Komunikacja prywatna


:: Büssing





Büssing BSE 110GT

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1970
• Długość - 10950 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3050 mm.
• Silnik - Büssing U7D 6-cylindrowy.
• Moc silnika - 156 PS - 7416 ccm.
• Masa całkowita - 14500 Kg.
• Ilość miejsc - 45+1.
• Prędkość maksymalna - 85 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





:: BMC





BMC Levend XL

- Kliknij by powiększyć :





:: Czawdar





Czawdar LC 50

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1982.
• Długość - 6740 mm.
• Szerokość - 2100 mm.
• Wysokość - 2680 mm.
• Masa całkowita - 6362 Kg.
• Silnik - Avia 712-18.0 4-cylindrowy.
• Prędkość maksymalna - 85 km/h.
• Ilość miejsc - 24+1+1.
• Moc silnika - 59 kW - 3600 ccm.

- Kliknij by powiększyć :





Czawdar - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Den Oudsten





Den Oudsten B93 CNG

Autobus wyposażony jest w silnik MANa o mocy 310KM zasilany gazem ziemnym


- Kliknij by powiększyć :





:: Fiat





Fiat 421AL

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji -1980.
• Długość - 11810 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 2991 mm.
• Silnik - MB 0M 407 h 6-cyl.
• Skrzynia biegów - MB G0 3/60-5/5,4.
• Moc silnika - 177 kW.
• Masa całkowita - 16000 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





:: Kapena





Kapena Tema

- Kliknij by powiększyć :





:: Ikarus





Ikarus 256.75

- Kliknij by powiększyć :





:: Isuzu

- Kliknij by powiększyć :





:: Jelcz





Jelcz 080

Opracowany został z wykorzystaniem elementów nadwozia autobusu Jelcz PR 110 oraz podwozia samochodu Star - 200. Autobusy służyły do przewozów pasażerów na liniach podmiejskich, do przewozów pracowniczych i szkolnych.  Nazywany jest autobusem "socjalnym".


Dane techniczne ⇒

• Liczba przewożonych pasażerów - 1+50
• Masa własna - 6600 Kg.
• Masa całkowita - 10600 Kg.
• Silnik - 359, wysokoprężny, 6-cylindrowy, rzędowy.
• Moc silnika - 110 kW.
• Skrzynia biegów - mechaniczna (synchronizacja biegów II-IV), pięciobiegowa.
• Poj.zbiornika paliwa - 250 l.
• Prędkość maksymalna - 90 km/h.
• Wymiary (długość x szerokość x wysokość) - 8000 x 2460 x 3125 mm.
• Rozmiar ogumienia - 8.25R-20".

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz L090M

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz L100I

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz T120

- Kliknij by powiększyć :





Jelcz M081MB/3 Vero

- Kliknij by powiększyć :





:: Karosa





Karosa B731

Dane techniczne ⇒

• Długość - 11055 mm.
• Silnik - 6-cylindrowy, umieszczony za osią tylną.
• Moc maksymalna - 211 KM.
• Prędkość maksymalna - 71 km/h.
• Ilość miejsc - 31 siedzace, 59 stojących.

- Kliknij by powiększyć :





Karosa C734

Dane techniczne ⇒

• Długość : 11055 mm.
• Silnik : 6-cylindrowy diesel, umieszczony za osią tylną.
• Moc maksymalna : 210 KM.
• Prędkość maksymalna : 97 km/h.
• Ilość miejsc : 45 siedzące, 27 stojących.

- Kliknij by powiększyć :





Karosa LC735

- Kliknij by powiększyć :





:: Irisbus-Karosa





Irisbus-Karosa C954

- Kliknij by powiększyć :





:: LAZ

Lwowska Fabryka Samochów miała być jedynie montownią samochodów. Pierwszą produkcją fabryki w 1957 roku były żurawie samochodowe typ AK -32,  a w 1957 roku wyprodukowano serię informacyjną autobusów LAZ - 695. Trzy  lata później produkowano tylko autobusy. Wprowadzono do produkcji różne  wesje autobusów przeznaczonych do komunikacji miejskiej i dalekobieżnej.


- Kliknij by powiększyć :





:: Leyland-Dab





Leyland-Dab LS575-680/3

- Kliknij by powiększyć :





:: Daf





Daf 1200B

- Kliknij by powiększyć :





:: Magirus-Deutz





Magirus-Deutz 230TR120

- Kliknij by powiększyć :





Magirus-Deutz 3000

- Kliknij by powiększyć :





:: Mercedes








Mercedes 0302

W latach siedemdziesiątych sprowadzono do Polski takie autobusy. Były to Mercedes 0302 montowane w Iranie. Wygodne  wnętrze, z dobrze opracowaną cyrkulacją ciepłego lub chłodnego powietrz,  zapewniało 50 pasażerom przyjemną jazdę.


Dane techniczne ⇒

• Moc maksymalna - 192 KM.
• Silnik - 6-cylindrowy diesel umieszczony z tyłu.
• Predkość maksymalna - 70,3 km/h.
• Ilość miejsc - 50 siedzacych.

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 0303

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1982
• Dlugość - 6000 mm.
• Szerokość - 2140 mm.
• Wysokość - 2940 mm.
• Masa własna - 5190 Kg.
• Silnik - Mercedes - 63kW - 3758 ccm.

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 0309

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes Citaro

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes Auwärter Clubstar

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes 0305

- Kliknij by powiększyć :





Mercedes - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Neoplan





Neoplan N907

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji -1983
• Długość - 7200 mm.
• Szerokość - 2380 mm.
• Wysokość - 2700 mm.
• Silnik - MB OM 352A 6-cylindrowy 124 kW - 5675.
• Skrzynia biegów - MB G 3/60.
• Ilość miejsc - 20+1
• Masa własna - 9000 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





Neoplan Jetliner 213H

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji -1991
• Długość - 10250 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3320 mm.
• Masa własna - 14200 Kg.
• Silnik - Wahlweise DB oder KHD mit bis 330 PS.
• Prędkość maksymalna - 88,6 km/h.
• Skrzynia biegów - ZF S 6-65 (albo S 6-90, S 6-150C).
• Ilość miejsc - 41 siedzace.

- Kliknij by powiększyć :





Neoplan - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Paz





Paz 672

Dane techniczne ⇒

• Rodzaj - Pojazd przeznaczony do komunikacji w małych miastach.
• Silnik - 8-cylindrowy benzynowy, umieszczony z przodu autobusu.
• Prędkość maksymalna - 80 km/h.
• Ilość miejsc - 23 siedzace, 14 stojących.

- Kliknij by powiększyć :





Paz 3205

Dane techniczne ⇒

• Silnik - 130 KM
• Długość - 7000 mm.
• Rozstaw osi - 3,6 m.
• Masa własna - 4720 Kg.
• Masa calkowita - 7705 Kg.

- Kliknij by powiększyć :





:: Renault-Berliet





Renault-Berliet PR100

W dniu 1 sierpnia 1972 r., podpisano umowę licencyjną z firmą Berliet. W tym samym roku zmontowano w Jelczu 20 egzemplarzy autobusu PR 100, przy czym udział polskich części wynosił zaledwie 5 procent.
Autobus PR 100 był wówczas pojazdem niezwykle nowoczesnym. Posiadał  długość 11230mm oraz dwie pary dwuskrzydłowych drzwi, rozmieszczonych w układzie 2-2-0. Napędzany był wysokoprężnym, widlastym silnikiem Berliet V800,  umieszczonym w tylnej części pojazdu, o mocy 170 KM. Pozwoliło to na znaczne  obniżenie podłogi w obu wejściach. W przednim miejscu wysokość podłogi  wynosiła 645 mm, a w drugim - 670mm. Autobus mógł pomieścić ogółem 97  pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Konstrukcję autobusu stanowiła  samonośna kratownica z rur stalowych. W Berliecie zastosowano  półautomatyczną skrzynie biegów typu Wilson HVD 60 ME oraz mechanizm  kierowniczy ZF. Berliet PR 100 zdobył wiele nagród podczas Międzynarodowego  Tygodnia Autobusów w Nicei. Przyznano tej konstrukcji wyróżnienia za:
 • kształt nadwozia,
 • bezpieczeństwo pasażerów,
 • własności techniczne,
 • zwrotność i najlepsze stanowisko kierowcy.
Można by zatem stwierdzić, iż była to niezwykle udana konstrukcja. Jednakże nie spełniała ona podstawowego wymogu strony polskiej.
Autobusy tego typu trafiły do niewielu polskich miast. Eksploatowały je m.in MPK Wrocław i MZK Warszawa. Półautomatyczne skrzynie biegów Wilson HVD 60 ME, chociaż nowoczesne, okazały się bardzo awaryjne, a ich naprawa była niezwykle kosztowna. Opuszczające bramy JZS autobusy zaczęto wtedy seryjnie  wyposażaćw skrzynie manualne typu Wilson BXSA 108. Awaryjny okazał się  również silnik. W MZK Warszawa wymieniono nawet w kilkudziesięciu Jelczach  silniki, montując w ich miejsce licencyjne jednostki Leyland. Wadą autobusów PR  100 były także zawodny w niskich temperaturach układ paliwowy i  pneumatyczny. Jelcz - Berliet PR 100 okazał się pojazdem zbyt mało pojemnym,  jak na potrzeby komunikacyjne wielkich miast. Brak trzecich drzwi znacznie  spowalniał wymianę pasażerską. Natomiast częste przeciążenia tych pojazdów  oraz zły stan polskich dróg naruszały bardzo delikatną konstrukcję, powodując  pękanie zbyt cienkich profili stalowych. Ten ostatni problem jest bardzo  aktualny również dziś, kiedy w wielu polskich miastach kupuje się autobusy  niskopodłogowe III generacji...
Berliet zobowiązał się do modernizacji autobusu PR 100, poprzez wydłużenie tej konstrukcji do 12 metrów i dodanie dodatkowych drzwi na zwisie tylnym. Taką  też modernizację przeprowadzono w okresie późniejszym.


Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1972-1975
• Konstrukcja - samonośna.
• Układ silnika - z tyłu.
• Układ drzwi -2-2-0.
• Długość - 11230 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 2900 mm.
• Masa własna - 8300 Kg.
• Masa całkowita - 15400 Kg.
• Silnik - Berliet V800.
• Skrzynia biegów - Wilson HVD 60 ME półautomat/ Wilson BXSA 108 manual.
• Ilość miejsc - 97.

- Kliknij by powiększyć :





Renault-Berliet PR180

Autobusy Renault PR180 są przegubową wersją popularnych autobusów typu PR100. Konstrukcja PR100 powstała w latach `70. Do roku 1980 pojazdy produkowane były przez firmę Berliet, którą następnie została przejęta przez firmę Renault. Przegubowe autobusy produkowane były już pod szyldem koncernu Renault od 1980 do 1985 roku. W późniejszych latach z taśm produkcyjnych schodziły pojazdy typu PR180.2. W Krakowie wozy PR180 pojawiły się na początku lat `90. Pojazdy zakupiono z francuskiego miasta Montpellier. Autobusy przydzielono do stworzonej wówczas firmy KPTS (późniejsze KPPU), która miała się stać konkurencją dla MPK. Autobusy skierowano na linie firmy KPTS, chodź pojawiały się również na liniach do tej pory obsługiwanych przez MPK, m.in. na linii 144 czy też 238. Pod koniec lat `90 powstały darmowe linie autobusowe kursujące na zlecenie hipermarketu HIT. Autobusy Renault PR180 kursowały na trzech liniach spod sklepu przy ulicy Wielickiej do Nowej Huty, Kurdwanowa i Wieliczki. Linie zlikwidowano w 2001 roku. W tym samym czasie wycofano również z ruchu autobusy PR180. Jeden egzemplarz został zakupiony przez Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy (zdjęcia). W 2006 roku ze względu na problemy z lokalizacją bazy i problemy finansowe większość pojazdów ze zbiorów TMMB zostało skasowanych, w tym PR180 z Krakowa.


Dane techniczne ⇒

• Producent - Renault S.A.
• Długość - 17670 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 2915 mm.
• Rozstaw osi - 5600/6270 mm.
• Masa własna - 14150 Kg.
• Silnik - Renault MiPS 06.20.45
• Predkość maksymalna - 67 km/h.
• Skrzynia biegów - ZF 4HP 500.
• Ilość miejsc - 160.

- Kliknij by powiększyć :





:: Robur





Robur LC 3000

Mały autobus międzymiastowy. W części środkowej autobus ma podwyższony dach, aby umożliwić pasażerom chodzenie wewnątrz bez nadmiernego schylania się.


Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1968.
• Długość - 6800 mm.
• Szerokość - 2370 mm.
• Wysokość - 2750 mm.
• Silnik - Silnik chłodzony powietrzem 4-cylindrowy benzynowy.
• Moc silnika - 75 KM.
• Masa całkowita - 5200 Kg.
• Prędkość maksymalna - 85 km/h.
• Ilość miejsc - 21 siedzace.

- Kliknij by powiększyć :





:: Scania








Scania B8063

- Kliknij by powiększyć :





Scania 113CN

Autobusy tego typu do Krakowa zawitały w 1992 roku. Jak na ówczesne czasy były to najnowocześniejsze autobusy przegubowe eskploatowany w Krakowie. Model ten posiada obniżoną podłogę (nie jest to niskopodłogowy).


Dane techniczne ⇒

• Długość - 17925 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3200 mm.
• Rozstaw osi - 5500 mm.
• Masa własna - 16900 Kg.
• Ilość miejsc - Siedzących-45, stojących-150.
• Wysokość podłogi na zwisie przednim -705 mm.
• Wysokość podłogi na zwisie tylnym -820 mm.
• Silnik - Scania DS11.74
• Prędkość maksymalna - 80 km/h.

- Kliknij by powiększyć :





Scania Irizar InterCentury

- Kliknij by powiększyć :





Scania - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Kässbohrer-Setra








Kässbohrer-Setra S 140 ES

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji - 1973
• Długość - 11925 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3050 mm.
• Silnik - DB-OM 407 h 240 PS - 11.413 mm.
• Prędkość maksymalna - 85 km/h.
• Moc silnika -75 KM.
• Ilość miejsc - 21.

- Kliknij by powiększyć :





Kässbohrer-Setra S 140 ES

- Kliknij by powiększyć :





Kässbohrer-Setra S 221 UL

- Kliknij by powiększyć :





Kässbohrer-Setra S 215 UL

- Kliknij by powiększyć :





Kässbohrer-Setra S 210 H

- Kliknij by powiększyć :





Kässbohrer-Setra S 215 SL

- Kliknij by powiększyć :





Kässbohrer-Setra S 219 SL

- Kliknij by powiększyć :





Kässbohrer-Setra - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Tam





Tam 190A 11T

Dane techniczne ⇒

• Rok produkcji -1986
• Silnik - Lizenz KHD F6 L 413f V6.
• Skrzynia biegów - Famos S 5-60.
• Długość - 11035 mm.
• Szerokość - 2500 mm.
• Wysokość - 3010 mm.
• Masa własna - 13000 Kg.
• Prędkość maksymalna - 80 km/h.
• Ilość miejsc - 51*1.

- Kliknij by powiększyć :





:: Volvo





Volvo 8700 LE

- Kliknij by powiększyć :





Volvo - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Man





Man ÜL 272

- Kliknij by powiększyć :





Man - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Renault








Renault S53R

- Kliknij by powiększyć :





Renault FR I

- Kliknij by powiększyć :





Renault Tracer

- Kliknij by powiększyć :





Renault Expres 28

- Kliknij by powiększyć :





Renault - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Volkswagen

- Kliknij by powiększyć :





:: Vanholl





Vanholl T815 CL Regional

- Kliknij by powiększyć :





Vanholl - pozostałe modele

- Kliknij by powiększyć :





:: Volvo-Steyr





Volvo-Steyr SL11 HUA280

- Kliknij by powiększyć :





:: SOR





SOR C10.5

- Kliknij by powiększyć :





:: Iveco





Iveco 315 Turbo

- Kliknij by powiększyć :






Informacja :

  • #OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
  • (568) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewożnika.

  • Źródło :

    - Instrukcja eksploatacji i obsługi autobusu IK 160P.
    - Zdzisław Podbielski - "Samochody ciężarowe, specjalne i autobusy".
  • - Autobus Scania 111
  • - Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej - "Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałyh lini autobusowych w Krakowie". Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002r.
  • - www.kmk.krakow.pl