Pojazdy osobowe cz. III


:: MG





MG MGA II

- Kliknij by powiększyć :





MG MK II

- Kliknij by powiększyć :





MG IF

- Kliknij by powiększyć :





MG III MIDGET 1966-1974

- Kliknij by powiększyć :





MG L-Type Magna

- Kliknij by powiększyć :





:: Mini Moris





Mini Moris MK I

- Kliknij by powiększyć :





Mini Moris MK I Traveller

- Kliknij by powiększyć :





:: Moskwicz





Moskwicz 403

- Kliknij by powiększyć :





Moskwicz 407

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1962
• Silnik - 4 - cylindrowy, gażnikowy.
• Pojemność - 1960 cm².
• Moc maksymalna - 45 KM.

- Kliknij by powiększyć :





Moskwicz 408

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1949-51
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4-cylindrowy.
• Pojemność - 1357 cm².
• Moc maksymalna - 55 KM przy  4750 obr/min.
• Zużycie paliwa - 11.5l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 120 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Moskwicz 408 Kombi

- Kliknij by powiększyć :





:: NSU-Prinz





NSU-Prinz Sport

- Kliknij by powiększyć :





NSU 1000c

- Kliknij by powiększyć :





:: Opel








Opel Olympia 1,3 cabrio

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1935-37
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 6-cylindrowy.
• Ciężar własny - 865 Kg.
• Moc maksymalna - 26 KM przy 3500 obr/min.
• Zużycie paliwa - 11.5l/100 Km.
• Prędkość maksymalną - 120 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Opel Kapitan

- Kliknij by powiększyć :





Opel Rekord

- Kliknij by powiększyć :





Opel Manta

- Kliknij by powiększyć :





Opel GT

- Kliknij by powiększyć :





Opel Kadett 1939r.

- Kliknij by powiększyć :





Opel P4

- Kliknij by powiększyć :





Opel - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Peugeot





Peugeot 201

- Kliknij by powiększyć :





Peugeot 404

- Kliknij by powiększyć :





:: Praga





Praga Picolo

Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji - 1926
• Pojemność silnika - 1000 cm³.
• Moc maksymalna - 22 KM.
• Zużycie paliwa - 10l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 85 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Praga - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Renault





Renault Primaquarte

Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji - 1939
• Pojemność silnika - 2400 cm³.
• Moc maksymalna - 50 KM.
• Prędkość maksymalna - 125 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Renault 45

- Kliknij by powiększyć :





Renault 16

- Kliknij by powiększyć :





Renault Dauphine

- Kliknij by powiększyć :





Renault NN Torpedo 1926 r.

- Kliknij by powiększyć :





Renault 8

- Kliknij by powiększyć :





:: Riley





Riley 1500

Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji - 1960
• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, rzędowy
• Pojemność - 1480 cm³ .
• Moc maksymalna - 69 Ps przy 5400 obr/min.
• Zużycie paliwa - 9-10l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 140-145 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





:: Saab





Saab 96V4

Dane techniczne ⇒


• Silnik - Gaźnikowy, czterosuwowy, 4 - cylindrowy (z samochodu Ford  Taunus 12M).
• Pojemność silnika - 1480 cm³ .
• Moc maksymalna - 65 KM przy 4700 obr/min.
• Zużycie paliwa - 9,7l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 148 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Saab 95

- Kliknij by powiększyć :





:: Sachsenring





Sachsenring P70

Dane techniczne ⇒


• Silnik - Gaźnikowy, dwucylindrowy, dwusuwowy
• Pojemność silnika - 690 cm³
• Moc maksymalna - 22 KM przy 3500 obr/min.
• Zużycie paliwa - 7l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 100 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





:: Volkswagen





Volkswagen 1300

- Kliknij by powiększyć :





Volkswagen 1500

- Kliknij by powiększyć :





Volkswagen 1600 TL

- Kliknij by powiększyć :





Volkswagen 1600

- Kliknij by powiększyć :





Volkswagen Carman

- Kliknij by powiększyć :





:: Wanderer





Wanderer W 24

Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji - Model produkowany w latach 1937-40
• Silnik - Gaźnikowy, 4 - cylindrowy, czterosuwowy.
• Pojemność silnika - 1767 cm³ .
• Moc maksymalna - 42 KM przy 3500 obr/min.
• Ciężar własny - 1200 Kg.
• Zużycie paliwa - 13l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 105 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Wanderer W 40

Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji - Model produkowany w latach 1933-34
• Silnik - Gaźnikowy, 6 - cylindrowy, czterosuwowy.
• Pojemność silnika - 1963 cm³ .
• Moc maksymalna - 40 KM przy 3600 obr/min.
• Ciężar własny - 1335 Kg.
• Zużycie paliwa - 13l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 100 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Wanderer W 235

Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji - 1935
• Silnik - Gaźnikowy, 6 - cylindrowy, czterosuwowy
• Pojemność silnika - 1692 cm³ .
• Ciężar własny - 1335 Kg.
• Zużycie paliwa - 12l/100 Km.
• Prędkość maksymalna - 95 Km/h.

- Kliknij by powiększyć :





:: Warszawa





Warszawa 223

- Kliknij by powiększyć :





Warszawa 223 Kombi

- Kliknij by powiększyć :





Warszawa 223 Picup

- Kliknij by powiększyć :





Warszawa M20

FSO wprowadzila do produkcji od 15 maja 1957 roku zmodernizowaną wersję samochodu Warszawa oznaczoną jako M20 (później nazwaną modelem 200). Zmiany w tym modelu stosunkowo są nieznaczne: podwyższono nieco moc silnika, zmieniono niektóre elemety wyposażenia elektrycznego (pierścieniowy przycisk sygnału dźwiękowego, przełącznik kierunkowskazów) poprawiono estetykę wyglądu przez zastosowanie nowej atrapy przedniej.


Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji
Model z lat 1952 - 57

• Silnik

Typu M20 z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, rzędowy, pionowy, ustawiony wzdłużnie nad osią przednią, zawieszony elastycznie w trzech punktach. Średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 100 m. Liczba cylindrów 4. Pojemność skokowa silnika 2,120 dm³, stopień sprężania 6,2. Moc maksymalna 36,8 kW (50 KM) 3600 obr/min. Maks. moment obrotowy 122 Nm (12,5 kGm) przy 2200 obr/min. Kadłub silnika żeliwny, z suchymi tulejami cylindrowymi. Głowica odlewana ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, podparty na czterech łożyskach ślizgowych. Panewki dzielone, cienkościenne. Średnica czopów głównych 64 mm, czopów korbowodowych 51,5 mm. Tłoki ze stopu lekkiego, wyposażone w dwa pierścienie uszczelniające i dwa zgarniające. Korbowody kute. Sworznie tłokowe osadzone pływająco. Układ rozrządu: dolnozaworowy, popychaczowy. Wał rozrządu umieszczony w kadłubie silnika, napędzany od wału korbowego poprzez przekładnie zębatą. Zawory ustawione w jednym rzędzie, pionowo. Średnica grzybka zaworu ssącego 39 mm, zaworu wydechowego 36 mm. Fazy rozrządu: otwarcie zaworu ssącego 9° przed GMP, zamknięcie 51° po DMP. Otwarcie zaworu wydechowego 47° przed DMP, zamknięcie 13° po GMP. Smarowanie mieszane, ciśnieniowo-rozbryzgowe. Pompa olejowa zębata. Filtr oleju pełnego przepływu, typu szczelinowego, bocznikowy, z wymiennym wkładem tekturowym. Chłodzenie cieczą, o obiegu wymuszonym. Pompa cieczy chłodzącej odśrodkowa. Przepływ cieczy regulowany termostatem. Chłodnica typu rurkowego, umieszczona przed silnikiem. Zasłona przed chłodnicą, sterowana z miejsca kierowcy. Wentylator osiowy, czterołopatkowy, napędzany od wału korbowego paskiem klinowym. Warszawa model M20 z 1957 roku ma następujące zmiany: Stopień sprężania 6,8 moc maksymalna 38,3 kW (52 KM) przy 3600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 122 Nm przy 2200 obr/min.

• Zasilanie

Gaźnik opadowy K22A, ze zmienym przekrojem gardzieli, wyposażony w urządzenie rozruchowe, pompkę przyspieszającą i oszczędzacz. Przekrój dyszy głównej paliwa regulowany iglicą. Pompa paliwa mechaniczna typu przeponowego. Filtr powietrza mokry, z siatką metalową i tłumikiem szmerów ssania. Masa suchego silnika 195 kg.

• Instalacja elektryczna

Napięcie znamionowe 12V. Biegun dodatni połączony z masą. Zapłon bateryny. Kolejność zapłonu 1-2-4-3. Statyczne wyprzedzenie zapłonu 4° przed GMP. Rozdzielacz zapłonu typu R23, z odśrodkowym regulatorem kąta wyprzedzenia zapłonu o zakresie 14° i z selektorem oktanowym. Świece zapłonowe, z gwintem M18X1,5 o wartości cieplnej 175 (wg.Boscha). Cewka zapłonowa z opornikiem. Prądnica prądu stałego typu G20 o mocy 220 W, współpracująca z regulatorem typu RR12. Akumulator ołowiowy 12V, o pojemności 60Ah. Rozrusznik typu ST20, o mocy 1,25kW (1,7 KM), włączany mechanicznie (nożnie). Dwa reflektory o średnicy układu optycznego 170 mm, ze światłami drogowymi i symetrycznymi światłami mijania. Przednie światła pozycyjne w oddzielnych lampach. Wycieraczka przedniej szyby dwubiegowa, dwa wycieraki pracujące przeciwbieżnie. Dwa sygnały dźwiękowe, tubowe, niskiego i wysokiego tonu. Warszawa model M 20 z 1957 roku ma następujące zmiany : Pierścieniowy przycisk sygnału dźwiękowego, dźwigniowy przełącznik kierunkowskazów pod kierownicą.

• Układ napędowy

Klasyczny (4x2). Sprzęgło cierne, suche, jednotarczowe, półodśrodkowe, sterowane mechanicznie. Sześć, śrubowych sprężyn dociskowych. Tarcza sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych, wyposażona w okładziny cierne o średnicach 225x150 mm. Skrzynka przekładniowa trzywałkowa, o trzech przełożeniach, zblokowana z silnikiem. Biegi II i III synchronizowane. Przełożenia na poszczególnych biegach : Ib-3,115 IIb-1,772 IIIb-1,0, wsteczny 3,738. Dźwignia zmiany biegów umieszczona obok fotela kierowcy. Wał napędowy rurowy, jednoczęściowy, z dwoma przegubami krzyżakowymi o łożyskach igłowych. Przekładania główna stożkowa, o zębach łukowo - kołowych (Gleason), o przełożeniu 5,125 (41/8). Mechanizm różnicowy stożkowy, o dwóch satelitach. Półosie napędowe częściowo obciążone.

• Układ nośny

Konstrukcja samonośna, z ramą pomocniczą do mocowania silnika i przedniego zawieszenia, podłużnice o przekroju zamkniętym. Zawieszenie kół przednich niezależne, na podwójnych wahaczach poprzecznych nierównej długości. Sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, dwustronnego działania. Stabilizator skrętny mocowany przed osią kół przednich. Zawieszenie kół tylnych zależne, sztywny most napędowy, wsparty na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych osłoniętych pokrowcami. Liczba piór resorów 10. Amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, dwustronnego działania. Koła jezdne tarczowe. Obręcze tłoczone o wymiarach 4,00EX16". Ogumienie dętkowe, o wymiarach 6,00-16".

• Układ kierowniczy

Przekładnia kierownicza ślimakowa, globoidalna z podwójną rolką, o średnim przełożeniu 16,6. Wał kierownicy jednoczęściowy. Koło kierownicy trzyramienne, o średnicy 440 mm. Mechanizm zwrotniczy o trzech drążkach poprzecznych, umieszczonych przed osią kół przednich.

• Układ hamulcowy

Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie, jednoobwodowy. Hamulec kół przednich bębnowe, kół tylnych bębnowe. Średnica wewnętrzna bębnów hamulcowych 280 mm. Szerokość okładzin ciernych 50 mm. Hamulec pomocniczny (ręczny) mechaniczny, działający na szczęki hamulca kół tylnych.

• Nadwozie

Samonośne, zamknięte, typu sedan, czterodrzwiowe. Drzwi przednie zawieszone na słupkach przednich, drzwi tylne na słupkach środkowych. Pokrywa silnika zawieszona na tylnej krawędzi, na zawiasach ze sprężynami odciążającymi. Wszystkie szyby płaskie. Szyba przednia dwudzielna. W drzwiach szyby opuszczalne i uchylne. Siedzenie przednie kanapowe dla trzech osób. Izolacja cieplna i akustyczna wnętrza nadwozia. Nagrzewnica połączona z układem chłodzenia silnika, wyposażona w dmuchawę z silnikiem elektrycznym. Zderzak przedni z nakładką stanowią podparcie dla korby rozruchowej. Koło zapasowe umieszczone poziomo na podłodze bagażnika. Zbiornik paliwa umieszczony pod podłogą bagażnika, wlew z lewej strony pojazdu. Warszawa model M 20 z roku 1957 ma następujące zmiany : Nowa atrapa przednia oraz boczne i progowe listwy ozdobne.

• Wymiary

Rozstaw osi 2700 mm, rozstaw kół przednich 1364 mm. Długość całkowita 4665 mm, szerokość 1695 mm. Wysokość (bez obciążenia) 1640 mm. Zwis przedni 800 mm, zwis tylny 1165 mm. Kąt natarcia 27°, kąt zejścia 19°. Prześwit poprzeczny 200 mm.

• Masy

Własna pojazdu 1360 kg, dopuszczalne obciążenie 500 kg. Dopuszczalna masa całkowita 1860 kg. Rozkład obciążenia: oś przednia 880 kg, oś tylna 980 kg.

• Pojemności

Zbiornik paliwa 55 dm³, układ smarowania silnika 6,0 dm³, układ chłodzenia 10,5 dm³, filtr powietrza 0,25 dm³, skrzynka przekładniowa 1,6 dm³, most napędowy 1,1 dm³. Przekładnia kierownicza 0,33 dm³. Układ hamulcowy 0,40 dm³.

• Dane eksploatacyjne

Prędkość maksymalna 105 km/h. Zużycie paliwa 13,5 dm³/100 km. Najmniejsza średnica zawracania 12,6 m. Ciśnienie powietrza w ogumieniu kół przednich 0,20 MPa, kół tylnych 0,22 MPa.


- Kliknij by powiększyć :





Warszawa 200

Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji - Model z lat 1959-60
• Silnik - Typu M20 z zapłonem iskrowym, czterosuwowy.
• Moc maksymalna - 52 KM przy 3600 obr/min

- Kliknij by powiększyć :





Warszawa 200 P

Po zakończeniu badań prototypu podjęto decyzję o uruchomieniu produkcji seryjnej dostawczej odmiany Warszawy. W roku 1959 pierwsze egzemplarze opuszczają fabrykę. W stosunku do standartowej Warszawy wersja Pick - up miała wzmocnione tylne zawieszenie oraz szersze ogumienie o większej nośności. Pojazd ten cieszył się dobrą opinią użytkowników ze względu na dużą trwałość nadwozia oraz na uniwersalność nadwozia.


Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji Model z 1959 roku.

• Silnik

Typu M20. Dane jak w samochodzie Warszawa M20, z następującymi zmianami: Zasilanie: gaźnik opadowy, typu G35, o średnicy gardzieli 27 mm, wyposażony w urządzenie rozruchowe, pompkę przyspieszającą i oszczędzacz. Pompa paliwowa mechaniczna typu przeponowego. Filtr powietrza mokry, z siatkowym wkładem filtrującym i tłumikiem szmerów ssania. Masa suchego silnika 195 kg.

• Instalacja elektryczna

Napięcie znamionowe 12V. Biegun dodatni połączony z masą. Zapłon bateryjny. Kolejność zapłonu 1-2-3-4. Statyczne wyprzedzenie zapłonu 6-8° przed GMP. Rozdzielacz zapłonu typu 44-02, z odśrodkowym regulatorem kąta wyprzedzenia zapłonu w zakresie 18°, z podciśnieniowym regulatorem o zakresie 14° i selektorem oktanowym. Świece zapłonowe, z gwintem M18X1,5, o wartości cieplnej 175 (wg.Boscha). Cewka zapłonowa z opornikiem. Prądnica prądu stałego typu G20, o mocy 220 W, współpracująca z regulatorem typu RR12. Akumulator ołowiowy 12v, o pojemności 60 Ah, w obudowie bakelitowej. Dwa reflektory o średnicy układu optycznego 170 mm, ze światłem drogowym, symetrycznym światłem mijania oraz światłem pozycyjnym. Wycieraczka szyby przedniej typu WC1a, dwubiegowa. Dwa wycieraki pracujące przeciwbieżnie. Sygnały dźwiękowe tubowe typu SG4a i SG5a.

• Układ napędowy

Klasyczny (4x2). Dane jak w Warszawie M20.

• Układ nośny

Konstrukcja samonośna, z ramą pomocniczą do mocowania silnika i przedniego zawieszenia. Podłużnice o przekroju zamkniętym. Zawieszenie kół przednich niezależne, na podwójnych wahaczach poprzecznych nierównej długości. Sprężyny śrugowe i amortyzatory hydrauliczne. Stabilizator skrętny przed osią kół przednich. Ustawienie kół przednich: kąt pochylenia koła 0°30", kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy 6°. Zbieżność kół 1,5-3,0 mm. Zawieszenie kół tylnych zależne, sztywny most napędowy, wsparty na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, dwustronnego działania. Koła jezdne tarczowe. Obręcze tłoczone, o wymiarach 4,50KX15". Ogumienie dętkowe o wymiarach 6,70-15".

• Układ kierowniczy

Przekładnia kierownicza ślimakowa, globoidalna, z podwójną rolką o średnim przełożeniu 16,6. Wał kierownicy jednoczęściowy. Koło kierownicy dwuramienne o średnicy 440 mm. Mechanizm zwrotniczy o trzech drążkach poprzecznych, umieszczony przed osią kół przednich.

• Nadwozie

Samonośne, typu N06, całkowicie metalowe, typu pick-up, z pomocniczą ramą w przedniej części. Drzwi kabiny zawieszone na słupku przednim. Pokrywa silnika zawieszona na tylnej krawędzi, na zawiasach ze sprężynami odciążającymi . Wszystkie szyby płaskie. Szyba przednia dwudzielna. Szyby w drzwiach opuszczane i uchylne. W tylnej ścianie kabiny okno z szybą stałą. Siedzenie kanapowe dla dwóch osób. Izolacja cieplno-akustyczna wmętrza. Nagrzewnica połączona z układem chłodzenia silnika, wyposażona w dmuchawę z silnikiem elektrycznym. Boczne ściany skrzyni ładunkowej połączone sztywno z kabiną. Ściana tylna otwierana, zawieszona na dolnej krawędzi, może być utrzymywana w położeniu poziomym za pomocą dwóch łańcuchów. Podłoga skrzyni ładunkowej z desek sosnowych. Koło zapasowe umieszczone pionowo za oparciem w kabinie kierowcy. Zbiornik paliwa zamocowany pod podłogą skrzyni ładunkowej, wlew paliwa z lewej strony pojadu.

• Wymiary

Rozstaw osi 2700 mm, rozstaw kół przednich 1305 mm, rozstaw kół tylnych 1402. Długość całkowita 4665 mm, szerokość 1695 mm, wysokość (bez obiciążenia) 1785 mm. Kąt natarcia 27°, kąt zejścia 20°. Prześwit poprzeczny 200 mm, wysokość do opończy 1140 mm. Wymiary wewnętrzne przestrzeni ładunkowej 1715X1370X410 mm, powierzchnia ładowania 2,11 m³. Wznios powierzchni ładowania 610 mm.

• Masy

Własna pojazdu 1350 kg, dopuszczalna masa całkowita 2100 kg. Ładowność 500 kg. Rozkład obciążeń: oś przednia 900kg, oś tylna 1200 kg.

• Pojemności

Zbiornik paliwa 55 dm³, układ smarowania silnika 6,0 dm³, układ chłodzenia 10,5 dm³, filtr powietrza 0,245 dm³, skrzynka przekładniowa 1,2 dm³, most napędowy 1,1 dm³. Przekładnia kierownicza 0,33 dm³, układ hamulcowy 0,40 dm³.

• Dane eksploatacyjne

Prędkość maksymalna 105 km/h/ Zużycie paliwa 13 dm³/100 km. Najmniejsza średnica zawracania 13,6 m. Ciśnienie powietrza w ogumieniu: kół przednich 0,17 MPa, kół tylnych 0,25 MPa.


- Kliknij by powiększyć :





Warszawa 201

Kolejna modernizacja Warszawy nastąpiła w roku 1960. Nowy model nosił oznaczenie 201. Zmiany były stosunkowo niewielkie, dotyczyły one głównie zespołów podwoziowych i wyposażenia elektrycznego. Powyższe zmiany jednak nie usuneły wad pojazdu, do których należały - zbyt duża masa auta i zbyt mała moc dolnozaworowego silnika.


Dane techniczne ⇒


• Rok produkcji Model z lat 1960 - 65.

• Silnik

Typu M 20, z zapłonem iskrowym, czterosuwowy. Dane jak w samochodzie Warszawa M20, z następującymi zmianami: Stopień sprężania 6,8 , moc maksymalna 38,3 kW (52 KM) przy 3600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 122 Nm (12,5 kGm) przy 2200 obr/min. Zasilanie : gaźnik opadowy typu G35 BEJ, o średnicy gardzieli 28 mm, wyposażony w urządzenie rozruchowe, tłoczkową pompkę przyspieszającą i oszczędzacz.

• Instalacja elektryczna

Dane jak w samochodzie Warszawa M20, z następującymi zmianami: Prądnica prądu stałego, typu P1a, o mocy 220 W, współpracująca z regulatorem typu RG1a. Akumulator ołowiowy 12 V, o pojemności 54 Ah, w obudowie bakelitowej. Rozrusznik typu R1a, o mocy 1,25 kW, włączany elektromagnetycznie. Wycieraczka szyby przedniej typu WC1a, dwubiegowa. Dwa wycieraki pracujące przeciwbieżnie. Dwa sygnały dźwiękowe, tubowe, typu SG4a i SG4b.

• Układ napędowy

Klasyczny (4x2). Dane jak w samochodzie Warszawa M20.

• Układ nośny

Konstrukcja samonośna. Dane jak w samochodzie Warszawa M20 z następującymi zmianami: Zawieszenie kół przednich niezależne, na podwójnych wahaczach poprzecznych nierównej długości. Sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne, teleskopowe, dwustronnego działania. Koła jezdne tarczowe. Obręcze tłoczone, o wymiarach 4,5x15". Ogumienie dętkowe, o wymiarach 6,40x15".

• Układ kierowniczy

Dane jak w samochodzie Warszawa M20, z następującą zmianą: Koło kierownicy dwuramienne, o średnicy 440 mm.

• Układ hamulcowy

Dane jak w samochodzie Warszawa M20, z następującą zmianą: W kołach przednich hamulce o układzie Duplex.

• Nadwozie

Samonośne. Dane jak w samochodzie Warszawa M20.

• Wymiary

Rozstaw osi 2700 mm, rozstaw kół przednich 1395 mm, rozstaw kół tylnych 1402 mm. Długość całkowita 4665 mm, szerokość 1695 mm, wysokość (bez obciążenia) 1605 mm. Zwis przedni 800 mm, zwis tylny 1165 mm, kąt natarcia 26°, kąt zejścia 17°. Prześwit poprzeczny 190 mm.

• Masy

Dane jak w samochodzie Warszawa M20.

• Pojemności

Dane jak w samochodzie Warszawa M20.

• Dane eksploatacyjne

Prędkość maksymalna 110 km/h. Zużycie paliwa 13 dm°/100 km. Najmniejsza średnica zawracania 12,6 m. Ciśnienie powietrza w ogumieniu: kół przednich 0,17 MPa, kół tylnych 0,18 MPa.


- Kliknij by powiększyć :





:: Wartburg





Wartburg 311

- Kliknij by powiększyć :





Wartburg 353

W komunistycznej szarej rzeczywistości wiele towarów które w Europie Zachodniej traktowane były jako coś niezbędnego, codziennego i niebudzącego emocji, stanowiło synonim luksusu. Posiadanie kolorowego telewizora czy pralki automatycznej wyróżniało z socjalistycznego tłumu niemal tak samo jak na tzw. Zachodzie Jaguar czy Lamborghini. Doskonałym bo rzucającym się w oczy symbolem luksusu był samochód, niedostępny zwykłym śmiertelnikom, przydzielany na talony lub kosztujący krocie. Jednym z takich "luksusowych" towarów był zwłaszcza w latach 60 - tych enerdowski Wartburg 353. Pomimo kanciastej stylistyki wpisywał się on w najmodniejsze trendy światowe. Pod metalową karoserią znajdowała się technika rodem z poprzednich dekad, nie oznacza to że Niemcy nie byli w stanie wyprodukować nowoczesnego samochodu, problem polegał na tym że każda duża inicjatywa zwłaszcza w przemyśle wymagała przyzwolenia władz państwowych, a władze NRD podobnie jak władze wszystkich innych państw bloku komunistycznego nie widziały potrzeby nowoczesnego samochodu. Wystarczyło że samochód będzie jeździł. W 1966 roku wyjechał z fabryki pierwszy Wartburg 353 (warto wspomnieć że nazwę zaczerpnięto od warownego zamku znajdującego się niedaleko fabryki w Eisenach), był jednym z nielicznych produkowanych w tym czasie samochodów osobowych którego konstrukcja była oparta wciąż na ramie. Model ten miał jednostkę napędową opartą jeszcze na konstrukcji IFY F9 z początku lat 50. Był to trzycylindrowy dwusuw o pojemności 992 ccm. i mocy 45 KM. Nie tylko hałas ale również kłęby dymu i przygotowanie specjalnej mieszanki przed każdym tankowaniem przeszkadzały kierowcy. Na każde przejechane 100 kilometrów Wartburg potrzebował od 8 do 12,5 litra mieszanki, czyli paliwa minimalnie 88 oktanowego wymieszanego z olejem w porcjach 50:1. W połowie lat 60 przyspieszenie rzędu 14 sekund do 80 km/h było w pełni zadawalające. Niestety przy większych prędkościach odczuwalny był brak mocy. Od 1966 do 1984 roku, czyli do pierwszej poważnej modernizacji, wyprodukowano 356 330 Wartburgów 353. Wersja zmodernizowana, oznaczona symbolem 353 W (miał grill w kolorze nadwozia oraz dźwignię zmiany biegów w podłodze), opuściła fabrykę w Eisenach w liczbie 868 860 egzemplarzy. Dopiero w 1988 roku wysłużonego dwusuwa zastąpił silnik czeterosuwowy z Volkswagena. Po 43 latach prymatu ideologii nad zdrowym rozsądkiem kapitalizm wracał na wschodni brzeg Łaby. Era wschodnioniemieckich dwusuwów dobiegła końca.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - dwusuwowy, trzycylindrowy, rzędowy, o pojemności 992 cm³.
• Prędkość maksymalna - 130 km/h.
• Przyspieszenie - 14 sek. do 80 km/h.
• Zużycie paliwa - 8-12,5 l/100 km.
• Moc - od 1975 roku 50 KM (19 KW) przy 4200 obr./min
• Długość - 422 cm.
• Szerokość - 164 cm.
• Wysokość - 140 cm.
• Rozstaw osi - 245 cm.
• Masa własna - 900 kg.
• Dopuszczalna masa całkowita - 1300 kg.

- Kliknij by powiększyć :





Wartburg 1.3

- Kliknij by powiększyć :





:: WSK





WSK Mikrus MR 300

W 1956 roku podjęto decyzję o produkcji mikorsamochodów. Pierwsze dwa prototypy Mikrusa gotowe były na 22 lipca 1967 roku. W pierwszym roku wyprodukowano 17 sztuk przeznaczonych do badań eksploatacyjnych, natomiast w pierwszym półroczu roku 1958 wyprodukowano 100 sztuk dla odbiorców inwidualnych. Wysokie koszty wytwarzania spowodowały zaprzestanie produkcji w roku 1960.


Dane techniczne ⇒


• Silnik :

Typu Mi10 z zapłonem iskrowym, rzędowy, pionowy, z przepłukiwaniem zwrotnym, ustawiony poprzecznie za tylnią osią pojazdu. Średnica cylindra 58 mm, skok tłoka 56. Liczba cylindrów2. Pojemność skokowa silnika 0,296 dm². Stopień sprężania 6,2. Moc maksymalna 10,7 kW (14,5 KM) przy 5100 obr/min. Kadłub skrzyni korbowej silnika odlewany ze stopu lekkiego. Dwa oddzielne użebrowane cylindry żeliwne. Dwie głowice odlewane ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany, ułożyskowany na dwóch łożyskach wałeczkowych i jednym kulkowym skośnym. Tłoki ze stopu lekkiego, wyposażone w trzy pierścienie uszczelniające. Korwobody kute, stopa korbowodu łożyskowana na dwurzędowym łożysku wałeczkowym. Sworznie tłokowe osadzone pływająco. Smarowanie mieszanką paliwa z olejem silnikowym w stosunku 25:1. Chłodzenie powietrzem o obiegu wymuszonym. Dmuchawa promieniowa, wirnik dmuchawy osadzony na wale korbowym, po lewej stronie silnika.

• Zasilanie

Gaźnik poziomy, typ Bing 1/26/54, o średnicy gardzieli 26 mm. wyposażony w urządzenie rozruchowe (później stosowano gaźnik typu Pegaz GM26S1). Podawanie paliwa opadowe (bez pompy paliwowej). Filtr powietrza typu mokrego. Masa suchego silnika 52 Kg.

• Instalacja elektryczna

Napięcie znamionowe 12 V. Biegun ujemny połączony z masą. Zapłon bateryjny. Kolejność zapłonu 1-2. Statyczne wyprzedzenie zapłonu 4 mm. przed GMP. Aparat zapłonowy z dwoma przerywaczami. Świece zapłonowe, z gwintem M14X1,25, o wartości cieplnej 225-240 (wg.Boscha). Dwie cewki zapłonowe. Prądo-rozrusznik (dynstarter), typu PR1a, o mocy 130 W i mocy rozrusznika 0,22kW, zamocowany na lewym czopie wału korbowego. Włączanie rozrusznika elektromagnetycznie. Dwa akumulatory ołowiowe 6V, o pojemności 14Ah, połączone szeregowo. Dwa reflektory o średnicy układu optycznego 130 mm, ze światłami drogowymi i symetrycznymi światłami mijania. Przednie światła pozycyjne o odzielnych lampach, umocowanych na przednich błotnikach. Kierunkowskazy migowe. Wycieraczka szyby przedniej, jednobiegowa, z pojedynczym wycierakiem. Sygnał dźwiękowy, jednotonowy.

• Układ napędowy

Tylny (4x2). Sprzęgło cierne, mokre, trzytarczowe, sterowane mechanicznie. Przełożenie między silnikiem a skrzynką przekładniową 2,4. Skrzynka przekładniowa dwuwałkowa, o czterech przełożeniach, zblokowana z silnikiem i z przekładnią główną. Przełożenia na poszczególnych biegach: Ib-3,98, IIb-2,21, IIIb -1,32, IVb-0,93, wsteczny 3,34. Dźwignia zmiany biegów umieszczona obok fotela kierowcy. Przekładnia główna walcowa, o zębach skośnych, o przełożeniu 2,26, umieszczona we wspólnej obudowie ze skrzynką przekładniową. Mechanizm różnicowy stożkowy, o dwóch satelitach. Półosie napędowe z przegubami krzyżakowymi, łożyskowanymi ślizgowo w tulejach z tworzywa sztucznego.

• Układ nośny

Płyta podłogowa, współpracująca z ramą szczątkową. Zaweszenie kół przednich niezależne, na pojedynczych wahaczach poprzecznych. Sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe dwustronnego działania. Ustawienie kół przednich: kąt pochylenia koła 2°30', zbieżność kół 2-4mm. Zawieszenie kół tylnych niezależne, na pojedynczych wahaczach podłużnych, wpółpracujących z wahliwymi półosiami. Sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe dwustronnego działania, kąt pochylenia kół tylny 3°. Koła jezdne tarczowe, rozbieralne. Obręcze o wymiarach 2,45X10". Ogumienie dętkowe, o wymiarach 4,40X10".

• Układ kierowniczy

Przekładnia kierownicza zębatkowa. Liczba obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami 2,25. Wał kierownicy jednoczęściowy. Koło kierownicy jednoramienne, o średnicy 380 mm. Mechanizm zwrotniczy o dwóch drążkach poprzecznych, umieszczonych przed osią kół przednich.

• Układ hamulcowy

Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie, jednoobwodowy. Hamulce kół przednich bębnowe, hamulce kół tylnich bębnowe. Średnica wewnętrzna bębnów hamulcowych 180 mm. Szerokość okładzin ciernych 25 mm. Powierzchnia okładzin ciernych 176 cm². Hamulec pomocniczy ręczny, mechaniczny, działający na szczęki hamulcowe kół tylnych.

• Nadwozie

Typu sedan, dwudrzwiowe, zamknięte, o konstrukcji całkowicie metalowej, oparte na płycie podłogowej. Drzwi zawieszone na słupkach środkowych. Pokrywa silnika mocnowana na przedniej krawędzi. Szyby przednie i tylne gięte. Szyby boczne płaskie. W drzwiach szyby przesuwne. Fotele przednie inwidualne, o szkielecie metalowym, z gumowymi pasami pokrytymi gumą mikroporowatą. Odejmowane oparcia foteli przednich dawały możliwość utworzenia dwóch miejsc do leżenia. Tylne siedzenie kanapowe dla dwojga dzieci lub jednej osoby dorosłej, o konstrukcji drewnianej, pokryte gumą mikroporowatą, łatwo wyjmowane w celu przewożenia większego bagażu. Bagażnik w przedniej części nadwozia, przed nogami pasażera, dostępny od wewnątrz pojazdu. Izolacja cieplna i akustyczna wnętrza nadwozia. Ogrzewanie wnętrza ciepłym powietrzem z układu chłodzenia silnika. Koło zapasowe umieszczone w bagażniku, przed nogami kierowcy. Zbiornik paliwa umieszczony za oparciem tylnego siedzenia.

• Wymiary

Rozstaw osi 1850 mm, rozstaw kół przednich 1100 mm, rozstaw kół tylnych 1100 mm. Długość całkowita 3010 mm, szerokość 1300 mm, wysokość (bez obciążenia) 1300 mm. Zwis przedni 500 mm, zwis tylny 660 mm. Kąt natarcia 39°, kąt zejścia 32°. Prześwit poprzeczny 200 mm. Pojemność bagażnika ok. 200 dm³.

• Masy

Własna pojazdu 470 kg, dopuszczalne obciążenie 230 kg. Dopuszczalna masa całkowita 700 kg. Rozkład obciążeń: oś przednia 271 kg, oś tylna 429 kg.

• Pojemności

Zbiornik paliwa 27 dm³, w tym 3,0 dm³ rezerwy, filtr powietrza 0,15 dm³, skrzynka przekładniowa z przekładnią główną 2,0 dm³, układ hamulcowy 0,13 dm³.

• Dane eksploatacyjne

Prędkość maksymalna 85 km/h. Zużycie paliwa 4,8-6,5 dm³/100 km. Najmniejsza średnica zawracania 9,2 m. Zdolność pokonywania wzniesień na Ib-25 %. IIb- 13,5 %, IIIb-8 %, IVb-4,5 %. Ciśnienie powietrza w ogumieniu: koła przednie 0,14 Mpa, kół tylnych 0,17-0,20 Mpa.


- Kliknij by powiększyć :





:: Zaporożec (ZAZ)





Zaporożec 966

- Kliknij by powiększyć :





:: Zis





Zis 110

- Kliknij by powiększyć :






Informacja :

  • #OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
  • (568) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewożnika.

  • Źródło :

  • - A. Zieliński "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947 - 1960".
  • - Notatki i obserwacje własne.