Pojazdy osobowe cz. I


:: Adler





Adler Triumpf Junior

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1934-40
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy .
• Pojemność - 995 cm².
• Ciężar własny - 920 Kg.
• Prędkość maksymalna - 90 Km/h.


- Kliknij by powiększyć :





Adler - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Amstrong





Amstrong Siddley

Dane techniczne ⇒

• Typ karoserii - Limuzyna
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 6-cylindrowy, górnozaworowy.
• Pojemność - 3435 cm².
• Moc maksymalna - 127 Ps przy 4700 obr/min.
• Zużycie paliwa - Od 14-16l/100 Km.
• Ciężar własny - 1830 Kg.
• Prędkość maksymalna - 140 Km/h.


- Kliknij by powiększyć :





:: Audi

- Kliknij by powiększyć :





:: Austin





Austin Healey 3000

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 6-cylindrowy.
• Pojemność - 2912 cm².
• Moc maksymalna - 124 KM przy 4400 obr/min.
• Zużycie paliwa - Od 14-16l/100 Km.
• Ciężar własny - 1080 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Austin Healey Sprite

Dane techniczne ⇒

• Typ karoserii - Limuzyna
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy, górnozaworowy.
• Pojemność - 984 cm².
• Moc maksymalna - 42,5 KM przy 5000 obr/min.
• Zużycie paliwa - Od 7-9l/100 Km.
• Ciężar własny - 650 Kg.
• Prędkość maksymalna - 130 Km/h.


- Kliknij by powiększyć :





Austin - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Bentley

- Kliknij by powiększyć :





:: Buick





Buick Roadmaster Cabrio 76C

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1960
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 8-cylindrowy.
• Pojemność - 5247 cm².
• Moc maksymalna -152 KM przy 3600 obr/min.
• Zużycie paliwa - 22l/100Km.
• Prędkość maksymalna - 130 Km/h.
• Ciężar własny - 1960 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Buick Roadmaster Sedanet

- Kliknij by powiększyć :





:: Cadillac

- Kliknij by powiększyć :





:: Chevrolet





Chevrolet D'Lux

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1949-1953
• Silnik - 6-cylindrowy górnozaworowy DHV.
• Pojemność silnika - Od 3600 do 3800 cm².
• Moc maksymalna - 100 KM przy 3800 obr/min.
• Zużycie paliwa - 16l/100Km.
• Prędkość maksymalna - 125 Km/h.
• Skrzynia biegów - mechaniczna (produkowano również ze skrzynią  automatyczną.
• Rozmiar kół - 6,70 + 75'cala.


- Kliknij by powiększyć :





Chevrolet - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Citroen





Citroen 2CV

Prace nad jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów świata rozpoczęto w 1936 roku. Rok później rozpoczęły się próby drogowe pierwszego prototypu, a w kolejnym roku juz testowano około 20 prototypów. W sierpniu 1939 roku zakończono produkcję 250 egzemplarzy, wymaganych do uzyskania zgody francuskiego Ministerstwa Transportu na produkcję seryjną. Auto miało zadebiutować w tym samym roku na paryskim salonie samochodowym. Niestety niemalże w przededniu prezentacji, 3 września Francja znalazła się w stanie wojny z Niemcami. Fabryka Citroena przeszła pod zarząd władz okupacyjnych. Na szczęście pracownikom udało się ukryć prototypowe pojazdy, a okupant zabronił francuskim inżynierom jakichkolwiek własnych prac konstrukcyjnych. Prace kontynuowano w tajemnicy a wyniki zaprezentowano dopiero 7 października 1948 roku na paryskim salonie samochodowym. W lipcu następnego roku ruszyła produkcja seryjna i sprzedaż Citroena 2CV Type A. Patrząc na pierwsze egzemplarze seryjne trudno było uwierzyć że były to zaawansowane technologicznie pojazdy. Szara puszka z brezentowym dachem wyglądała jakby nadwozie auta powstawało z przypadkowych elementów blacharskich wyposażonych tu i ówdzie w przetłoczenia i nieliczne chromowane dodatki. Podczas premiery przedstawiciele konkurencyjnych firm samochodowych zacierali ręce z radości, widząc tak ohydny pojazd. Samochód ten miał zmotoryzować francuską wieś, której mieszkańcy byli słabo zaznajomieni z kulturą techniczną i powszechnie używali wozów zaprzężonych w konie. Żeby trafić pod strzechy auto musiało być tanie, proste w budowie i obsłudze, niezawodne oraz co ważne musiało sobie nieźle radzić na kiepskich gruntowych drogach. 2CV spełniała wszystkie te warunki, była lekka z prostym silnikiem, miękkim zawieszeniu o dużym skoku oraz sporym prześwitem.
Przetłoczenia na masce auta zwiększały sztywność tych elementów bez zwiększenia ich wagi. Podobne rozwiązania stosowano w innym modelu Citroena (dostawczy HY). Sam pomysł podpatrzono podobno u Niemców, którzy wykorzystywali go w samolotach (Junkers). Aby zmniejszyć koszty i przyspieszyć produkcję, samochody malowano na każdy dostępny kolor, pod warunkiem że był to szary. W 1959 roku do koloru szarego dołączył niebieski w morskim odcieniu.
Podstawy konstrukcji blaszanego Citroena nie zmieniły się przez lata. Pierwsze modele miały naprawdę spartańskie wyposażenie (kierowca i pasażer mieli do dyspozycji fotele z metalowych rurek obciągnięte materiałem, podtrzymywanym przez paski wykonane z gumy). Zamiast metalowego dachu zamontowano rolowane, brezentowe pokrycie sięgające aż do tylnego zderzaka (Od 1957 roku zmieniono to dodając z tyłu pokrywę bagażnika). Nie wynikało to z fanaberii konstruktorów, marzących o kabriolecie. Składany dach miał przede wszystkim umożliwić przewożenie większych przedmiotów. Dziennikarze szybko poznali się na brzydkim kaczątku. W latach 50 - tych francuska i brytyjska prasa motoryzacyjna pisała, że Citroen 2CV jest przykładem najbardziej przemyślanego zastosowania minimalizmu przy projektowaniu samochodu, a także wyjątkowej pomysłowości inżynierskiej. Auto szybko otrzymało potoczne miano "cytrynka dwa konie", bo tak brzmiała nazwa samochodu po francusku, wypowiadana szybko i niedbale. Produkowany przez blisko pół wieku w niemal niezmienionej formie, z rozpoznawalną linią nadwozia, wytrzymałą i nieskomplikowaną mechanika oraz niewielkim zużyciem paliwa samochód zyskał miliony wielbicieli.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - Dwucylindrowy, w układzie typu bokser, chłodzony powietrzem, o pojemności 602 ccm.
• Prędkość maksymalna - około 100 km/h.
• Zużycie paliwa - około 5 l/100 km.
• Moc - 29 KM.
• Masa własna - 585 kg.
• Dopuszczalna masa całkowita - 930 kg.
• Wymiary (długość x szerokość x wysokość) - 3830 x 1485 x 1600 mm.

- Kliknij by powiększyć :





Citroen 11B

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - z lat 1947-48
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy.
• Pojemność - 1911 cm².
• Moc maksymalna - 56 KM przy 4000 obr/min.
• Zużycie paliwa - 12l/100Km.
• Ciężar własny - 1118 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Citroen 11BL

Różni się od Citroena 11 B ciężarem (1060 kg.) i atrapą.


- Kliknij by powiększyć :





Citroen 15 SIX

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - lata 1948-51
• Silnik -6-cylindrowy.
• Pojemność -2867 cm².
• Zużycie paliwa -15l/100Km.
• Prędkość maksymalna -130 Km/h.


- Kliknij by powiększyć :





Citroen CX

- Kliknij by powiększyć :





Citroen DS

- Kliknij by powiększyć :





:: Daf





Daf 600

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, dwucylindrowy boxer, górnozaworowy.
• Pojemność - 590 cm².
• Moc maksymalna - 22 Ps przy 4000obr/min.
• Zużycie paliwa - 6l/100Km.
• Prędkość maksymalna - 90 Km/h.
• Ciężar własny -600 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





:: Gaz





Gaz-Pobieda M20

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1946-57
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy.
• Pojemność - 2120 cm².
• Moc maksymalna - 50 KM przy 3600 obr/min.
• Zużycie paliwa - Od 13,5l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 105 Km/h.


- Kliknij by powiększyć :





Gaz-Wołga 210

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1946-57
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy, czterosuwowy.
• Pojemność - 2445 cm².
• Moc maksymalna - 80 KM przy 4000 obr/min.
• Zużycie paliwa - Od 9l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 130 Km/h.
• Ciężar własny - 1360 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Gaz-Wołga 210 Kombi

- Kliknij by powiększyć :





:: Gogomobil





Gogomobil Isard

- Kliknij by powiększyć :





Gogomobil Glas

- Kliknij by powiększyć :





:: Horch





Horch Pullman Cabrio 951A

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1939-40
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 8-cylindrowy, czterosuwowy.
• Pojemność - 4944 cm².
• Moc maksymalna - 120 KM przy3400 obr/min.
• Zużycie paliwa - 25,5l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 125-130 Km/h.
• Ciężar własny - 3710 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





:: Humpmobile





Humpmobile series M de luxe Century 4D Sedan 1929

- Kliknij by powiększyć :





:: Ifa





Ifa 8

Pojazd ten o silniku dwucylindrowym o pojemności 690 cm² został wyprodukowany w 1951 roku.


- Kliknij by powiększyć :





Ifa 9

Pojazd z roku 1954 o trzycylindrowym silniku o pojemności 900 cm² i mocy 30 KM


- Kliknij by powiększyć :





:: Mercedes











Mercedes 170V Roadster

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1936-43
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy.
• Pojemność - 1697 cm².
• Moc maksymalna - 38 KM przy 3200 obr/min.
• Zużycie paliwa - 12.5l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 108 Km/h.
• Ciężar własny - 1150 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 180

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy, rzędowy , górnozaworowe.
• Silnik - 1697 cm².
• Pojemność - 65 KM przy 4400 obr/min.
• Moc maksymalna - 8-12ll/100 Km.
• Zużycie paliwa - 135 Km/h.
• Ciężar własny - 1100 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 180 - nowszy model

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 320 Cabrio F

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1937-40
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 6-cylindrowy.
• Pojemność - 3208 cm².
• Moc maksymalna - 78 KM przy 4000 obr/min.
• Zużycie paliwa - 21L/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 126 Km/h.
• Ciężar własny - 1725 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 540

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1937-39
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 8-cylindrowy.
• Pojemność - 5401 cm².
• Moc maksymalna - 115 KM (bez sprężarki) 180 KM (ze sprężarką) przy 4000 obr/min.
• Zużycie paliwa - 30l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 170 Km/h.
• Ciężar własny - 2600 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 1705

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1949-51
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy.
• Pojemność - 1767 cm².
• Moc maksymalna - 52 KM przy  4200 obr/min.
• Zużycie paliwa - 11.5l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 120 Km/h.
• Ciężar własny - 1220 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 200

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 380

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 300 SL

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 240TD

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Łada





Łada 1500

Inżynierowie z ZSRR w całej dotychczasowej historii motoryzacji swojego kraju nie mogli się pochwalić zbyt dużą liczbą oryginalnych konstrukcji. Większość aut produkowanych była bowiem wzorowana na pojazdach europejskich lub amerykańskich. Szybko podjęto decyzję, że punktem wyjścia nowego projektu auta musi być licencja znanego producenta zachodniego, którą inżynierowie radzieccy rozwiną. Wybór padł na firmę Fiat, współpracującą już z krajami socjalistycznymi. W 1965 r. warszawska FSO podpisała umowę na produkcję Fiata 125p jednak nowoczesna karoseria skrywała pod sobą silnik i zawieszenie ze starszego modelu Fiata 1300/1500. Nasi konstruktorzy nie zmienili nic w pierwotnym projekcie. ZSRR ze względu na swój prestiż nie mógł sobie pozwolić na produkcję tego samego auta, które powstawało w Polsce. Samochód naszych sąsiadów musiał być bardziej zaawansowany technicznie. 15 sierpnia 1966 roku podpisano umowę licencyjną z fiatem na produkcję modelu 124. Umowa była na tyle korzystna dla ZSRR, że radzieccy konstruktorzy mogli ingerować w plany włoskiego auta. Na miejsce powstania gigantycznej fabryki wybrano okolice miasta Togliatti nad Wołgą. Miała ona ustanowić nowe standardy w tempie produkcji aut dla innych krajów bloku socjalistycznego. Aby zrealizować ten plan, stworzono koncern VAZ (Wołżańska Fabryka Samochodów). Inżynierowie radzieccy wzmocnili karoserię, zwiększono prześwit i zmodernizowano zawieszenie, aby było odporniejsze na dziurawe drogi i bezdroża. 19 kwietnia 1970 roku w obecności władz partyjnych i zaproszonych gości na plac główny nowej fabryki wyjechało pierwszych 6 prototypów auta. Nowy samochód został nazwany Ładą od imienia słowiańskiej bogini miłości i wegetacji a także VAZ 2101 zwany również Żiguli. W tym samym miesiącu przystąpiono do produkcji seryjnej.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - 1452 cm³.
• Prędkość maksymalna - 150 km/h.
• Przyspieszenie - 17 s do 100 km/h.
• Zużycie paliwa - 10,2 l/100 km.
• Moc - 72 KM przy 5600 obr./min.
• Długość - 4043 mm.
• Szerokośc - 1611 mm.
• Wysokość - 1440 mm.
• Rozstaw osi - 2424 mm.
• Masa własna - 955 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





:: Verolex





Verolex 350-16 Baujahr 1971

- Kliknij by powiększyć :






Informacja :

  • #OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
  • (568) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewożnika.

  • Źródło :

  • - A. Zieliński "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947 - 1960".
  • - Notatki i obserwacje własne.