Komunikacja międzymiastowa


:: Autosan





Autosan H9-20

W roku 1980 Sanocka Fabryka Autobusów uruchomiła prdukcję turystycznego autobusu Autosan H9 - 20. Pojazd przystosowany był do przewoziu 41 pasażerów na wygodnych, lotniczych fotelach. W stosunku do innych  oferowanych modeli, konstrukcje zmodernizowano:
- zostało wprowadzone hydrauliczne sterowanie sprzegłem,
- wprowadzenie automatycznego przełącznika hamowania w miejsce zaworu przekaźnikowego przy hamulcu ręcznym, który - w razie awarii hamulca zasadniczego - uruchamia automatycznie hamulce bezpieczeństwa,
- zmianę usytuowania wycieraczek,
- wprowadzenie obrotomierza,
- wprowadzenie nowych świec płomieniowych,
- wprowadzenie nowych rozwiązań konstrukcyjnych dachu oraz zmianę procesów spawania poszczególnych elementów,
- wprowadzenie spawanej podłogi z tarafleksu, tworzącej szczelną wannę wewnątrz autobusu,
- umiejscowienie chwytu powietrza w górnej części ściany bocznej,
- likwidację okien na bocznych słupkach tylnych,
- likwidację dodatkowych szybek w pasie nadokiennym,
- zwiększenie objętości szyb bocznych,
- wprowadzenie zawiasów wewnętrznych do bagażników podpodłogowych i komory silnika,
- poprawę ogrzewania wewnątrz pojazdu.


Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1980-2001
• Konstrukcja - ramowa.
• Długość - 10000 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3150 mm.
• Rozstaw osi - 4700 mm.
• Masa własna - 8400 Kg.
• Masa całkowita - 12500 Kg.
• Silnik - 6CT107/A3.
• Prędkość maksymalna - 88,6 km/h.
• Skrzynia biegów - ZF 55-45.
• Ilość miejsc - 41 siedzące.
• Moc maksymalna - 150 KM

- Kliknij by powiększyć :





Autosan H10

- Kliknij by powiększyć :





Autosan H6-10

Autobus Autosan H6 przeznaczony jest do komunikacji międzymiastowej. W H6 mogą być montowane następujące silniki:
• 4cT107T - na licencji Leyland, chłodzony cieczą, o mocy 77 kW przy 2600 obr/min.
• Perkins Phaser 110 T, chłodzony cieczą o mocy 76,5 kW przy 2600 obr/min.
• IVECO 8040, chłodzony cieczą o mocy 84,6 kW przy 2700 obr/min.


- Kliknij by powiększyć :





Autosan A0909L

- Kliknij by powiększyć :





Autosan H10-10P

- Kliknij by powiększyć :





:: Blue Bird





Blue Bird Qbus

- Kliknij by powiększyć :





:: Bova





Bova FLD 15

- Kliknij by powiększyć :





Bova FLD 12-340

- Kliknij by powiększyć :





:: Dab





Dab 7-1200L

- Kliknij by powiększyć :





Dab - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Ikarus





Ikarus Zemun IK 160P

Od roku 1983 podjęto w JZS montaż wykończeniowy autobusu jugosłowiańskiej produkcji Ikarus Zemun IK 160 P. Ostatnim przegubowym pojazdem, jaki opuścił bramy JZS, był dawno nie produkowany Jelcz 021. Stylistyką ściany przedniej przypominał nieco produkowane od 1972 r. Jelcze, ednakże była to konstrukcja jugosłowiańska. Ikarus IK 160P posiadał układ drzwi 2-2-0-2. Występował pod marką Ikarus, chociaż montaż końcowy odbywał się w Jelczu i sprzedawano go poźniej w sieci POLMOS - JZS. Jednakże udział jelczańskiej fabryki w procesie produkcyjnym tego autobusu był stosunkowo niewielki. JZS otrzymywały gotowe pojazdy, wyposażone w silnik i skrzynię biegów - elementy uprzednio wyeksportowane z Polski do Jugosławii. W zakładach dokonywano montażu elementów wyposażenia wnętrza, tj. foteli pasażerskich oraz poręczy. Ikarusy otrzymywały tu także przednie i tylne reflektory, zapożyczane z Jelcza PR 110. Ikarus IK 160 P montowany był w JZS do roku 1989. Spora nadprodukcja sprawiła, że jeszcze do 1992 roku autobusy te stały na parkingach JZS, czekając na swoich nabywców. Głównymi odbiorcami jugosłowiańskich Ikarusów były przędsiębiorstwa PKS. W dużych miastach pojazdy przegrywały jednak konkurencje z importowanymi węgierskimi Ikarusami 280. Ich główną wadą okazał się brak trzecich drzwi, umieszczonych bezpośrednio za przegubem. Jednakże autobusy Ikarus IK 160P pojawiły się na ulicach kilku większych miast.


Dane techniczne ⇒

• Długość - 16760 mm.
• Szerokość - 2450 mm.
• Wysokość - 3030 mm.
• Liczba miejsc - siedzących 47, stojących 145.
• Silnik - WSK Mielec SW/680/56/4 umieszczony wzdłużnie pomiędzy pierwszą a drugą osią (osią napędową była oś druga, podobnie jak w Ikarusie 280).
• Moc maksymalna - 185 KM.
• Skrzynia biegów - 6- biegowa typu 56-90 produkcji FPS Polmo Tczew.
• Hamulce - Hamulec główny działał na wszystkie osie i posiadał automatyczną regulację siły hamowania, uzależnioną od obciążenia.
• Konstrukcja i zawieszenie - Sztywna oś przednia autobusu, podobnie jak most napędowy i tylna oś, pochodziły z węgierskiej fabryki RABA i zawieszone zostały na poduszkach powietrznych i amortyzatorach teleskopowych. Konstrukcję pojazdu osadzono na ramie kratownicowo - podłużnicowej. Oba człony autobusu łączył przegub Ikarus Zemun.
• Rok produkcji - 1983-1989.
• Rozstaw osi - 5250 mm (1-2) 6100 mm (2-3).
• Masa własna - 13100 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





:: Mercedes





Mercedes 307

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1980.
• Długość - 11810 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 2991 mm.
• Silnik - MB 0M 407 h 6-cyl.
• Skrzynia biegów - MB G0 3/60-5/5,4.
• Moc silnika - 177 kW.
• Masa całkowita - 16000 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 0405N

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 814D

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Man





Man Ü 292

- Kliknij by powiększyć :





:: Sanos





Sanos S14

Od 1973 roku Polska kupowała w Jugosławii autobusy Sanos. W ciągu 10 lat zakupiono około 3500 sztuk tych pojazdów. Produkcją autobusów Sanos zajmowały się w Jugosławii 3 duże wytwórnie: Fabrika Automobila Priboj (FAP) która produkowała tylne mosty, układ przeniesienia napędu i układ hamulcowy, fabryka Famos w Sarajewie - silniki i skrzynie biegów, natomiast fabryka w Skopie wytwarzała nadwozia i wykonywała montaż ostateczny. Nazwa Sanos pochodzi od słów - samonoseca karoserjia, czyli samonośne nadwozie.


Dane techniczne ⇒

• Nadwozie - Samonośne.
• Długość - 12000 mm.
• Ilość miejsc - 55.
• Silnik - 6-cylindrowy diesla, pionowy umieszczony z tyłu.
• Moc maksymalna - 190 KM.
• Prędkość maksymalna - 93 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Sanos S145

- Kliknij by powiększyć :





:: Jelcz





Jelcz PR110Lux

Dane techniczne ⇒

• Liczba przewożonych pasażerów - 1+46.
• Masa własna - 10075 Kg.
• Silnik - Leyland, wysokoprężny, 6-cylindrowy.
• Moc silnika - 138 kW.
• Skrzynia biegów - mechaniczna, sześciobiegowa.
• Pojemność zbiornika paliwa - 250 l.
• Prędkość maksymalna - 110 km/h.
• Rozmiar ogumienia - 10.0-20".

- Kliknij by powiększyć :





:: Karosa





Karosa C734

Dane techniczne ⇒

• Rodzaj - Podmiejski
• Silnik - 6-cylindrowy, poziomy diesel, umieszczony za osią tylną.
• Moc maksymalna - 210 KM.
• Prędkość maksymalna - 97 km/h.
• Ilość miejsc - 45 siedzących, 27 stojące.

- Kliknij by powiększyć :





:: Leyland-Dab





Leyland-Dab LS575-6805

- Kliknij by powiększyć :





:: Volvo





Volvo B58-60

- Kliknij by powiększyć :





:: Neoplan





Neoplan N 316

- Kliknij by powiększyć :





Informacja :

  • #OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
  • (568) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewożnika.

  • Źródło :

    - Instrukcja eksploatacji i obsługi autobusu IK 160P.
    - Zdzisław Podbielski - "Samochody ciężarowe, specjalne i autobusy".
  • - Autobus Scania 111
  • - Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej - "Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałyh lini autobusowych w Krakowie". Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002r.
  • - www.kmk.krakow.pl