Adler
Adler Triumpf-Junior
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1934 - 40
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy.
 Pojemność 995 cm²
 Ciężar własny 920 Kg.
 Prędkość maksymalna 90 km/h
Pozostałe modele
Amstrong Siddeley Star Sapphire
Sześcioosobowy samochód o dużym litrażu, produkowany jako czterodrzwiowy sedan.
 Dane techniczne :
 Producent Armstrong Siddeley Motors Ltd. Coventry
 Silnik Gaźnikowy, sześciocylindrowy, czterosuwowy, górnozaworowy, umieszczony z przodu; moc maksymalna 167 PS przy 4250 obr/min, zawory ustawione ukośnie, napędzane popychaczami i dźwigniami, wał rozrządu umieszczony z boku, napędzany łańcuchem.
 Zasilanie Pompa paliwa o napędzie mechanicznym, podwójny gaźnik opadowy STROMBERG DIV-42, filtr powietrza mokry.
 Olejenie Pod ciśnieniem, filtr oleju szeregowy.
 Chłodzenie Wodą o przymusowym obiegu.
 Instalacja elektryczna 12 V marki LUCAS, akumulator o pojemności 64 Ah, świece zapłonowe LODGE HLN.
 Napęd Na tylne koła, automatyczna skrzynka biegów systemu BORG-WAGNER (hydrauliczna przekładnia zwiększająca dwukrotnie moment obrotowy i trzybiegowa planetarna skrzynka biegów) dźwignia zmiany biegów na kolumnie kierownicy.
 Podwozie Rama skrzynkowa wzmocniona poprzeczkami, zawieszenie przednie niezależne na wahaczach w układzie trapezowym i na sprężynach
Audi
Austin
Austin Healey 3000
Samochód sportowy otwarty, dwudrzwiowy, dwu- lub czteroosobowy, określany przez producenta jako, OPEN SPORTS TOURER; dach składany z tkaniny krytej polichlorkiem winylu; z tyłu obszerne pomieszczenie bagażowe kryte pokrywą; pokrywa silnika o konstrukcji stalowo-aluminiowej, otwierana z wnętrza pojazdu; siedzenia przednie z oparciami pochylanymi do przodu w celu umożliwienia zajęcia tylnych miejsc.
 Dane techniczne :
 Producent Donald Healey Motor Co. Warwick
 Silnik gaźnikowy, czterosuwowy, sześciocylindrowy, rzędowy, górnozaworowy, umieszczony z przodu; średnica cylindrów 83,36 mm; skok tłoków 89 mm, pojemność skokowa silnika 2912 cm3, stopień sprężania 9,3, moc maksymalna 124 KM przy 4600 obr/min, wał rozrządu umieszczony z boku, napędzany łańcuchem, zawory napędzane popychaczami i dźwigniami.
 Zasilanie pompa paliwa elektryczna, dwa gaźniki ukośne SU HD6
 Olejenie pod ciśnieniem, filtr oleju szeregowy.
 Chłodzenie wodą, obieg przymusowy, pompa wody odśrodkowa, termostat
 Instalacja elektryczna 12 V, dwa akumulatory 6 V o pojemności 50 Ah, zapłon z cewki zapłonowej, podciśnieniowa i automatyczna regulacja zapłonu.
 Napęd na tylne koła, sprzęgło jednotarczowe suche, skrzynka czterobiegowa.
 Podwozie rama skrzynkowa z poprzeczkami śrubowymi, stabilizator poprzeczny; tylna oś sztywna zawieszona na resorach piórowych półeliptycznych z poprzecznymi drążkami ustalającymi; z przodu i z tyłu tłoczkowe amortyzatory hydrauliczne; hamulec główny hydrauliczny typu GIRLING, hamulce przednie tarczowe o średnicy 290 mm, tylne bębnowe o średnicy 280 mm, hamulec postojowy mechaniczny, ręczny na tylne koła; mechanizm kierowniczy z krzywką śrubową i prowadnikiem o przełożeniu 14.
 Wymiary rozstaw osi 2336 mm, rozstaw kół przednich 1238 mm, tylnych 1279 mm, długość 4000 mm, szerokość 1536 mm, wysokość z dachem 1244 mm, bez dachu 1168 mm, promień skrętu 19,7 m.
 Ciężary ciężar własny 1080 Kg.
 Pojemności zbiornik paliwa 55 l, układ chłodzenia 11,4 l, układ olejenia silnika 6,8 l, skrzynka biegów bez nadbiegu 2,27 l, z nadbiegiem 3l, tylny most 1,7l.
Austin Healey Sprite
Sportowy samochód wykonany na podstawie konstrukcji samochodu Austin A 35, z dwudrzwiowym, dwumiejscowym nadwoziem typu roadster, ze składanym dachem krytym polichlorkiem winylu; przednia szyba panoramiczna, szyby w drzwiach wyjmowane, wykonane z polichlorku winylu, wnętrze samochodu wykończone materiałem pokrytym warstwą polichlorku winylu, siedzenia z pochylanymi do przodu oparciami w celu umożliwienia dostępu do pomieszczenia bagażowego, w którym mieści się koło zapasowe.
 Dane techniczne :
 Producent Donald Healey Motor Co. Warwick
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, górnozaworowy, umieszczany z przodu. Moc maksymalna 42,5 KM przy 5000 obr/min.
 Zasilanie Pompa paliwa mechaniczna A. C. typ Y, filtr powietrza podwójny, płaski, mokry; dwa gaźniki ukośne SU typ H1.
 Olejenie Pod ciśnieniem, filtr oleju szeregowy.
 Napęd Na tylne koła; sprzęgło jednotarczowe suche, systemu BORG & BECK; czterobiegowa skrzynia biegów; wał napędowy otwarty HARDYSPICER.
 Chłodzenie Wodą, obieg przymusowy
 Instalacja elekryczna 12 V, akumulator o pojemności 42 Ah, zapłon z cewki zapłonowej, rozdzielacz zapłonu z regulatorem podciśnieniowym i odśrodkowym, świece zapłonowe CHAMPION N5 z długim gwintem, reflektory z żarówkami dwuwłókowymi, lampy pozycyjne przednie połączone z przednimi kierunkowskazami migowymi, lamy tylne połączone z lampami hamulcowymi, pod lampami tylnymi tylne kierunkowskazy, szybkościomierz z licznikiem przebytej drogi łącznie i jednorazowe (w szybkościomierzu lampka kontrolna ładowania akumulatora), lampka kierunkowskazów, wskaźnik poziomu paliwa, termometr wody, lampka świateł długich.
 Podwozie Rama skrzynkowa, podłużnica, przyspawana do nadwozia; zawieszenie przednie niezależne na wahaczach i sprężynach śrubowych; z tyłu sztywna oś na resorach piórowych ćwierćeliptycznych z drążkami promieniowymi ; z tyłu i z przodu amortyzatory hydrauliczne tłoczkowe; hamulec główny hydrauliczny na cztery koła, z przodu dwie szczęki współbieżne, hamulec postojowy mechaniczny, ręczny na tylne koła; mechanizm kierowniczy zębatkowy.
 Wymiary Rozstaw osi 2030 mm, rozstaw kół przednich 1160 mm, tylnych 1140 mm, długość 3490 mm, szerokość 1350 mm, wysokość 1210 mm, prześwit poprzeczny 130 mm, promień skrętu 9,7 m.
 Ciężary ciężar własny 650 Kg.
 Pojemności Zbiornika paliwa 27 l, układ chłodzenia 5,7 l, układ olejenia silnika 3,4 l, skrzynia biegów 1,4 l, filtr powietrza 0,5l, tylny most 1 l.
 Dane eksploatacyjne Szybkość maksymalna 130 km/h, zużycie paliwa 7-9 l/100 Km.
Pozostałe modele
Bentley
Buick
Buick Roadmaster Cabrio 76C
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1960
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 8-cylindrowy.
 Pojemność 5247 cm².
 Moc maksymalna 152 KM przy 3600 obr/min.
 Zużycie paliwa 22l/100Km.
 Prędkość maksymalna 130 Km/h.
 Ciężar wlasny 1960 Kg.
Buick Roadmaster Sedanet
Cadillac
Chevrolet
Chevrolet D'Lux
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1949-1953
 Silnik 6-cylindrowy górnozaworowy DHV
 Pojemność silnika Od 3600 do 3800 cm².
 Moc maksymalna 100 KM przy 3800 obr/min.
 Zużycie paliwa 16l/100Km.
 Prędkość maksymalna 125 Km/h.
 Skrzynia biegów mechaniczna (produkowano również ze skrzynią  automatyczną.
 Rozmiar kół 6,70 + 75'cala.
Pozostałe modele
Citroen
Citroen 2CV
Prace nad jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów świata rozpoczęto w 1936 roku. Rok później rozpoczęły się próby drogowe pierwszego prototypu, a w kolejnym roku juz testowano około 20 prototypów. W sierpniu 1939 roku zakończono produkcję 250 egzemplarzy, wymaganych do uzyskania zgody francuskiego Ministerstwa Transportu na produkcję seryjną. Auto miało zadebiutować w tym samym roku na paryskim salonie samochodowym. Niestety niemalże w przededniu prezentacji, 3 września Francja znalazła się w stanie wojny z Niemcami. Fabryka Citroena przeszła pod zarząd władz okupacyjnych. Na szczęście pracownikom udało się ukryć prototypowe pojazdy, a okupant zabronił francuskim inżynierom jakichkolwiek własnych prac konstrukcyjnych. Prace kontynuowano w tajemnicy a wyniki zaprezentowano dopiero 7 października 1948 roku na paryskim salonie samochodowym. W lipcu następnego roku ruszyła produkcja seryjna i sprzedaż Citroena 2CV Type A. Patrząc na pierwsze egzemplarze seryjne trudno było uwierzyć że były to zaawansowane technologicznie pojazdy. Szara puszka z brezentowym dachem wyglądała jakby nadwozie auta powstawało z przypadkowych elementów blacharskich wyposażonych tu i ówdzie w przetłoczenia i nieliczne chromowane dodatki. Podczas premiery przedstawiciele konkurencyjnych firm samochodowych zacierali ręce z radości, widząc tak ohydny pojazd. Samochód ten miał zmotoryzować francuską wieś, której mieszkańcy byli słabo zaznajomieni z kulturą techniczną i powszechnie używali wozów zaprzężonych w konie. Żeby trafić pod strzechy auto musiało być tanie, proste w budowie i obsłudze, niezawodne oraz co ważne musiało sobie nieźle radzić na kiepskich gruntowych drogach. 2CV spełniała wszystkie te warunki, była lekka z prostym silnikiem, miękkim zawieszeniu o dużym skoku oraz sporym prześwitem.
Przetłoczenia na masce auta zwiększały sztywność tych elementów bez zwiększenia ich wagi. Podobne rozwiązania stosowano w innym modelu Citroena (dostawczy HY). Sam pomysł podpatrzono podobno u Niemców, którzy wykorzystywali go w samolotach (Junkers). Aby zmniejszyć koszty i przyspieszyć produkcję, samochody malowano na każdy dostępny kolor, pod warunkiem że był to szary. W 1959 roku do koloru szarego dołączył niebieski w morskim odcieniu.
Podstawy konstrukcji blaszanego Citroena nie zmieniły się przez lata. Pierwsze modele miały naprawdę spartańskie wyposażenie (kierowca i pasażer mieli do dyspozycji fotele z metalowych rurek obciągnięte materiałem, podtrzymywanym przez paski wykonane z gumy). Zamiast metalowego dachu zamontowano rolowane, brezentowe pokrycie sięgające aż do tylnego zderzaka (Od 1957 roku zmieniono to dodając z tyłu pokrywę bagażnika). Nie wynikało to z fanaberii konstruktorów, marzących o kabriolecie. Składany dach miał przede wszystkim umożliwić przewożenie większych przedmiotów. Dziennikarze szybko poznali się na brzydkim kaczątku. W latach 50 - tych francuska i brytyjska prasa motoryzacyjna pisała, że Citroen 2CV jest przykładem najbardziej przemyślanego zastosowania minimalizmu przy projektowaniu samochodu, a także wyjątkowej pomysłowości inżynierskiej. Auto szybko otrzymało potoczne miano "cytrynka dwa konie", bo tak brzmiała nazwa samochodu po francusku, wypowiadana szybko i niedbale. Produkowany przez blisko pół wieku w niemal niezmienionej formie, z rozpoznawalną linią nadwozia, wytrzymałą i nieskomplikowaną mechanika oraz niewielkim zużyciem paliwa samochód zyskał miliony wielbicieli.
 Dane techniczne :
 Silnik Dwucylindrowy, w układzie typu bokser, chłodzony powietrzem, o pojemności 602 ccm.
 Prędkość maksymalna około 100 km/h.
 Zużycie paliwa około 5 l/100 km.
 Moc 29 KM.
 Masa własna 585 kg.
 Dop. masa całkowita 930 kg.
 Wymiary 3830 x 1485 x 1600 mm.
Citroen 11B
 Dane techniczne :
 Rok produkcji lata 1947-1948
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 4 cylindrowy.
 Pojemność 1911 cm².
 Moc maksymalna 56 KM przy 4000 obr/min.
 Zużycie paliwa 12l/100 km.
 Ciężar własny 1118 Kg.
Citroen 11BL
Różni się od Citroena 11 B ciężarem (1060 kg.) i atrapą.
Citroen 15 SIX
 Dane techniczne :
 Rok produkcji lata 1947-51
 Silnik 6 cylindrowy.
 Pojemność 2867 cm².
 Zużycie paliwa 15l/100 Km.
 Prędkość maksymalna 130 km/h.
Citroen CX
Citroen DS 21
 Dane techniczne :
 Silnik 4-suwowy, rzędowy, napędzający, przednie koła, chłodzony wodą, pojemność skokowa silnika 2175 cm³, moc maksymalna 109 KM przy 5500 obr/min. Napęd wału rozrządu łańcuchem. Gaźnik Weber opadowy dwukanałowy typ 28-36 DDE lub DDE A1.
 Instalacja elektryczna Akumulator 12 V, świece zapłonowe Marchall 35B
 Napęd Sprzęgło jednotarczowe suche, skrzynka biegów czterobiegowa włączana hydraulicznie, przekładnia główna stożkowa z 4-ma satelitami o przełożeniu 4,375 (8/35). Przeguby półosi homokinetyczne.
 Podwozie Przednie zawieszenie niezależne na wahaczach poprzecznych i elementach hydropneumatycznych. Tylne zawieszenie niezależne na wahaczach wieczonych i elementach hydropneumatycznych; regulacja wysokości położenia nadwozia, stabilizator w postaci drążka skrętnego. Ogumienie 180x380 Michelin XAS. Hamulce hydrauliczne.
 Ciężar Ciężar własny 1280 kg
 Pojemności Zbiornik paliwa 65 l, układ smarowania silnika 4,5l, układ chłodzenia i ogrzewania 10,8 l, blok napędowy 2 l, zbiornik układu hydraulicznego 5,2 l.
Citroen Ami 8
DAF 600
Samochód małolitrażowy oryginalnej konstrukcji, produkowany jako czteroosobowy, dwudrzwiowy coach.
 Dane techniczne :
 Producent Van Doorne’s Automobielfabriek Eindhoven
 Silnik Gaźnikowy, dwucylindrowy, boxer, czterosuwowy, górnozaworowy, umieszczony z przodu. Pojemność skokowa silnika 590 cm³, moc maksymalna 22 PS (SAE) przy 400 obr/min., napęd zaworów popychaczami, wał rozrządu centralny w kadłubie, napędzany za pomocą kół zębatych.
 Zasilanie Pompa paliwa o napędzie mechanicznym, gaźnik opadowy, filtr powietrza suchy.
 Olejenie Filtr oleju siatkowy.
 Chłodzenie Powietrzem
 Instalacja elektryczna 6 V, akumulator o pojemności 56 Ah, prądnica 240 W.
 Napęd Na tylne koła; automatyczne dwustopniowe sprzęgło odśrodkowe; przekładnia VARIOMATIC-DAF z samoczynną zmianą biegów (bez dźwigni); napęd oddzielnie na każde koło za pośrednictwem przekładni pasowej o zmiennych średnicach kół (urządzenie to działa jak mechanizm różnicowy MAXGRIP).
 Podwozie O konstrukcji bezramowej (samonośne nadwozie); zawieszenie przednie niezależne na resorze poprzecznym, pionowych rurach wodzących i hydraulicznych amortyzatorach teleskopowych; zawieszenie tylne niezależne na wahaczach i sprężynach śrubowych, amortyzatory hydrauliczne teleskopowe; hamulec główny hydrauliczny, hamulec postojowy ręczny, mechanizm na tylne koła; wymiary ogumienia 5,20-12.
 Wymiary Rozstaw osi 2050 mm, rozstaw kół przednich 1180 mm, tylnych 1180 mm, długość 3600 mm, szerokość 1440 mm, wysokość 1380 mm, prześwit poprzeczny 180 mm, promień skrętu 4,25 m.
 Ciężar Ciężar własny 600 kg.
 Pojemności Zbiornik paliwa 28 l, układ olejenia silnika 2 l.
 Dane eksploatacyjne Szybkość maksymalna 90 km/hm, zużycie paliwa około 6l/100km.
Gaz/Pobieda M20
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1946-1957
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 4 cylindrowy.
 Pojemność 2120 cm².
 Moc maksymalna 50 KM przy 3600 obr/min.
 Zużycie paliwa Od 13,5/100 Km.
 Prędkość maksymalna 105 km/h.
Wołga/Gaz
Gaz/Wołga M21
W listopadzie 1953 roku, po śmierci Stalina w zakładach Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod (GAZ) rozpoczęto prace nad nowym samochodem dla „zwykłego człowieka” – następcą słynnej Pobiedy – modelem Wołga GAZ M-21. „Ojcami” radzieckiej limuzyny byli Aleksander Michajłowicz Niewzorow – główny konstruktor i projektant Lew Jeremiejew. Auto miało być sztandarowym produktem i pokazem możliwości radzieckiej myśli technicznej. Oczywiście zimna wojna trwała w najlepsze, chodziło o to, żeby pokazać że Rosjanie potrafią budować samochody nie gorsze niż mieszkańcy ojczyzny samochodów – USA. Znając skłonność radzieckich projektantów do kopiowania sprawdzonych wzorów, zwraca uwagę na uderzające podobieństwo pierwszych modeli Wołgi M-21 do amerykańskiego Forda Custom Mainline z 1952 roku. Samochody te na pierwszy rzut oka różnią się niewiele, zwłaszcza z przodu, jednak z pewnością można tu mówić raczej o inspiracjach niż kopiowaniu jeden do jednego, tak jak w przypadku innych modeli, gdyż rozwiązania konstrukcyjne były już oryginalnym wkładem sowieckich inżynierów. Pierwsze egzemplarze wyposażono w silniki z Pobiedy, jednak z czasem zastąpiono je zupełnie nową jednostką napędową czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2445 ccm. Nie był przesadnie dynamiczny, ale odznaczał się za to wielką trwałością. Przebieg miliona kilometrów nie należał do rzadkości, wymagał jedynie trzykrotnego przeszlifowania cylindrów. Ciekawostką jest fakt że silnik ten po niewielkich modyfikacjach nadal jest produkowany i wykorzystywany w samochodach GAZ 3110. Zawieszenie również nie było skomplikowane. Z przodu były niezależne wahacze, z tyłu most i resory. Takie rozwiązanie zapewniało nie tylko pewne prowadzenie podczas szybkiej jazdy po szosie, ale znakomicie sprawdzało się podczas pokonywania przeszkód terenowych. Przez pierwsze trzy lata produkcji auto było wyposażone w centralny system smarowania. Specjalny pedał pozwalał za jednym naciśnięciem „przesmarować” całe zawieszenie. Było to jednak rozwiązanie bardzo awaryjne. Przewody często się urywały lub korodowały i wyciekał olej. Wołga GAZ M-21 według zamierzeń decydentów, miała pełnić rolę samochodu dla ludu. Teoretycznie mógł ją kupić każdy obywatel, jednak w praktyce było to głównie auto – jak byśmy to dziś określili - służbowe. Jeździli nimi urzędnicy tzw. drugiego garnituru, czyli dyrektorzy, sekretarze partii, ludzi z ministerstwa. Wołga GAZ M-21 była też ulubionym autem tajnych służb – KGB i GRU. W 1962 roku pojawiła się wersja kombi, oznaczona symbolem GAZ 22, która była wykorzystywana jako np. karetka pogotowia. W sumie od 1956 roku do 1970 roku w zakładach GAZ wyprodukowano 638 875 sztuk modelu GAZ 21 i GAZ 22. Ostatni egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej 15 czerwca 1970 roku.
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1946-1957
 Silnik 2445 ccm.
 Prędkość maksymalna 135 Km/h.
 Przyspieszenie 34 s do 100 Km/h.
 Zużycie paliwa 11l/100 Km.
 Wymiary 4830 x 1800 x 1630 mm.
Gaz/Wołga M21 Kombi
Gogomobil
Gogomobil Isard
Gogomobil Glas
Horch Pullman Cabrio 951A
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1939-1940
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 8 cylindrowy, czterosuwowy
 Pojemność 4944 cm².
 Moc maksymalna 120 KM przy 3400 obr/min.
 Zużycie paliwa 25,5 l/100 km.
 Prędkość maksymalna 125-130 km/h.
Humpmobile M De Luxe Century 4-D Sedan 1929
IFA
IFA 8
Pojazd ten o silniku dwucylindrowym o pojemności 690 cm² został wyprodukowany w 1951 roku.
IFA 9
Pojazd z roku 1954 o trzycylindrowym silniku o pojemności 900 cm² i mocy 30 KM
Mercedes
Mercedes 170 V Roadster
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1936-43
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 4 cylindrowy.
 Pojemność 1697 cm².
 Moc maksymalna 38 KM przy 3200 obr/min.
 Zużycie paliwa 12,5l/100 Km.
 Prędkość maksymalna 108 km/h.
 Ciężar własny 1150 Kg.
Mercedes 180
Mercedes 180 - nowszy model
Mercedes 320 Cabrio F
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1937-40
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 6-cylindrowy.
 Pojemność 3208 cm².
 Moc maksymalna 78 KM przy 4000 obr/min.
 Zużycie paliwa 21 l/100 Km.
 Prędkość maksymalna 126 Km/h.
 Ciężar własny 1725 Kg.
Mercedes 540
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1937-1939
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 5-cylindrowy.
 Pojemność 5401 cm².
 Moc maksymalna 115 KM (bez sprężarki) 180 KM (ze sprężarką) przy 4000 obr/min.
 Zużycie paliwa 30l/100 km.
 Prędkość maksymalna 170 Km/h.
 Ciężar własny 2600 Kg.
Mercedes 1705
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1949-1951
 Silnik Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy.
 Pojemność 1767 cm².
 Moc maksymalna 52 KM przy 4200 obr/min.
 Zużycie paliwa 11,5l/100 Km/
 Prędkość maksymalna 120 Km/h.
 Ciężar wlasny 1220 Kg.
Mercedes 200
Mercedes 380
Mercedes 300SL
Mercedes 240TD
Mercedes 300TD
Pozostałe modele
Łada 1500
Inżynierowie z ZSRR w całej dotychczasowej historii motoryzacji swojego kraju nie mogli się pochwalić zbyt dużą liczbą oryginalnych konstrukcji. Większość aut produkowanych była bowiem wzorowana na pojazdach europejskich lub amerykańskich. Szybko podjęto decyzję, że punktem wyjścia nowego projektu auta musi być licencja znanego producenta zachodniego, którą inżynierowie radzieccy rozwiną. Wybór padł na firmę Fiat, współpracującą już z krajami socjalistycznymi. W 1965 r. warszawska FSO podpisała umowę na produkcję Fiata 125p jednak nowoczesna karoseria skrywała pod sobą silnik i zawieszenie ze starszego modelu Fiata 1300/1500. Nasi konstruktorzy nie zmienili nic w pierwotnym projekcie. ZSRR ze względu na swój prestiż nie mógł sobie pozwolić na produkcję tego samego auta, które powstawało w Polsce. Samochód naszych sąsiadów musiał być bardziej zaawansowany technicznie. 15 sierpnia 1966 roku podpisano umowę licencyjną z fiatem na produkcję modelu 124. Umowa była na tyle korzystna dla ZSRR, że radzieccy konstruktorzy mogli ingerować w plany włoskiego auta. Na miejsce powstania gigantycznej fabryki wybrano okolice miasta Togliatti nad Wołgą. Miała ona ustanowić nowe standardy w tempie produkcji aut dla innych krajów bloku socjalistycznego. Aby zrealizować ten plan, stworzono koncern VAZ (Wołżańska Fabryka Samochodów). Inżynierowie radzieccy wzmocnili karoserię, zwiększono prześwit i zmodernizowano zawieszenie, aby było odporniejsze na dziurawe drogi i bezdroża. 19 kwietnia 1970 roku w obecności władz partyjnych i zaproszonych gości na plac główny nowej fabryki wyjechało pierwszych 6 prototypów auta. Nowy samochód został nazwany Ładą od imienia słowiańskiej bogini miłości i wegetacji a także VAZ 2101 zwany również Żiguli. W tym samym miesiącu przystąpiono do produkcji seryjnej.
 Dane techniczne :
 Silnik 1452 cm³.
 Prędkość maksymalna 150 Km/h.
 Przyspieszenie 17 s do 100 Km/h.
 Zużycie paliwa 10,2 l/100 Km.
 Wymiary 4043 x 1611 x 1440 mm.
 Rozstaw osi 2424 mm.
 Masa własna 955 Kg.
Verolex 350-16 Baujahr 1971
Informacja :
#OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
(58)- - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewoźnika.
Źródło :
Zdzisław Podbielski - Samochody ciężarowe, specjalne i autobusy.
Muzeum Ratownictwa w Krakowie.