dwóch ostatnich dostaw różnią się od pozostałych przodem oraz tyłem. Zostały wyposażone w monitoring wnętrza pojazdu oraz automaty biletowe. Posiadają również mniejszą ilość miejsc siedzących o 1. W 20 ostatnich M181MB/3 zastosowana została również inna kabina kierowcy na wzór tych z modeli M121M/4. Autobusy typu M181MB posiadają numerację od DD401-455 (za wyjątkiem DD426, gdyż jest to wóz M182MB), a pojazdy M181MB/3 to wozy z przedziału DD456-493. Obecnie na stanie MPK są 92 sztuki M181MB.


Dane techniczne ⇒

• Producent - Zakłady Samochodowe "Jelcz"
• Długość - 17980 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3021 mm.
• Rozstaw osi - 5500 mm.
• Masa własna - 15000 kg.
• Ilość miejsc - 180.
• Ilość miejsc siedzących - 36.
• Silnik - Mercedes OM 447 hLA.
• Skrzynia biegów - ZF 4HP590.s
• Prędkość maks.: - 75 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz PR110M

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz M081MB/3 Vero

Pierwsza partia autobusów Jelcz M081MB/3 pojawiła się na początku 2005 roku, druga w 2007 roku a trzecia w 2008 roku. We wszystkich przypadkach zostało ogłoszone zamówienie na zakup autobusów klasy MINI: 32 sztuki (rok 2005), 10 sztuk (rok 2007) i 8 sztuk (2008). Przetargi wygrała firma Polskie Autobusy oferująca autobus Jelcz M081MB/3. Autobus przeznaczony jest do obsługi linii o małym natężeniu. Na pokład może zabrać 37 pasażerów. Posiada manualną skrzynię biegów ZF oraz silnik Mercedes OM 904LA. Pojazdy z pierwszej dostawy stacjonują na zajezdni Wola Duchacka i posiadają oznaczenia począwszy od DH351. Ostatni z wolskich Jelczy M081MB/3 o numerze #DH382 różni się od pozostałych przodem (inne reflektory) oraz wyglądem wnętrza. Dwa spośród wolskich Jelczy (#DH351 oraz #DH352) od początku lipca 2007 roku obsługują tzw. Tele-Busy (usługa komunikacyjna, która jest elementem unijnego programu CIVITAS/CARAVEL). W czerwcu 2011 roku z usługi Tele-Bus wyłączono #DH351, w zamian kierując do obsługi inne wozy tego typu. Autobusy z drugiej i trzeciej dostawy skierowano na zajezdnię Bieńczyce w celu zastąpienia wysłużonych autobusów Autosan H6. Pojazdy otrzymały oznaczenie począwszy od BH383.


Dane techniczne ⇒

• Producent - Zakłady Samochodowe "Jelcz"
• Długość - 7675 mm.
• Szerokość - 2300 mm.
• Wysokość - 2970 mm.
• Rozstaw osi - 4520 mm.
• Masa własna - 8200 kg.
• Ilość miejsc - 37.
• Ilość miejsc siedzących - 16.
• Silnik - Mercedes OM 904 LA III/6.
• Skrzynia biegów - ZF S 5-42
• Prędkość max. - 75 km/h

- Kliknij by powiększyć :





:: Scania





Scania 112

Pierwsze autobusy Scania 112 podobnie jak pojazdy typu 111 trafiły do Krakowa w 1991 roku. Zakupiono wtedy 7 sztuk tego modelu. Autobusy otrzymały numerację począwszy od 48801. Również były to wiekowe autobusy, ale w porównaniu do taboru, który jeździł wtedy po ulicach miasta, były to autobusy bardzo nowoczesne. Wozy typu 112 miały trochę inny wygląd od 111. Różniły się przede wszystkim ilością drzwi - stodwunastki posiadały dodatkowe drzwi z tyłu pojazdu (poza wozem #48804, który posiadał układ drzwi 2-2-0). Wyjątkami były również #48803 z układem drzwi 1-1-1 oraz 48807, który posiadał jednopłatowe drzwi. Pozostałe pojazdy miały drzwi harmonijkowe. Scanie 112 wyposażone były w silniki D11 poza wozami #48802, #48803 i #48807, które otrzymały silniki turbo DS11. Stosowano skrzynie biegów GAV. Podobnie jak Scanie 111 nie posiadały otwieranych okien, ale ten problem został rozwiązany poprzez zastosowanie otwieranych okien na wzór okien z Jelcza 120M. Autobusy tego typu ostatecznie zniknęły z ulic w roku 1999. Większość pojazdów zostało sprzedanych prywatnym przewoźnikom.


Dane techniczne ⇒

• Prędkość maksymalna - 82 km/h.
• Wymiary - 11000x2555x3060 mm.
• Liczba miejsc - siedzących 30, stojących 70.
• Silnik - RABA MAN D2156HM6U 6 - cylin. poziomy z zapłonem samoczynnym, o pojemnościskokowej 10,35 dm3, bezpośredni wtrysk i centralna kulista komora spalania w tłoku.
• Moc maksymalna - 162 KM.
• Skrzynia biegów -Csepel ASH-75-2, 5 - biegowa
• Hamulce - Hamulec roboczy dwuobwodowy z automatyczną regulacją siły hamowania. Hamulec postojowy (awaryjny) działa na kola tylne za pomocą części sprężynowej siłowników. Hamulec silnikowy sterowany zaworem elektropneumatycznym.


- Kliknij by powiększyć :




Scania 113 CN

Autobusy tego typu do Krakowa zawitały w 1992 roku. Jak na ówczesne czasy były to najnowocześniejsze autobusy przegubowe eskploatowany w Krakowie. Model ten posiada obniżoną podłogę (nie jest to niskopodłogowy).


Dane techniczne ⇒

• Długość - 17925 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3200 mm.
• Rozstaw osi - 5500 mm.
• Masa własna - 16900 kg.
• Ilość miejsc - Siedzących - 45, Stojących - 150.
• Wysokość podłogi na zwisie przednim - 705 mm .
• Wysokość podłogi na zwisie tylnym - 820 mm .
• Silnik - Scania DS11.74 .
• Prędkość maksymalna - 80 km/h .

- Kliknij by powiększyć :





Scania CN94UA 6x2/2

Pierwsza dostawa "uśmiechniętego" autobusu pojawiła się w 2001 r. Były to 3 sztuki Scanii CN94UA, które wcześniej jeździły m.in. w Niemczech, Szwecji i Polsce, jako autobusy testowe. Otrzymały one oznaczenia PE181-183. Jeszcze w tym samym roku pojawiły się kolejne autobusy w ilości 7 sztuk. Pojazdy otrzymały oznaczenia PE184-190. Ostatnie 5 sztuk Scanii CN94UA pojawiło się na ulicach Krakowa na początku 2003 roku. Otrzymały numerację PE191-195. Pierwsze autobusy tego typu (PE181-183) różnią się od późniejszych wersji: ostatnimi drzwiami (w tej wersji jednoskrzydłowe, w późniejszych wersjach dwuskrzydłowe), szybami (w tej wersji podwójne szyby, w późniejszych wersjach pojedyncze) oraz otwieranymi oknami (w tej wersji mniejsze-uchylne, w późniejszych wersjach większe-przesuwne). W późniejszych wersjach autobusów została przesunięta tylna oś, tak aby zachować długość autobusów 17895mm i dodatkowo zmieścić dwuskrzydłowe tylne drzwi. W pierwszych 3 sztukach tego modelu zastosowane zostały wyświetlacze produkcji Szwedzkiej. W autobusach z kolejnej dostawy zastosowano już wyświetlacze polskiej firmy PIXEL.


Dane techniczne ⇒

• Producent - Scania AB.
• Szerokość - 2550 mm.
• Wysokość - 3019 mm.
• Rozstaw osi - 5250/7220 mm (PE181-183), 5250/6750 mm (PE184-PE19)
• Masa własna - 16030 kg.
• Ilość miejsc - 175
• Ilość miejsc siedzących - 45 (PE181-183), 43(PE184-PE190)
• Silnik - Scania DSC 912.
• Skrzynia biegów - ZF 4 HP 590
• Prędkość maksymalna - 85 km/h .

- Kliknij by powiększyć :





:: Mercedes





Mercedes 0305

- Kliknij by powiększyć :





:: Autosan





Autosan H9-35

W roku 1974 zostaje uruchomiona produkcja nowoczesnych jak na owe lata autobusów H9. Pojazdy te, w ilości ponad 4 tys. sztuk rocznie w różnych wersjach nadwoziowych wytwarzane są do dzisiaj.


Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji -1975 - 2000.
• Konstrukcja - Ramowa.
• Długość - 9310 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 2990 mm.
• Rozstaw osi - 4000 mm.
• Masa własna - 7700 Kg.
• Masa całkowita - 12 500 Kg.
• Silnik - typ 6C107 .
• Prędkość maksymalna - 70,3 km/h
• Skrzynia biegów - ZF S5 - 45.
• Ilość miejsc - 24 siedzące + 1, 44 stojących.

- Kliknij by powiększyć :





Autosan H6

Autobusy Autosan H6-06 oraz H6-20 sš midibusami zakupionymi do obsługi linii o małym natężeniu pasażerskim. Pierwsze pojazdy tego typu zostały zakupione we wrzeœniu 1996 roku przez MPK Kraków. Były to midibusy typu H6-06, które posiadajš jedne dwuskrzydłowe drzwi z przodu. Po wprowadzeniu do ruchu otrzymały one numery taborowe 20101-20105 oraz 20113-20115 (zajezdnia Wola Duchacka) oraz 10106-10112 (zajezdnia Bieńczyce). W 1997 roku MPK zakupiło wersję Autosana H6-20. Wozy te posiadajš dwoje drzwi (przednie dwuskrzydłowe i tylne jednoskrzydłowe). Otrzymały numerację poczšwszy od 20116 skończywszy na 20122. Od chwili wprowadzenia do użytku midibusów Jelcz M018MB/3 (w roku 2005) wszystkie Autosany H6 zostały przekazane do zajezdni Bieńczyce i posiadajš oznaczenia poczšwszy od BA 101. Do dnia 01.09.2007 roku po ulicach kursowało 21 sztuk tego typu autobusów, gdyż ze stanu skreœlony został autobus o numerze BA103. Po wprowadzeniu do ruchu kolejnych pojazdów Jelczy M081MB/3, które trafiły do zajezdni Bieńczyce, kasacji uległy wozy BA101, BA105, BA107, BA109, BA111, BA112, BA113 i BA114.


Dane techniczne ⇒

• Producent - Sanocka Fabryka Autobusów "Autosan".
• Długość - 6355 mm.
• Szerokość - 2280 mm.
• Wysokość - 2729 mm.
• Rozstaw osi - 3320 mm.
• Masa własna - 4700 Kg.
• Ilość miejsc - 15 siedzące, 13 stojących.
• Silnik - Perkins Phaser 110 Ti o mocy 100 KM
• Skrzynia biegów - manualna, 5 (+R). FPS TS5-30
• Prędkość maksymalna - 55 km/h

- Kliknij by powiększyć :





:: Man








Man SG192

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1975.
• Długość - 16500mm
• Szerokość - 2500mm.
• Wysokość - 3200mm.
• Masa własna - 23 000 kg.
• Ilość miejsc - 107, siedzących 50 + 1.
• Silnik - D 2156 HMXU-036 6-cyl.
• Moc maksymalna - 141 Kw (192PS)
• Prędkość maksymalna - 90 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Man SL100

W roku 1990 do krakowa wraz ze sprowadzonymi wagonami z Norymbergii sprowadzono również 4 kilkunastoletnie Many SL202. Autobusy te posiadały automatyczną skrzynię biegów, dość niską podłogę ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie pasażerom na przystankach oraz co było nowością w Krakowie wyprowadzono na dach autobusu rurę wydechową. Pojazdy te po Krakowie kursowały przez 6 lat, kończąc swój żywot w roku 1996. Jeden egzemplarz tego pojazdu został zachowany jako eksponat w Krakowskim Muzeum Inżynierii Miejskiej


Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1978.
• Długość - 11240mm.
• Szerokość - 2500mm.
• Wysokość - 3000mm.
• Skrzynia biegów - Voith D 851.3 Automatic.
• Ilość miejsc - 59, siedzących 44+1
• Masa własna - 16000 Kg.
• Silnik - MAN D 2566 141 kW (192 PS)
• Prędkość maksymalna - 90 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Man SG242

Model Man SG 242 jest jedynym tego typu pojazdem w Krakowie. Pojawił się on na ulicach w 1992 roku i zapoczątkował wymianę przestarzałego taboru na nowoczesny (m.in. niskopodłogowy).


Dane techniczne ⇒

• Długość - 18000mm
• Szerokość - 2500mm.
• Wysokość - 2750mm.
• Rozstaw osi - 5150mm.
• Masa własna - 14 000 kg.
• Ilość miejsc - 179, siedzących 50
• Wysokość pogłodi na zwisie przednim - 340mm.
• Wysokość podłogi na zwisie tylnym - 360mm.
• Silnik - MAN D 2866 LUH 26
• Prędkość maksymalna - 90 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Man SD202

Dane techniczne ⇒

• Producent - Maschinenfabrik Augsburg - Nürnberg Aktiengesellschaft "MAN  AG"
• Szerokość - 2500mm.
• Wysokość - 4060mm
• Rozstaw osi - 5875mm.
• Masa własna - 11 000 kg.
• Ilość miejsc - 47+42
• Silnik - MAN D 2566 UH
• Prędkość maksymalna - 70 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Man NL222

- Kliknij by powiększyć :





Man NG 273 Lion's City G LPG

- Kliknij by powiększyć :





:: Volvo





Volvo 7000

Dane techniczne ⇒

• Producent - Volvo AB
• Długość - 11944 mm.
• Szerokość - 2500mm.
• Wysokość - 3050 mm.
• Rozstaw osi - 5945 mm.
• Masa własna - 10600 kg.
• Ilość miejsc - 108
• Silnik - Volvo D7C 215
• Skrzynia biegów - ZF 5HP502-N
• Prędkość maksymalna - 80 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Volvo B10M

- Kliknij by powiększyć :





Volvo B10BLE

- Kliknij by powiększyć :





Volvo B10MA

- Kliknij by powiększyć :





:: Neoplan





Neoplan N4014F

- Kliknij by powiększyć :





Neoplan N4421

- Kliknij by powiększyć :





:: Karosa





Karosa B731

Dane techniczne ⇒

• Rodzaj - Miejski
• Długość - 11055 mm.
• Ilość miejsc - 31 siedzące, 59 stojących.
• Silnik - 6-cyl. poziomy, umieszczony za osią tylną.
• Prędkość maksymalna - 71 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Karosa B941E

- Kliknij by powiększyć :





Karosa 951E

- Kliknij by powiększyć :





:: Dab





Dab 10-1800B

- Kliknij by powiększyć :





Dab B10M-60 DAB

- Kliknij by powiększyć :





Dab 12-1200B

- Kliknij by powiększyć :





:: Irisbus





Irisbus Citelis 12M

Na początku 2008 roku miasto ogłosiło przetarg na obsługę linii autobusowych w ramach wprowadzania konkurencji w komunikacji miejskiej. Przetarg wygrała firma Mobilis, która na potrzeby linii 152, 178 i 304 zakupiła nowe autobusy typu Solaris Urbino 18 i Irisbus Citelis 12M. Nowy krakowskich przewoźnik zlokalizował swoją zajezdnię przy ulicy Sołtysowskiej. Mobilis zakupił łącznie 16 sztuk Irisbusów. Nowe autobusy Irisbus Citelis 12M są niskopodłogowe i w pełni klimatyzowane. Wyposażone zostały w silnik IVECO CURSOR 8 F2B, który spełnia normy EURO 4. Numeracja Irisbusów firmy Mobilis zaczyna się od MI950.


Dane techniczne ⇒

• Producent - Irisbus Iveco
• Długość - 11990 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 2979 mm.
• Rozstaw osi - 6120 mm.
• Masa własna - 11500 kg.
• Ilość miejsc - 46
• Silnik - Iveco Cursor 8 F2B Euro 4
• Skrzynia biegów - Voith D851.3
• Prędkość maksymalna - 70 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





:: Solaris





Solaris Urbino 12

Solarisy Urbino 12 to niskopodłogowe autobusy produkcji polskiej. Zostały zaprojektowane i produkowane w zakładach Solaris Bus & Coach w Bolechowie. W roku 2003 krakowskie MPK ogłosiło przetarg na dostarczenie 50 sztuk nowoczesnych dwunastometrowych autobusów niskopodłogowych z silnikami spełniającymi wymogi Euro. W założeniu także pojazdy miały być montowane w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków. Przetarg wygrała właśnie firma z Bolechowa. Pierwsze autobusy na ulice Krakowa wyjechały w marcu 2004r. Uroczyste przekazanie do ruchu pierwszych Urbino 12 II odbyło się 18.03.2004. Dwa pierwsze Solarisy zostały wyprodukowane w zakładach Solaris Bus & Coach w Bolechowie. Kolejne (począwszy od BU 803), zgodnie z umową, montowane były w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków przy ul. Brożka. Wozy o numerach BU801-BU830 wyposażone zostały w skrzynie biegów firmy Voith, zaś pozostałe BU831-850 w skrzynie biegów firmy ZF. Pod koniec 2007 roku ogłoszony został kolejny przetarg na zakup 12 metrowych autobusów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Przetarg wygrała firma Solaris Bus & Coach, która zaoferowała autobusy Solaris Urbino 12 III generacji. Autobusy te różnią się od generacji II przede wszystkim wyglądem. Ściana czołowa i tylnia są podobne jak w Solarisach Urbino 18 III, jeżdżących już po Krakowie zarówno w firmie MPK Kraków jak i Mobilis Kraków. Dodatkowo nowe pojazdy wyposażone zostały w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Pierwsza dostawa nowych Solarisów (BU851-865) miała miejsce we wrześniu 2008 roku. Pozostałe (BU866-885) przybyły do Krakowa w grudniu 2008 roku. Kolejna partia Solarisów Urbino 12 III generacji pojawiła się w Krakowie w grudniu 2009 roku. Pojazdy charakteryzuje nowy schemat malowania, który zapoczątkowały autobusy Mercedes O530G. Dodatkowo pojazdy posiadają rurę wydechową na dachu. Pojazdy wyposażone zostały w silnik Daf-a oraz skrzynie biegów ZF oraz Voith. Wozy przydzielono do zajezdni Bieńczyce i Wola Duchacka. W 2011 roku pojazdy z Woli Duchackiej zostały rozdzielone do zajezdni Bieńczyce i Płaszów. W 2011 roku ogłoszony został największy, jak do tej pory, przetarg na zakup łącznie 100 sztuk autobusów - w tym 73 sztuki 12-metrowych i 27 sztuki 18-metrowych pojazdów dla zajezdni w Płaszowie. Zwycięzcą został Solaris Bus&Coach oferując modele Urbino 12 i Urbino 18 III generacji. Autobusy wyposażone zostały w wyświetlacze firmy Novamedia, nowe kasowniki czy wyświetlacze ciekłokrystaliczne wewnątrz z wyświetlaniem trasy. Zastosowano najnowszy schemat malowania, stosując już dwa rodzaje koloru niebieskiego, identycznie jak w Mercedesach. Pierwsze 20 sztuk 12-metrowych autobusów wprowadzono do ruchu na początku marca 2012 roku. Nowe pojazdy otrzymały numerację #PU904-PU923. Po paru dniach płaszowskie Urbino 12 z poprzedniej dostawy przekazano do zajezdni Bieńczyce. Łącznie MPK Kraków posiada 123 wozy typu Solaris Urbino 12.


Dane techniczne ⇒

• Producent - Solaris Bus & Coach S.A.
• Długość - 12000 mm.
• Szerokość - 2550 mm.
• Wysokość - 2850 mm.
• Rozstaw osi - 5900 mm.
• Masa własna - 10800 kg.
• Ilość miejsc - 104
• Silnik - DAF PE183C, PR183S1
• Skrzynia biegów - Voith D851.3
• Prędkość maksymalna - 72 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Solaris Urbino 15

- Kliknij by powiększyć :





:: SOR





SOR NB18

Dane techniczne ⇒

• Producent - SOR Libchavy s.r.o.
• Długość - 18000 mm.
• Szerokość - 2550 mm.
• Wysokość - 2750 mm.
• Rozstaw osi - 6180/6570 mm.
• Masa własna - 14500 kg.
• Ilość miejsc - 161
• Silnik - Iveco Cursor F2BE3681B
• Skrzynia biegów - ZF Ecomat 6 HP 604V
• Prędkość maksymalna - 80 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





:: Maz





Maz 107

- Kliknij by powiększyć :






Informacja :

  • #OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
  • (568) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewożnika.

  • Źródło :

  • - Autobus Scania 111
  • - Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej - "Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałyh lini autobusowych w Krakowie". Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002r.
  • - www.kmk.krakow.pl