Pojazdy dostawcze


:: Barkas





Barkas B100

- Kliknij by powiększyć :





:: Chevrolet





Chevrolet Van G10

- Kliknij by powiększyć :





:: Citroen





Citroen Typ H

- Kliknij by powiększyć :





:: Ford





Ford Transit MK I

- Kliknij by powiększyć :





Ford Transit MK II

- Kliknij by powiększyć :





:: Hanomag





Hanomag Kurier

- Kliknij by powiększyć :





Hanomag Henschel E45

- Kliknij by powiększyć :





Hanomag Henschel F45

- Kliknij by powiększyć :





:: IFA





IFA Multikar M22

- Kliknij by powiększyć :





:: Mercedes





Mercedes 206D

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 508D

- Kliknij by powiększyć :





:: Nysa





Nysa N59M

Produkcję seryjną mikrobusów Nysa podjęto w 1959 roku. W stosunku do prototypów nieco zmieniły się zespoły podwozia oraz pewne elementy nadwozia. Przede wszystkim wzmocniono belkę i sprężyny zawieszenia przedniego oraz przekonstruowano hamulec pomocniczy. Zastosowano szersze obręcze kół i wzmocnione ogumienie. Zmiany w nadwoziu zostały podyktowane głównie przystosowaniem konstrukcji do produkcji seryjnej. Zmiany widoczne z zewnątrz - to inny zderzak przedni oraz umieszczenie reflektorów i kierunkowskazów. Model ten produkowany był do roku 1964.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - Typu M20, z zapłonem iskrowym czterosuwowy. Dane jak   w N57, z następującymi zmianami: Kolektor ssąco-wydechowy z podgrzewaczem zasysanej mieszanki. Zasilanie: gaźnik opadowy   G35, o średnicy gardzieli 27 mm, wyposażony w urządzenie rozruchowe, pompkę przyspieszającą i oszczędzacz.
• Instalacja elektryczna - Prądnica prądu stałego typu PLA o mocy 220W, współpracująca z regulatorem typu RG-1a. Akumlator & ołowiowy 12V, o pojemności 54Ah. Rozrusznik typu R1a o mocy 1,25kW, z włączaniem elektromagnetycznym. Reflektory o średnicy układu optycznego 170 mm, ze światłem drogowym, symetrycznym światłem mijania i światłem pozycyjnym. Kierunkowskazy migowe. Wycieraczka szyb przednich typu WC1a, dwubiegowa, z dwoma wycieraczkami pracującymi przeciwbieżnie.
• Układ napędowy - Klasyczny (4X2). Dane takie jak w N57.
• Układ nośny - Rama podłużnicowa, spawana. Podłużnice i poprzeczki wykonane z zamkniętych profili stalowych 100x50x3 mm. Zawieszenie kół przednich niezależne, na podwójnych   poprzecznych wahaczach nierównej długości. Sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe dwustronnego działania.
• Uklad hamulcowy - Dane jak w N57.
• Nadwozie - Wagonowe, całkowicie metalowe, zamknięte o konstrukcji szkieletowej. Szkielet spawany ze stalowych profili o kształcie "omega". Poszycie zewnętrzne z blachy stalowej o grubości 0,8 mm. Podłoga z desek sosnowych, pokryta linoleum. W prawej ścianie nadwozia dwoje drzwi kierowcy, wszystkie zawieszone na swoich przednich krawędziach. Drzwi tylne jednoskrzydłowe, zawieszone na lewej krawędzi. Szyba przednia płaska, dzielona. Dwie trójkątne szyby stałe szyby boczne. Szyby w drzwiach kierowcy, przednich drzwiach prawych oraz w środkowych oknach bocznych przesuwane. Pozostałe szyby stałe. Dwa inwidualne fotele obok osłony silnika. Osiem miejsc dla pasażerów na trzech kanapach dwuosobowych i dwóch fotelach inwidualnych. Nagrzewnica połączona z układem chłodzenia silnika, wyposażona w dmuchawę z silnikiem elektrycznym. Koło zapasowe umieszczone poziomo pod tylną częścią podłogi, dostępne po odchyleniu drzwiczek schowka. Zbiornik paliwa umieszczony pod podłogą. Wlew z lewej strony pojazdu
• Wymiary - Rozstaw osi 2700 mm, rozstaw kół przednich 1365 mm, kół tylnych 1372 mm. Długość całkowita 4410 mm, szerokość 1760 mm, wysokość (bez obciążenia) 1955 mm.
• Masy - Własna pojazdu 1550 Kg. Dopuszczalne obciążenie 850 Kg. Dopuszczalna masa całkowita 2400 Kg.
• Dane eksploatacyjne - Prędkość maksymalna 95 Km/h, zużycie paliwa 13,5 dm³/100 Km. Najmniejsza średnica zawracania 12,2 m.


- Kliknij by powiększyć :





Nysa N60T

Zakłady Budowy i Nadwozi Samochodowych w Nysie opracowały nową wersję nadwoziową popularnej już Nysy. Była to odmiana towarowo - osobowa (towos), która powstała na bazie furgonu. Odmiana towarowo - osobowa o symbolu N60-T weszła do produkcji w 1960 roku.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - Typ M20, z zapłonem iskrowym.
• Układ napędowy - Klasyczny (4X2).
• Nadwozie - W ścianach bocznych dwoje drzwi jednoskrzydłowych, zawieszonych na przednich krawędziach. Drzwi tylne jednoskrzydłowe zawieszone na swojej lewej krawędzi. W bocznych ścianach nadwozia po dwa okna, przy czym jedno z szybami przesuwnymi. Kabina kierowcy oddzielona od przedziału towarowo - osobwego niską ścianką działową. Wzdłuż bocznych ścian umocowano ławki dla ośmiu pasażerów
• Masy - Własna pojazdu 1450 Kg. Dopuszczalne masa całkowita 2400 Kg. Ładowność 750 Kg. Dopuszczalne obciążenie osi przedniej 1000 Kg, osi tylnej 1400 Kg.
• Dane eksploatacyjne - Prędkość maksymalna 100 Km/h, zużycie paliwa 13,0 dm³/100 Km. Najmniejsza średnica zawracania 12,2 m.


- Kliknij by powiększyć :





Nysa N522

Samochód przeznaczony do przewozu ludzi lub małych ładunków w przestrzeni zamkniętej, pojazd występuje w kilku odmianach (521, 522, sanitarna, TOWOS) różniących się wyposażeniem wnętrza nadwozia co decyduje o przeznaczeniu i możliwościach przewozu określonych ładunków.


Dane techniczne ⇒

• Ładowność - 90 Kg.
• Masa własna - 1450 Kg.
• Silnik - S 21, gaźnikowy 4-cylindrowy, rzędowy.
• Moc silnika - 51 kW.
• Rodzaj paliwa - etylina.
• Poj.zbiornika paliwa - 55 l.
• Prędkość maksymalna - 95 km/h.
• Wymiary pomieszczenia ładunkowego (długość x szerokość x wysokość) - 2485 x 1660 x 1374 mm.
• Skrzynia biegów - mechaniczna, czterobiegowa.
• Rozmiar ogumienia - 6.50-16"

- Kliknij by powiększyć :





:: Opel-Bedford





Opel Bedford Blitz CF Van

- Kliknij by powiększyć :





Opel Bedford Blitz 1972

- Kliknij by powiększyć :





:: Renault





Renault Estafette

Po pomyślnych próbach w czerwcu 1959 roku ruszyła seryjna produkcja modelu Estafette ("posłaniec", "kurier"). Był to pierwszy samochód tej marki z przednim napędem. Za pierwszy uznaje się wprawdzie Renault 4, lecz jego wytwarzanie rozpoczęto dopiero dwa lata później. Wraz z uruchomieniem produkcji nowy model zaczęto prezentować w całym kraju na różnego rodzaju targach dla rolników i rzemieślników. Przygotowano również wersję tego modelu o ładowności do 500 kg. która mogła wjeżdzać do specjalnych strefa w Paryżu, gdzie obowiązywał zakaz wjazdu dla samochodów powyżej pół tony. Model Estafette miał początkowo silnik z Renault Dauphine, o pojemności 845 ccm i mocy 32 KM. Od maja 1962 roku stosowano jednostkę napędową typu Cleon-Fonte, odmianę Sierra o pojemności 1108 ccm, pochodzącą z modelu R8, o mocy powiększonej do 45 KM. Trzeci typ napędu, o mocy 38 KM wprowadzono w 1968 roku. Był to silnik o pojemności 1289 ccm, stosowany w Renault 12. Odmiany dostawcze miały przestrzeń ładunkową o objętości od 5,28 do 7,75 m³ oraz ładowności od 500 kg do 1000 kg, zależnie od wersji. Auto produkowane było w kilku wersjach nadwoziowych. Zwykły "blaszak" miał przesuwane drzwi boczne od strony pasażera. Odmiana z powiększoną przestrzenią bagażową została wyposażona w nadstawki z tworzywa sztucznego. Dzięki temu we wnętrzu mógł stanąć dorosły człowiek, który pomagał w załadunku. Pick-up miał stelaż na plandekę przesuwany do tylnej ściany kabiny i tylne drzwi opuszczane tak, że tworzyły rampę. Istniała również odmiana pasażerska: mikrobus mogący pomieścić osiem osób oraz kierowcę. Samochody wyjeżdzały z fabryki w kolorach szarym, niebieskim, żółtym lub pomarańczowym. Bardzo ciekawym rozwiązaniem były przesuwne drzwi kierowcy, które ułatwiały wysiadanie z pojazdu stojącego na ulicy, bez ryzyka uszkodzenia drzwi przez przejeżdzające pojazdy. Model ten był wytwarzany w niezmienionej rormie aż do roku 1980.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - Czterocylindrowy, rzędowy o pojemności 1289 ccm.
• Dlugość - 4070 mm.
• Szerokość - 1780 mm.
• Wysokość - 1930 mm.
• Masa własna - 970 Kg.
• Dopuszczalna masa całkowita - 1900 Kg.
• Predkość maksymalna - 100 km/h.
• Moc - 50 KM.
• Zużycie paliwa - 9-10 l/100 Km.

- Kliknij by powiększyć :





:: Škoda





Škoda 1203

- Kliknij by powiększyć :





:: Tarpan





Tarpan 236

- Kliknij by powiększyć :





:: Volkswagen





Volkswagen T1

- Kliknij by powiększyć :





Volkswagen T2

- Kliknij by powiększyć :





:: Żuk





Żuk A03

Z początkiem 1956 roku w zakładowym biurze konstrukcyjnym FSC Lublin rozpoczęto pracę nad samochodem dostawczym. Dotychczas w kraju nie wytwarzano tego rodzaju pojazdów. Zepsół konstrukcyjny, pod kierunkiem inż. Stanisława Tańskiego, zakończył opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej samochodu opartego o podstawowe zespoły samochodu osobowego Warszawa M20. W Żuku wykorzystano silnik, układ napędowy, przednie zawieszenie oraz elementy układu kierowniczego i hamulcowego. W czwartym kwartale 1958 roku wykonano serię informacyjną 50 szt. samochodów, a w roku następnym podjęto seryjną produkcję. Żuk okazał się konstrukcją bardzo udaną, a w następnych latach powiększono produkcję modelu postawowego oraz skonstruowano inne wersje nadwoziowe.


Dane techniczne ⇒

• Silnik - Typu M20.
• Instalacja elektryczna - Dane jak w samochodzie FSO   Warszawa 200P pick-up, z następującymi zmianami: Wycieraczka   szyby przedniej typu WS3d, dwubiegowa z wyłącznikiem krańcowym. Dwa wycieraki pracujące przeciwbieżnie. Sygnały dźwiękowe dwa, tubowe.
• Układ napędowy - Klasyczny (4X2). Sprzęgło cierne, suche,   jednotarczowe, półodśrodkowe, sterowane mechanicznie. Dziewięć śrubowych sprężyn dociskowych. Tarcza sprzęgła z tłumikiem   drgań skrętnych, wyposażona w okładziny cierne o średnicach 255x147mm. Skrzynka przekładniowa trzywałkowa, o trzech przełożeniach, zblokowana z silnikiem. Biegi II i III synchronizowane. Dźwignia zmiany biegów umieszczona pod kierownicą. Wał napędowy rurowy, jednoczęściowy z dwoma przegubami krzyżakowymi o łożyskach igłowych. Przekładnia główna stożkowa, o zębach łukowo-kołowych. Mechanizm różnicowy stożkowy, o dwóch satelitach. Półosie napędowe częściowo odciążone.
• Uklad nośny - Rama podłużnicowa, spawana. Podłużnice i   poprzeczki wykonane z zamkniętych profili stalowych 100x50x3 mm. Podłużnice lekko zbieżne ku przodowi. Zawieszenie kół przednich niezależne na wachaczach poprzecznych nierównej długości. Sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe dwustronnego działania. Stabilizator skrętny, umieszczony przed osią kół przednich. Zawieszenie kół tylnych zależne, sztywny most napędowy, wsparty na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Liczba piór 11. Amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, dwustronnego działania.
• Układ kierowniczy - Przekładnia kierownicza ślimakowa,   globoidalna, z podwójną rolką, o średnim przełożeniu 16,6. Wał kierowniczy jednoczęściowy. Koło kierownicy trzyramienne o średnicy 440 mm. Mechanizm zwrotniczy o trzech drążkach poprzecznych i z drążkiem pośrednim, umieszczonym przed osią kół przednich.
• Układ hamulcowy - Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie, jednoobwodowy. Hamulce kół przednich bębnowe, hamulce kół tylnych bębnowe.
• Nadwozie - Całkowicie metalowe, typu pick-up. Kabina kierowcy wagonowa, zamknięta, dwudrzwiowa, dwuosobowa. Drzwi zawieszone na tylnych słupkach. Szyba przednia płaska, z dwiema trójkątnymi szybami bocznymi. Szyby w drzwiach przesuwne. W tylnej ścianie kabiny okno z szybą stałą. Dwa inwidualne fotele obok wewnętrznej, odejmowanej pokrywy silnika. Nagrzewnica połączona z układem chłodzenia silnika, wyposażona w dmuchawę z silnikiem elektrycznym. Boczne ściany skrzyni ładunkowej, połączone sztywno z kabiną. Ściana tylna otwierana, zawieszona na dolnej krawędzi, może być utrzymywana w położeniu poziomym za pomocą dwóch łańcuchów. Podłoga skrzyni ładunkowej wykonana z desek. Brezentowa opończa, z tylną ścianą otwieralną, rozpięta na trzech pałąkach. Koło zapasowe zamocowane poziomo pod ramą z lewej strony. Zbiornik paliwa umocowany do prawej podłużnicy ramy, za kabiną.
• Wymiary - Rozstaw osi 2700 mm, rozstaw kół przednich 1365 mm, kół tylnych 1372 mm. Długość całkowita 4310 mm, szerokość 1765 mm, wysokość (bez obciążenia) 2140 mm.
• Masy - Własna pojazdu 1340 Kg.Dopuszczalna masa całkowita 2450 Kg.
• Dane eksploatacyjne - Prędkość maksymalna 90 Km/h, zużycie paliwa 14 dm³/100 Km. Najmniejsza średnica zawracania 13,4 m.


- Kliknij by powiększyć :





Żuk oblachowany

Dane techniczne ⇒

• Ładowność - 850 Kg.
• Masa własna - 1410 Kg.
• Silnik - S 21 gaźnikowy, 4-cylindrowy, rzędowy.
• Moc silnika - 51 kW.
• Rodzaj paliwa - Eylina.
• Poj.zbiornika paliwa - 55 l.
• Wymiary pomieszczenia ładunkowego (długość x szerokość x wysokość) - 2500 x 1620 x 1480 mm.
• Skrzynia biegów - mechaniczna, trzybiegowa plus wsteczny.
• Rozmiar ogumienia - 6.50-16".

Samochód występuje w kilku wersjach różniących się pomiędzy sobą rodzajem silnika oraz możliwością wykorzystania nadwozia obudowanego (m.in.A03).


- Kliknij by powiększyć :





Żuk skrzyniowy

Dane techniczne ⇒

• Ładowność : 1058 Kg.
• Masa własna - 1400 Kg.
• Silnik - M20, gażnikowy, 4-cylindrowy, rzędowy.
• Moc silnika - 40 kW.
• Rodzaj paliwa - Eylina.
• Poj.zbiornika paliwa - 55 l.
• Wymiary skrzyni ładunkowej (długość x szerokość x wysokość) : 2640 x 1754 x 300 mm.
• Skrzynia biegów - mechaniczna, trzybiegowa plus wsteczny.
• Rozmiar ogumienia - 6.50-16".

Samochód występuje w kilku wersjach różniących się pomiędzy sobą rodzajem silnika oraz kształtem i wielkością skrzyni ładunkowej (m.in. A-06, A-07, A-11, A-13).


- Kliknij by powiększyć :





:: Steyr





Steyr 960

- Kliknij by powiększyć :





:: Bedford





Bedford CF 250

- Kliknij by powiększyć :





:: Raf





Raf 2203 Latvia

- Kliknij by powiększyć :





:: Uaz





Uaz 452

- Kliknij by powiększyć :






Informacja :

  • #OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
  • (568) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewożnika.

  • Źródło :

  • - A. Zieliński "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947 - 1960".