:: Strona główna :: Pojazdy zabytkowe :: Osobowe cz.II »

Rambler
Rolls Royce Silvershadow
Jaguar

Modele :

Jaguar E-Type
Jaguar S-Type
Humber
Ford

Modele :

Informacje o firmie :

Ford Consul 315
Ford Taurus
Ford Taunus
Ford Mustang
Ford model A

Samochód osobowy „Ford” (model A) z 1929 r. Stylowy pojazd napędza czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 40 KM, a jego maksymalna prędkość wynosi 104 km/h. Samochód należał prawdopodobnie do jednego z komendantów straży pożarnej w USA.

Ford - pozostałe modele
Fiat

Modele :

Informacje o firmie :

NSU-Fiat 1500
Dane techniczne
Rok produkcji : 1937
Pojemność : 1500 cm².
Moc maksymalna : 47 KM.
Silnik : 6-cylindrowy, gaźnikowy.
NSU-Fiat 1100
Dane techniczne
Rok produkcji : 1938 (Karoseria GLASERA 2+2)
Pojemność : 1082 cm².
Moc maksymalna : 32 KM
Silnik : 4 - cylindrowy, gaźnikowy, czterosuwowy.
Prędkość maksymalna : 105 Km/h.
Steyr-Fiat 1100
Dane techniczne
Rok produkcji : 1940-1948
Pojemność : 1089 cm².
Moc maksymalna : 32 KM przy 4000 obr/min.
Silnik : 4 - cylindrowy, gaźnikowy, czterosuwowy.
Zużycie paliwa : 9,5 l/100 Km.
Prędkość maksymalna : 110 Km/h.
Ciężar własny : 900 Kg.
Fiat 500
Dane techniczne
Pojemność : 470 cm².
Moc maksymlana : 21 KM
Silnik : Gaźnikowy, 2 - cylindrowy, rzędowy, pionowy, czterosuwowy.
Fiat 500 B Topolino
Dane techniczne
Rok produkcji : 1948-1949
Pojemność : 569cm².
Moc maksymalna : 16,5 KM przy 4400 obr/min.
Silnik : 4 - cylindrowy, gaźnikowy, czterosuwowy.
Zużycie paliwa : 7/100 Km.
Prędkość maksymalna : 85 Km/h.
Ciężar własny : 508 Kg.
Fiat 1300
Fiat 125p
Fiat 508
Dane techniczne
Rok produkcji : 1932-1939
Silnik : Gaźnikowy, czterosuwowy, 4 - cylindrowy.
Pojemność : 995 cm².
Moc maksymalna : 24 Km przy 3600 obr/min.
Zużycie paliwa : 9,5 l/100 Km.
Prędkość maksymalna : 85 km/h.
Fiat 600
Dane techniczne
Silnik : Gaźnikowy, czterosuwowy, rzędowy, pionowy.
Pojemność : 633 cm².
Moc maksymalna : 28,5 KM przy 5000 obr/min.
Zużycie paliwa : 5-7l/100 Km.
Prędkość maksymalna : 95 Km/h.
Ciężar własny : 585 Kg.
Fiat 600 Multipla
Dane techniczne
Silnik : Gaźnikowy, czterosuwowy, rzędowy, 4 - cylindrowy.
Pojemność : 633 cm².
Moc maksymalna : 28,5 KM przy 5000 obr/min.
Zużycie paliwa : 6-8 l/100 Km.
Prędkość maksymalna : 95 Km/h.
Ciężar własny : 720 Kg.
Fiat 850 Sport Coupe
Dane techniczne
Silniki : Gaźnikowy, czterosuwowy, rzędowy, 4 - cylindrowy.
Pojemność : 903 cm².
Moc maksymalna : 52 KM przy 6400 obr/min.
Cieżar własny : 1050 Kg.
Fiat 1100
Fiat 1800
Dane techniczne
Silnik : Gaźnikowy, górnozaworowy, rzędowy, 6 - cylindrowy.
Pojemność : 1795 cm².
Moc maksymalna : 85 KM przy 5000 obr/min.
Zużycie paliwa : 10,9l/100 Km.
Prędkość maksymalna : 140 Km/h.
Ciężar własny : 1150 Kg.
Fiat 1500 Spyder
Fiat 1100 D 1964
BMW

Modele :

BMW Dixi DA-1
Dane techniczne
Rok produkcji : 1949-1953
Silnik : 6-cylindrowy górnozaworowy DHV
Pojemność silnika : Od 3600 do 3800 cm².
Moc maksymalna : 100 KM przy 3800 obr/min.
Zużycie paliwa : 16l/100Km.
Prędkość maksymalna : 125 Km/h.
Skrzynia biegów : mechaniczna (produkowano również ze skrzynią  automatyczną.
Rozmiar kół : 6,70 + 75'cala.

BMW 315
Dane techniczne
Rok produkcji : 1934
Silnik : 6 - cylilndrowy.
Pojemność : 1500 cm²
Moc maksymalna : 40 KM
BMW 319
BMW 326
Dane techniczne
Rok produkcji : 1936
Silnik : 6 - cylindrowy.
Pojemność : 2000 cm².
Moc maksymalna : 62 KM.
Zużycie paliwa : 13l/100km.
Prędkość maksymalna : 115 km/h.
BMW 327 Kabriolet
Dane techniczne
Rok produkcji : 1938 produkowane na zamówienie
Silnik : Gaźnikowy, czterosuwowy, 6 - cylindrowy.
Pojemność : 1971 cm².
Moc maksymalna : 80 KM przy 4000 obr/min.
Zużycie paliwa : 14,5 l/100 Km.
Prędkość maksymalna : 155 Km/h.
Ciężar własny : 1100 Kg.
BMW 1600
BMW 2000 TII Lux
Seat 850
Simca

Modele :

Simca Aronde P60
Simca Horizon
Škoda

Modele :

Informacje o firmie :

Škoda 1000 MB
Škoda 100 MB
Škoda Spartak 440
Škoda Octavia Kombi
Škoda Popular
Dane techniczne
Silnik : Gaźnikowy, 4 - cylindrowy.
Pojemność : 995 cm³
Moc maksymalna : 22 KM
Škoda 120L
Smyk
Dane techniczne :
Silnik - Typ S03 z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, pionowy, ustawiony poprzecznie z tyłu pojazdu. Średnica cylindra 75 mm. Skok tłoka 75 mm. Liczba cylindrów 1. Objętość skokowa 0,349 dm3. Stopień sprężania 6,8. Moc maksymalna 11,0 kW (15 KM) przy 5500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 24 Nm (2,45 kGm) przy 4000 obr/min. Kadłub silnika odlewany ze stopu lekkiego, dzielony w płaszczyźnie pionowej, wspólny z kadłubem skrzynki przekładniowej. Użebrowany cylinder żeliwny. Użebrowana głowica odlewana ze stopu lekkiego. Odprężnik zaworu ssącego 43 mm, zaworu wylotowego 40 mm. Otwarcie zaworu ssącego 35 stopni przed GMP, zamknięcie 75 stopni do DMP. Otwarcie zaworu wydechowego 85 stopni przed DMP, zamknięcie 45 stopni po GMP. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem. Pompa oleju zębata podwójna. Zbiornik oleju w kadłubie silnika, dookoła komory skrzynki przekładniowej tzw. sucha miska olejowa. Siatkowe filtry oleju umieszczone w zbiorniku. Chłodzenie powietrzem wymuszone, nawiew z dmuchawy promieniowej umieszczonej z boku silnika. Zasilanie: gaźnik typu Amal 276/014/R, o średnicy gardzieli 25,4 mm. Filtr powietrza z wkładem siatki metalowej. Instalacja elektryczna - Napięcie znamionowe 12 V. Biegun dodatki połączony z masą. Zapłon iskrownikowy. Statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu 13 stopni przed GMP. Świeca zapłonowa z gwintem M14x1,25 o wartości cieplnej 175 (wg Boscha). Prądorozrusznik o mocy podczas rozruchu 300 W , przy pracy jako prądnica osiągał moc 90 W. Akumulator ołowiowy 12 V, o pojemności 35 Ah. Dwa reflektory o średnicy układu optycznego 133 mm, ze światłem drogowym, symetrycznym światłem mijania i światłem pozycyjnym. Kierunkowskazy migowe. Wycieraczka szyby przedniej z jednym wycierakiem. Sygnał jednotonowy, umocowany na drzwiach.
Układ napędowy - Tylny (4x2). Sprzęgło cierne, mokre, czterotarczowe, z okładzinami korkowymi. Centralna śrubowa sprężyna dociskowa. Dźwigniowy mechanizm włączający. Napęd wału korbowego przenoszony jest na sprzęgło dwurzędowym łańcuchem rolkowym. Przełożenie 1,27. Skrzynka przekładniowa o czterech przełożeniach. Napęd ze skrzynki przekładniowej przenoszony jest łańcuchem rolkowym jednorzędowym na skrzynkę redukcyjną połączoną z przekładnią zwrotną. Biegi wsteczne włączane osobną dźwignią. Mechanizm różnicowy, o dwóch satelitach, umieszczony w obudowie skrzynki redukcyjnej. Półosie napędowe z przegubami.
Układ nośny - Bezramowy. Zawieszenie kół przednich niezależne, na wahaczach podłużnych współpracujących z drążkami skrętnymi, wykonanymi w postaci pakietu płaskowników. Wahacze mocowane do poprzecznych rur stalowych, łożyskowanych w tulejach z tworzywa sztucznego. Wewnątrz rur znajdują się drążki skrętne utwierdzone w nadwoziu po stronie zewnętrznej za pomocą dźwigni, umożliwiającej regulowania położenia wahaczy i napięcia drążków. Zawieszenie kół tylnych na wahaczach podłużnych współpracujących z drążkami skrętnymi, wykonanymi w postaci pakietu płaskowników. Wszystkie połączenia elementów zawieszenia z nadwoziem poprzez elementy gumowe. Koła jezdne tarczowe. Obręcz składana z dwóch części, z których jedna wewnętrzna jest wykonana jako odlew ze stopu lekkiego, będący jednocześnie piastą koła. Druga cześć obręczy jest pierścieniem tłoczonym z blachy stalowej.
Układ kierowniczy - Przekładnia kierownicza zębatkowa. Wał kierowniczy przegubowy.
Układ hamulcowy - Hamulec zasadniczy uruchamiany mechanicznie. Układ wyrównający siły hamowania kół jednej osi. Siły między osiami mogą być regulowane, tak aby otrzymać właściwy rozkład momentów. Hamulce kół przednich i tylnych bębnowe. Hamulec pomocniczy mechaniczny, działający na szczęki hamulcowe tylnego lewego koła.
Nadwozie - Samonośne, całkowicie metalowe zamknięte, jednodrzwiowe. Nośna płyta podłogowa z blachy stalowej o grubości 0,8 mm, wzmocnionej cienkościennymi profilami stalowymi. Zewnętrzne poszycie nadwozia wykonane z giętych blach stalowych o grubości 0,6 mm. Drzwi przednie zawieszone na dolnej krawędzi, odchylane od przodu o kąt 60 stopni. Uchwyt umocowany nad przednią szybą. Sprężynowy siłownik teleskopowy ułatwiający otwieranie drzwi. Szyba przednia i tylna gięte. Szyby w oknach bocznych płaskie, przesuwne. Dwa indywidualne fotele przednie, lewy fotel składany, umożliwiający dojście do tylnej ławeczki przeznaczonej dla dwojga dzieci. Izolacja cieplna i akustyczna wnętrza nadwozia, dach natryśnięty od wewnątrz mielonym korkiem, ściana oddzielająca przedział silnika od pomieszczenia pasażerskiego wyłożona miękką płytą pilśniową. Tablica rozdzielcza umieszczona na parapecie drzwi, nad wspornikiem wału kierownicy. Samochód nie miał zapasowego, gdyż ze względu na specjalną konstrukcję obręczy łatwiejsza była wymiana dętki niż całego koła.
Wymiary - Rozstaw osi 1700 mm, rozstaw kół przednich 1100 mm, rozstaw kół tylnych 1100 mm. Długość całkowita 2950 mm, szerokość 1300 mm, wysokość 1370 mm. Prześwit poprzeczny 200 mm.
Dane eksploatacyjne - Prędkość maksymalna 70 km/h, zużycie paliwa 5l/km.
Syrena

Modele :

Syrena 101

W 1960 roku Syrena przechodzi pierwszą skromną modernizację. Równocześnie producent wprowadza nowy symbol ulepszonej wersji Syrenki - "101". FSO stara się stopniowo modernizować poszczególne zespoły. W układzie zasilania silnika wprowadzono pompę paliwa, wycieraczkę jednopiórową zastąpiono dwópiórową. Modernizacja układu nośnego polegała na zastosowaniu kół jezdnych o mniejszej średnicy i nowych, teleskopowych amortyzatorów w przednim zawieszeniu. Produkcja tego modelu odbywała się do roku 1962.

Dane techniczne
Silnik : Typu S15 z zapłonem iskrowym dwusuwowy.
Zasilania : Gaźnik poziomy, typu BVF H326/13
Układ napędowy : Przedni, zblokowany.
Układ nośny : Rama podłuźnicowa, spawana.
Nadwozie : Typu sedan, dwudrzwiowe.
Masy : Własna pojazdu 930 Kg., dopuszczalne obciążenie 350 Kg.
Dane eksploatacyjne : Prędkość maksymalna 105 km/h, Zużycie paliwa 9 dm ³/100 Km. a średnica zawracania 15,5m
Syrena 102
Dane techniczne
Silnik : Gaźnikowy, dwusuwowy, rzędowy.
Pojemność : 744 cm³ .
Moc maksymalna : 27 KM przy 3800 obr/min.
Ciężar własny : 865 Kg.
Prędkość maksymalna : 105 km/h.
Syrena 103
Syrena 104
Syrena 105
Syrena 105 Bosto
Syrena 105 R20
Syrena - pozostałe modele
Tatra

Modele :

Informacje o firmie :

Tatra 603
Dane techniczne
Silnik : Gaźnikowy, 8 - cylindrowy, widlasty, czterosuwowy.
Pojemność silnika : 2545 cm³ .
Moc maksymalna : 100 Ps lub 117 Ps przy 4800 obr/min.
Zużycie paliwa : 12,5l/100Km.
Prędkość maksymalna : 170 Km/h.
Tatra T87
Tatra 12
Trabant

Modele :

Trabant 600 P50
Trabant 600 P50 Kombi

W latach 50-tych auta były dość drogie, dlatego najpopularniejszym środkiem transportu były motocykle i skutery. Jednak miały jedną wadę: w deszczowe i mroźne dni nie chroniły przed warunkami atmosferycznymi. Odpowiedzią na potrzebę większego komfortu za rozsądną cenę stały się mikrosamochody. Były wprawdzie niezbyt wygodne, nie zapewniały wstrząsających osiągów, ale miały dwie podstawowe zalety: były tanie i gwarantowały o niebo lepszy komfort podróży niż jednoślady. Gdy po zachodniej stronie Niemiec rozpowszechniły się Garbusy władze NRD musiały zareagować, wybrały fabrykę w Zwickau gdzie przed wojną były produkowane limuzyny Horch i rozpoczęły w 1954 roku produkcję AWZ P70. Najbardziej zadziwiał materiał z którego był wykonany P 70 – duroplast – z którego powstała karoseria i liczne elementy wozu. To oryginalne rozwiązanie pozwoliło ominąć problem niedoboru stali w NRD. Silnik P 70 pochodził z IFY 8 który potrafił rozpędzić auto do zawrotnej prędkości 90 km/h. Przez cały okres produkcji wyprodukowano 36 tysięcy egzemplarzy plastikowego samochodziku w trzech nadwoziach: limuzyna, kombi a nawet coupe. Po trzech latach produkcji, w 7 listopada 1954 roku pojawił się następca P70 – model P50, któremu do nazwy dodano słowo Trabant. Nazwę wyłoniono w wyniku konkursu, wybór nie był przypadkowy. Zaledwie miesiąc wcześniej ZSRR wysłał w kosmos pierwszego sztucznego satelitę. A niemiecki wyraz „der Trabant” znaczy właśnie satelita. Nowy Trabant P50 lżejszy od P70 Trabant P50 wykonany z duroplastu, lżejszy od poprzednika o 200 kg, miał pod maską dwusuwową jednostkę napędową o mocy 18 KM co pozwoliło pojazd rozpędzić do 90 km/h. Samochód był przestronny. Mogły nim podróżować wygodnie cztery osoby dorosłe, zaletą był również duży bagażnik o pojemności 400 litrów. Duże szyby zapewniały dobrą widoczność a prosta konstrukcja pozwalała właścicielowi na dokonywanie drobnych napraw. W przeciwieństwie do poprzednika, silnik P50 nie był już chłodzony wodą, ale powietrzem co dodatkowo uproszczało konstrukcję i obsługę. Od 1959 roku Trabanta można było zamówić w wersji dwu, a nawet trzykolorowej. Z tej ostatniej możliwości wkrótce zrezygnowano. Do wyboru było aż 14 kolorów. W 1960 roku pojawił się nieco nowszy model – P500. Zmiany były kosmetyczne – wstawiono nieco zmodyfikowany silnik, w nieznacznym stopniu zmieniono też układ napędowy i dodano chromowaną listwę na boku. Wyraźną zmianą było natomiast wprowadzenie do oferty modelu Kombi. Przy zachowanych wymiarach zewnętrznych, kombi oferował więcej miejsca na bagaż, a składane siedzenia pozwalały go zamienić w auto niemal dostawcze. W 1961 roku zmianie uległa deska rozdzielcza, fotele i tylna półka. W 1962 roku nastąpiły kolejne zmiany, dodano nawiew przedniej szyby, wprowadzono zsynchronizowaną skrzynię biegów i po raz kolejny zmieniono boczną listwę. Rok później na ulice NRD wyjechał kolejny model Trabanta – P600. W 1964 roku na jego bazie powstał legendarny Trabant 601.

Dane techniczne
Silnik : Dwucylindrowy, rzędowy o pojemności 500 cm³.
Prędkość maksymalna : 90 km/h.
Przyspieszenie : 20 sek. do 80 km/h.
Zużycie paliwa : 6,3-8,5 l/100 km.
Moc maksymalna : 18 KM przy 3750 obr/min. (20 i 23 KM w kolejnych wersjach silnika).
Długość : 3361 mm.
Szerokość : 1493 mm.
Wysokość : 1405 mm.
Masa własna (z płynami) : 600 Kg.
Dopuszczalna masa całk.: 1000 Kg.
Trabant 601 Kombi
Trabant 601

W roku 1964 zjechał pierwszy Trabant 601, był to zupełnie nowy samochód który niczym nie ustępował europejskim autom w swojej klasie. Trabant 601 był niezwykłym samochodem, reklamowano go hasłem "Twój zawsze wierny towarzysz". Jak się okazało, hasło niewiele odbiegało od rzeczywistości, był nieosiągalny i potwornie drogi jak na ówczesne zarobki w NRD, wielu nabywców jeździło nim przez całe życie. Biorąc pod uwagę długie użytkowanie, karoseria samonośna z tworzywa sztucznego, oparta na stalowej konstrukcji, okazała się strzałem w dziesiątkę. Podwozie było doskonale zabezpieczone enerdowskimi preparatami, a duroplast nie ulegał korozji. Mechanika była natomiast tak prosta że w sumie nie miało się co w niej zepsuć, wystarczył komplet kluczy, śrubokręt i instrukcja obsługi by samodzielnie naprawić niemal każdą usterkę. W latach 60-tych i na początku lat 70-tych trabant nie odbiegał zbytnio od innych marek samochodów. Technika szybko się rozwijała, a w Trabancie niewiele się zmieniało. Do najpoważniejszych zmian wprowadzonych w Trabancie należy zaliczyć modernizację instalacji elektrycznej z 6 na 12 woltów. To jednak na ówczesne standardy było za mało. W latach 80 największym problemem stały się przestarzałe silniki dwusuwowe. Ze względu na sytuacje polityczną, nie udało się wprowadzić inżynierom nowych rozwiązań. Dopiero na przełomie lat 80 i 90 wszedł do produkcji nowy model Trabanta z silnikiem Volkswagena Polo 1100 o mocy 40 KM. Ostatni model Trabanta zjechał z taśmy produkcyjnej 30 kwietnia 1991 roku.

Dane techniczne
Silnik : Dwucylindrowy, rzędowy o pojemności 594,5 cm³
Prędkość maksymalna : 100 km/h
Przyspieszenie : 20 sek. do 80 km/h
Zużycie paliwa : 7-9 l/100 km.
Moc maksymalna : 26 KM przy 4200 obr./min.
Wymiary : 3595 x 1505 x 1440 mm.
Rozstaw osi : 2020 mm
Masa własna : 615 kg.
Dopuszczalna masa całk.: 1000 kg.
Triumph

Modele :

Triumph Herald GA 1200
Triumph Spitfire 1500
Triumph Spitfire MK II
Dane techniczne
Silnik : Czterosuwowy.
Pojemność silnika : 1300 cm³.
Moc maksymalna : 48 KM.
Rok produkcji : 1966
Triumph Spitfire GT6 MK II
Volvo

Modele :

Informacje o firmie :

Volvo 1225
Volvo Amazon
Volvo PV 445
Informacja :
#OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
(58) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewoźnika.
Źródło :
" Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960 " - A.Zieliński.
- Notatki i obserwacje własne.
"Auta PRL-u" - Nr: 8