Pojazdy osobowe cz. II


:: Rambler

- Kliknij by powiększyć :





:: Rolls Royce





Rolls Royce Silvershadow

- Kliknij by powiększyć :





:: Jaguar





Jaguar E-Type

- Kliknij by powiększyć :





Jaguar S-Type

- Kliknij by powiększyć :





:: Humber

- Kliknij by powiększyć :





:: Ford








Ford Consul 315

- Kliknij by powiększyć :





Ford Taurus

- Kliknij by powiększyć :





Ford Taunus

- Kliknij by powiększyć :





Ford Mustang

- Kliknij by powiększyć :





Ford model A

Samochód osobowy „Ford” (model A) z 1929 r. Stylowy pojazd napędza czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 40 KM, a jego maksymalna prędkość wynosi 104 km/h. Samochód należał prawdopodobnie do jednego z komendantów straży pożarnej w USA.


- Kliknij by powiększyć :





Ford - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Fiat













NSU-Fiat 1500

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1937. 1937
• Pojemność - 1500 cm².
• Moc maksymalna - 47KM.
• Silnik - 6 - cylindrowy, gażnikowy.

- Kliknij by powiększyć :





NSU-Fiat 1100

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1938 (Karoseria GLASERA 2+2)
• Pojemność - 1082 cm².
• Moc maksymalna - 32KM.
• Silnik - 4 - cylindrowy, gażnikowy, czterosuwowy.
• Prędkość maksymalna - 105 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Steyr-Fiat 1100

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1940-48
• Pojemność - 1089 cm².
• Moc maksymalna - 32KM przy 4000 obr/min.
• Silnik - 4 - cylindrowy, gażnikowy, czterosuwowy.
• Zużycie paliwa - 9,5 l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 110 Km/h.
• Ciężar własny - 900 Kg .

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 500

Dane techniczne ⇒

• Pojemność - 470 cm².
• Moc maksymalna - 21KM.
• Silnik - Gaźnikowy, 2 - cylindrowy, rzędowy, pionowy,  czterosuwowy, górnozaworowy.

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 500 B Topolino

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1948-49
• Pojemność - 569cm².
• Moc maksymalna - 16,5KM przy 4400 obr/min.
• Silnik - 4 - cylindrowy, gażnikowy, czterosuwowy.
• Zużycie paliwa - 7l/100 Km
• Prędkość maksymalna - 85 Km/h.
• Ciężar własny - 508 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 1300

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 125p

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 508

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1932-39
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy.
• Pojemność - 995 cm².
• Moc maksymalna - 24 KM przy 3600 obr/min.
• Zużycie paliwa - 9,5l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 85 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 600

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, rzędowy, pionowy.
• Pojemność - 633 cm².
• Moc maksymalna - 28,5 KM przy 5000 obr/min.
• Zużycie paliwa - 5-7l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 95 Km/h.
• Ciężar własny - 585 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 600 Multipla

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, rzędowy, 4 - cylindrowy.
• Pojemność - 633 cm².
• Moc maksymalna - 28,5 KM przy 5000 obr/min.
• Zużycie paliwa - 6-8l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 95 Km/h.
• Ciężar własny - 720 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 850 Sport Coupe

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, rzędowy, 4 - cylindrowy.
• Pojemność - 903 cm².
• Moc maksymalna - 52 KM przy 6400 obr/min.
• Ciężar własny - 1050 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 1100

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 1800

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, górnozaworowy, rzędowy, 6 - cylindrowy.
• Pojemność - 1795 cm².
• Moc maksymalna - 85 KM przy 5000 obr/min.
• Zużycie paliwa - 10,9l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 140 Km/h.
• Ciężar własny - 1150 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





Fiat 1500 Spyder

- Kliknij by powiększyć :





Steyr-Fiat 1100 D 1964

- Kliknij by powiększyć :





:: BMW








BMW Dixi DA-1

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1928
• Pojemność - 742 cm².
• Moc maksymalna - 15KM.
• Silnik - 4 - cylindrowy.
• Prędkość maksymalna - 90 Km/h.
• Ciężar własny - 600 Kg.


- Kliknij by powiększyć :





BMW 315

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1934
• Silnik - 6-cylindrowy.
• Pojemność - 1500 cm².
• Moc maksymalna - 40 KM .

- Kliknij by powiększyć :





BMW 319 Cabriolet

- Kliknij by powiększyć :





BMW 326

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1936
• Silnik - 6-cylindrowy.
• Pojemność - 2000 cm².
• Moc maksymalna - 62 KM.
• Zużycie paliwa - 13l/100Km.
• Prędkość maksymalna - 115 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





BMW 327 Cabriolet

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1938 produkowane na zamówienie.
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 6-cylindrowy.
• Pojemność - 1971 cm².
• Moc maksymalna - 80 KM przy 4000 obr/min.
• Zużycie paliwa - 14,5l/100Km.
• Prędkość maksymalna - 155 Km/h.
• Ciężar własny - 1100 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





BMW 1600

- Kliknij by powiększyć :





BMW 2000 TII Lux

- Kliknij by powiększyć :





:: Seat





Seat 850

- Kliknij by powiększyć :





:: Simca





Simca Aronde P60

- Kliknij by powiększyć :





Simca Horizon

- Kliknij by powiększyć :





:: Škoda








Škoda 1000 MB

- Kliknij by powiększyć :





Škoda 100 MB

- Kliknij by powiększyć :





Škoda Spartak 440

- Kliknij by powiększyć :





Škoda Octavia Kombi

- Kliknij by powiększyć :





Škoda Popular

Dane techniczne :

Silnik : Gaźnikowy, 4 - cylindrowy.
Pojemność : 995 cm³
Moc maksymalna : 22 KM

- Kliknij by powiększyć :





Škoda 120 L

- Kliknij by powiększyć :





:: Smyk

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Typ S03 z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, pionowy, ustawiony poprzecznie z tyłu pojazdu. Średnica cylindra 75 mm. Skok tłoka 75 mm. Liczba cylindrów 1. Objętość skokowa 0,349 dm3. Stopień sprężania 6,8. Moc maksymalna 11,0 kW (15 KM) przy 5500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 24 Nm (2,45 kGm) przy 4000 obr/min. Kadłub silnika odlewany ze stopu lekkiego, dzielony w płaszczyźnie pionowej, wspólny z kadłubem skrzynki przekładniowej. Użebrowany cylinder żeliwny. Użebrowana głowica odlewana ze stopu lekkiego. Odprężnik zaworu ssącego 43 mm, zaworu wylotowego 40 mm. Otwarcie zaworu ssącego 35 stopni przed GMP, zamknięcie 75 stopni do DMP. Otwarcie zaworu wydechowego 85 stopni przed DMP, zamknięcie 45 stopni po GMP. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem. Pompa oleju zębata podwójna. Zbiornik oleju w kadłubie silnika, dookoła komory skrzynki przekładniowej tzw. sucha miska olejowa. Siatkowe filtry oleju umieszczone w zbiorniku. Chłodzenie powietrzem wymuszone, nawiew z dmuchawy promieniowej umieszczonej z boku silnika. Zasilanie: gaźnik typu Amal 276/014/R, o średnicy gardzieli 25,4 mm. Filtr powietrza z wkładem siatki metalowej. Instalacja elektryczna - Napięcie znamionowe 12 V. Biegun dodatki połączony z masą. Zapłon iskrownikowy. Statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu 13 stopni przed GMP. Świeca zapłonowa z gwintem M14x1,25 o wartości cieplnej 175 (wg Boscha). Prądorozrusznik o mocy podczas rozruchu 300 W , przy pracy jako prądnica osiągał moc 90 W. Akumulator ołowiowy 12 V, o pojemności 35 Ah. Dwa reflektory o średnicy układu optycznego 133 mm, ze światłem drogowym, symetrycznym światłem mijania i światłem pozycyjnym. Kierunkowskazy migowe. Wycieraczka szyby przedniej z jednym wycierakiem. Sygnał jednotonowy, umocowany na drzwiach.
• Układ napędowy - Tylny (4x2). Sprzęgło cierne, mokre, czterotarczowe, z okładzinami korkowymi. Centralna śrubowa sprężyna dociskowa. Dźwigniowy mechanizm włączający. Napęd wału korbowego przenoszony jest na sprzęgło dwurzędowym łańcuchem rolkowym. Przełożenie 1,27. Skrzynka przekładniowa o czterech przełożeniach. Napęd ze skrzynki przekładniowej przenoszony jest łańcuchem rolkowym jednorzędowym na skrzynkę redukcyjną połączoną z przekładnią zwrotną. Biegi wsteczne włączane osobną dźwignią. Mechanizm różnicowy, o dwóch satelitach, umieszczony w obudowie skrzynki redukcyjnej. Półosie napędowe z przegubami.
• Układ nośny - Bezramowy. Zawieszenie kół przednich niezależne, na wahaczach podłużnych współpracujących z drążkami skrętnymi, wykonanymi w postaci pakietu płaskowników. Wahacze mocowane do poprzecznych rur stalowych, łożyskowanych w tulejach z tworzywa sztucznego. Wewnątrz rur znajdują się drążki skrętne utwierdzone w nadwoziu po stronie zewnętrznej za pomocą dźwigni, umożliwiającej regulowania położenia wahaczy i napięcia drążków. Zawieszenie kół tylnych na wahaczach podłużnych współpracujących z drążkami skrętnymi, wykonanymi w postaci pakietu płaskowników. Wszystkie połączenia elementów zawieszenia z nadwoziem poprzez elementy gumowe. Koła jezdne tarczowe. Obręcz składana z dwóch części, z których jedna wewnętrzna jest wykonana jako odlew ze stopu lekkiego, będący jednocześnie piastą koła. Druga cześć obręczy jest pierścieniem tłoczonym z blachy stalowej.
• Układ kierowniczy - Przekładnia kierownicza zębatkowa. Wał kierowniczy przegubowy.
• Układ hamulcowy - Hamulec zasadniczy uruchamiany mechanicznie. Układ wyrównający siły hamowania kół jednej osi. Siły między osiami mogą być regulowane, tak aby otrzymać właściwy rozkład momentów. Hamulce kół przednich i tylnych bębnowe. Hamulec pomocniczy mechaniczny, działający na szczęki hamulcowe tylnego lewego koła.
• Nadwozie - Samonośne, całkowicie metalowe zamknięte, jednodrzwiowe. Nośna płyta podłogowa z blachy stalowej o grubości 0,8 mm, wzmocnionej cienkościennymi profilami stalowymi. Zewnętrzne poszycie nadwozia wykonane z giętych blach stalowych o grubości 0,6 mm. Drzwi przednie zawieszone na dolnej krawędzi, odchylane od przodu o kąt 60 stopni. Uchwyt umocowany nad przednią szybą. Sprężynowy siłownik teleskopowy ułatwiający otwieranie drzwi. Szyba przednia i tylna gięte. Szyby w oknach bocznych płaskie, przesuwne. Dwa indywidualne fotele przednie, lewy fotel składany, umożliwiający dojście do tylnej ławeczki przeznaczonej dla dwojga dzieci. Izolacja cieplna i akustyczna wnętrza nadwozia, dach natryśnięty od wewnątrz mielonym korkiem, ściana oddzielająca przedział silnika od pomieszczenia pasażerskiego wyłożona miękką płytą pilśniową. Tablica rozdzielcza umieszczona na parapecie drzwi, nad wspornikiem wału kierownicy. Samochód nie miał zapasowego, gdyż ze względu na specjalną konstrukcję obręczy łatwiejsza była wymiana dętki niż całego koła.
• Wymiary - Rozstaw osi 1700 mm, rozstaw kół przednich 1100 mm, rozstaw kół tylnych 1100 mm. Długość całkowita 2950 mm, szerokość 1300 mm, wysokość 1370 mm. Prześwit poprzeczny 200 mm.
• Dane eksploatacyjne - Prędkość maksymalna 70 km/h, zużycie paliwa 5l/km.

- Kliknij by powiększyć :





:: Syrena








Syrena 101

W 1960 roku Syrena przechodzi pierwszą skromną modernizację. Równocześnie producent wprowadza nowy symbol ulepszonej wersji Syrenki - "101". FSO stara się stopniowo modernizować poszczególne zespoły. W układzie zasilania silnika wprowadzono pompę paliwa, wycieraczkę jednopiórową zastąpiono dwópiórową. Modernizacja układu nośnego polegała na zastosowaniu kół jezdnych o mniejszej średnicy i nowych, teleskopowych amortyzatorów w przednim zawieszeniu. Produkcja tego modelu odbywała się do roku 1962.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - Typu S15 z zapłonem iskrowym dwusuwowy.
• Zasilanie - Gaźnik poziomy, typu BVF H326/13.
• Ukłąd napędowy - przedni, zblokowany.
• Układ nośny - Rama podłużnicowa, spawana.
• Nadwozie - Typu sedan. Dwudrzwiowe.
• Masy - Własna pojazdu 930 Kg. Dopuszczalne obciążenie 350 Kg
• Dane eksploatacyjne - Prędkość maksymalna 105 Km/h. Zużycie paliwa 9 dm ³/100 Km. a średnica zawracania 15,5m

- Kliknij by powiększyć :





Syrena 102

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, dwusuwowy, rzedowy
• Pojemność silnika - 744 cm³ .
• Moc maksymalna - 27 KM przy 3800 obr/min.
• Ciężar własny - 865 Kg.
• Prędkość maksymalna - 105 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Syrena 103

- Kliknij by powiększyć :





Syrena 104

- Kliknij by powiększyć :





Syrena 105

- Kliknij by powiększyć :





Syrena 105 Bosto

- Kliknij by powiększyć :





Syrena 105 R20

- Kliknij by powiększyć :





Syrena - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Tatra





Tatra 603

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, 8 - cylindrowy, widlasty, czterosuwowy
• Pojemność silnika - 2545 cm³ .
• Moc maksymalna - 100 Ps lub 117 Ps przy 4800 obr/min.
• Zużycie paliwa - 12,5l/100 Km
• Prędkość maksymalna - 170 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Tatra T87

- Kliknij by powiększyć :





Tatra 12

- Kliknij by powiększyć :





:: Trabant





Trabant 600 P50

- Kliknij by powiększyć :





Trabant 600 P50 Kombi

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, dwucylindrowy, rzędowy, pionowy, dwusuwowy
• Pojemność silnika - 500 cm³ .
• Moc silnika - 18 KM przy 3700 obr/min.
• Zużycie paliwa - 6l/100 Km .
• Prędkość maksymalna - 90 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Trabant 601 Kombi

- Kliknij by powiększyć :





Trabant 601

W roku 1964 zjechał pierwszy Trabant 601, był to zupełnie nowy samochód który niczym nie ustępował europejskim autom w swojej klasie. Trabant 601 był niezwykłym samochodem, reklamowano go hasłem "Twój zawsze wierny towarzysz". Jak się okazało, hasło niewiele odbiegało od rzeczywistości, był nieosiągalny i potwornie drogi jak na ówczesne zarobki w NRD, wielu nabywców jeździło nim przez całe życie. Biorąc pod uwagę długie użytkowanie, karoseria samonośna z tworzywa sztucznego, oparta na stalowej konstrukcji, okazała się strzałem w dziesiątkę. Podwozie było doskonale zabezpieczone enerdowskimi preparatami, a duroplast nie ulegał korozji. Mechanika była natomiast tak prosta że w sumie nie miało się co w niej zepsuć, wystarczył komplet kluczy, śrubokręt i instrukcja obsługi by samodzielnie naprawić niemal każdą usterkę. W latach 60-tych i na początku lat 70-tych trabant nie odbiegał zbytnio od innych marek samochodów. Technika szybko się rozwijała, a w Trabancie niewiele się zmieniało. Do najpoważniejszych zmian wprowadzonych w Trabancie należy zaliczyć modernizację instalacji elektrycznej z 6 na 12 woltów. To jednak na ówczesne standardy było za mało. W latach 80 największym problemem stały się przestarzałe silniki dwusuwowe. Ze względu na sytuacje polityczną, nie udało się wprowadzić inżynierom nowych rozwiązań. Dopiero na przełomie lat 80 i 90 wszedł do produkcji nowy model Trabanta z silnikiem Volkswagena Polo 1100 o mocy 40 KM. Ostatni model Trabanta zjechał z taśmy produkcyjnej 30 kwietnia 1991 roku.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - Dwucylindrowy, rzędowy, o pojemności 594,5 cm³
• Prędkość maksymalna - 100 km/h
• Przyspieszenie - 20 sek. do 80 km/h
• Zużycie paliwa - 7-9 l/100 km.
• Moc - 26 KM przy 4200 obr./min.
• Wymiary (długość x szerokość x wysokość) - 3595 x 1505 x 1440 mm.
• Rozstaw osi - 2020 mm.
• Masa własna - 615 kg.
• Dopuszczalna masa całkowita - 1000 kg.

- Kliknij by powiększyć :





:: Triumph





Triumph Herald GA 1200

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4 - cylindrowy, rzędowy.
• Pojemność silnika - 1147cm³.

- Kliknij by powiększyć :





Triumph Spitfire 1500

- Kliknij by powiększyć :





Triumph Spitfire MK II

Dane techniczne ⇒

• Silnik - Czterosuwowy.
• Pojemność silnika - 1300 cm³.
• Moc maksymalna - 48 KM.
• Rok produkcji - 1966.

- Kliknij by powiększyć :





Triumph Spitfire GT6 MK II

- Kliknij by powiększyć :





:: Volvo





Volvo 122 S

- Kliknij by powiększyć :





Volvo Amazon

- Kliknij by powiększyć :





Volvo PV 445

- Kliknij by powiększyć :





Informacja :

  • #OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
  • (568) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewożnika.

  • Źródło :

  • - A. Zieliński "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947 - 1960".
  • - Notatki i obserwacje własne.
  • " Kultowe auta PRL-u ".