:: Strona główna ⇒ Komunikacja prywatna

Büssing BSE 110GT
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1970
 Długość 10950 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 3050 mm.
 Silnik Büssing U7D 6-cylindrowy.
 Moc silnika 156 PS - 7416 ccm.
Masa całkowita : 14500 kg.
Ilość miejsc : 45+1
Prędkość maksymalna : 85 km/h.
BMC Levend XL
Bova Fld 12-340
Czawdar

Modele :

Czawdar LC 50
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1982
 Długość 6470 mm.
 Szerokość 2100 mm.
 Wysokość 2680 mm.
 Masa całkowita 6362 kg.
 Silnik Avia 712-18.0 4-cylindrowy.
 Prędkość maksymalna 85 km/h.
 Ilość miejsc 24+1+1.
 Moc silnika 59 kW-3600 ccm.
Czawdar - pozostałe modele
Den Oudsten B93 CNG

Autobus wyposażony jest w silnik MANa o mocy 310KM zasilany gazem ziemnym

Fiat 421 AL

Informacje o firmie :

 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1980
 Długość 11810 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 2991 mm.
 Silnik MB 0M 407 6-cylindrowy.
 Skrzynia biegów MG G0 3/60-5/5,4
 Moc silnika 177 kW.
 Masa całkowitas 16000 kg.
Kapema Tema
Ikarus 256.75

Informacje o firmie :

Isuzu
Jelcz

Modele :

Informacje o firmie :

Jelcz 080

Opracowany został z wykorzystaniem elementów nadwozia autobusu Jelcz PR 110 oraz podwozia samochodu Star - 200. Autobusy służyły do przewozów pasażerów na liniach podmiejskich, do przewozów pracowniczych i szkolnych.  Nazywany jest autobusem "socjalnym".

 Dane techniczne :
 Ilość miejsc 1+50
 Masa własna 6600 Kg.
 Masa całkowita 10600 Kg.
 Silnik 359, wysokoprężny, 6-cylindrowy, rzędowy.
 Moc silnika 110 kW.
 Skrzynia biegów mechaniczna (synchronizacja biegów II-IV), pięciobiegowa.
 Poj.zbiornika paliwa 250 l.
 Prędkość maks. 90 km/h.
 Wymiary (długość x szerokość x wysokość) 8000 x 2460 x 3125 mm.
 Rozmiar ogumienia 8.25R-20".
Jelcz L090M
Jelcz L100I
Jelcz T120
Jelcz M081MB/3 Vero
Karosa

Modele :

Karosa B731
 Dane techniczne :
 Długość 11055 mm.
 Silnik 6-cylindrowy, umieszczony za osią tylną.
 Moc maksymalna 211 Km.
 Prędkość maks. 71 km/h.
 Ilość miejsc 31 siedzących, 59 stojące.
Karosa C734
 Dane techniczne :
 Długość 11055 mm.
 Silnik 6-cylindrowy diesel, umieszczony za osią tylna.
 Moc maksymalna 201 Km.
 Prędkość maks. 97 km/h.
 Ilość miejsc 45 siedzące, 27 stojących.
Karosa LC735
Irisbus/Karosa C954
LAZ

Lwowska Fabryka Samochów miała być jedynie montownią samochodów. Pierwszą produkcją fabryki w 1957 roku były żurawie samochodowe typ AK -32,  a w 1957 roku wyprodukowano serię informacyjną autobusów LAZ - 695. Trzy  lata później produkowano tylko autobusy. Wprowadzono do produkcji różne  wesje autobusów przeznaczonych do komunikacji miejskiej i dalekobieżnej.

Leyland/Dab LS575-680/3
DAF 1200B

Informacje o firmie :

Magirus/Deutz

Modele :

Informacje o firmie :

Magirus-Deutz 230 TR 120
Magirus-Deutz 3000
Mercedes

Modele :

Informacje o firmie :

Mercedes 0302

W latach siedemdziesiątych sprowadzono do Polski takie autobusy. Były to Mercedes 0302 montowane w Iranie. Wygodne  wnętrze, z dobrze opracowaną cyrkulacją ciepłego lub chłodnego powietrz,  zapewniało 50 pasażerom przyjemną jazdę.

 Dane techniczne :
 Moc maksymalna 192 Km.
 Silnik 6-cylindrowy diesel, umieszczony z tyłu.
 Prędkość maks. 70,3 km/h.
 Ilość miejsc 50 siedzących.
Mercedes 0303
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1982
 Długość 6000 mm.
 Szerokość 2140 mm.
 Wysokość 2940 mm.
 Masa własna 5190 Kg.
 Silnik Mercedes - 63 kW - 3758 ccm.
Mercedes 309
Mercedes Citaro
Mercedes Auwärter Clubstar
Mercedes 0305
Mercedes - pozostałe modele
Neoplan

Modele :

Neoplan N907
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1983
 Długość 7200 mm.
 Szerokość 2380 mm.
 Wysokość 2700 mm.
 Silnik MB 0M 352 A 6-cylindrowy 124 kW - 5675 ccm.
 Skrzynia biegów MB G 3/60
 Ilość miejsc 20+1
 Masa własna 9000 Kg.
Neoplan Jetliner 231H
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1991
 Długość 10250 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 3320 mm.
 Masa własna 14200 Kg.
 Silnik Wahlweise DB oder KHD mit bis 300 Ps.
 Prędkość maks. 88,6 km/h.
 Skrzynia biegów ZF S 6-65 (albo S 6-90, S 6-150 C).
 Ilość miejsc 41 siedzące.
Neoplan - pozostałe modele
PAZ

Modele :

Paz 672
 Dane techniczne :
 Przeznaczenie do komunikacji w małych miastach
 Silnik 8-cylindrowy benzynowy, umieszczony z przodu pojazdu.
 Prędkość maksymalna 80 km/h.
 Ilość miejsc : 23 siedzących, 14 stojących.
Paz 3205
 Dane techniczne :
 Moc silnika 130 KM
 Długość 7000 mm.
 Rozstaw osi 3600 mm.
 Masa własna 4720 Kg.
 Masa całkowita 7705 Kg.
Renault/Berliet

Modele :

Informacje o firmie :

Renault-Berliet PR100

W dniu 1 sierpnia 1972 r., podpisano umowę licencyjną z firmą Berliet. W tym samym roku zmontowano w Jelczu 20 egzemplarzy autobusu PR 100, przy czym udział polskich części wynosił zaledwie 5 procent.
Autobus PR 100 był wówczas pojazdem niezwykle nowoczesnym. Posiadał  długość 11230mm oraz dwie pary dwuskrzydłowych drzwi, rozmieszczonych w układzie 2-2-0. Napędzany był wysokoprężnym, widlastym silnikiem Berliet V800,  umieszczonym w tylnej części pojazdu, o mocy 170 KM. Pozwoliło to na znaczne  obniżenie podłogi w obu wejściach. W przednim miejscu wysokość podłogi  wynosiła 645 mm, a w drugim - 670mm. Autobus mógł pomieścić ogółem 97  pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Konstrukcję autobusu stanowiła  samonośna kratownica z rur stalowych. W Berliecie zastosowano  półautomatyczną skrzynie biegów typu Wilson HVD 60 ME oraz mechanizm  kierowniczy ZF. Berliet PR 100 zdobył wiele nagród podczas Międzynarodowego  Tygodnia Autobusów w Nicei. Przyznano tej konstrukcji wyróżnienia za:
 • kształt nadwozia,
 • bezpieczeństwo pasażerów,
 • własności techniczne,
 • zwrotność i najlepsze stanowisko kierowcy.
Można by zatem stwierdzić, iż była to niezwykle udana konstrukcja. Jednakże nie spełniała ona podstawowego wymogu strony polskiej.
Autobusy tego typu trafiły do niewielu polskich miast. Eksploatowały je m.in MPK Wrocław i MZK Warszawa. Półautomatyczne skrzynie biegów Wilson HVD 60 ME, chociaż nowoczesne, okazały się bardzo awaryjne, a ich naprawa była niezwykle kosztowna. Opuszczające bramy JZS autobusy zaczęto wtedy seryjnie  wyposażaćw skrzynie manualne typu Wilson BXSA 108. Awaryjny okazał się  również silnik. W MZK Warszawa wymieniono nawet w kilkudziesięciu Jelczach  silniki, montując w ich miejsce licencyjne jednostki Leyland. Wadą autobusów PR  100 były także zawodny w niskich temperaturach układ paliwowy i  pneumatyczny. Jelcz - Berliet PR 100 okazał się pojazdem zbyt mało pojemnym,  jak na potrzeby komunikacyjne wielkich miast. Brak trzecich drzwi znacznie  spowalniał wymianę pasażerską. Natomiast częste przeciążenia tych pojazdów  oraz zły stan polskich dróg naruszały bardzo delikatną konstrukcję, powodując  pękanie zbyt cienkich profili stalowych. Ten ostatni problem jest bardzo  aktualny również dziś, kiedy w wielu polskich miastach kupuje się autobusy  niskopodłogowe III generacji...
Berliet zobowiązał się do modernizacji autobusu PR 100, poprzez wydłużenie tej konstrukcji do 12 metrów i dodanie dodatkowych drzwi na zwisie tylnym. Taką  też modernizację przeprowadzono w okresie późniejszym.

 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1972-1975
 Konstrukcja Samonośna.
 Układ silnika z tyłu.
 Układ drzwi 2-2-0
 Długość 11230 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 2900 mm.
 Masa własna 8300 Kg.
 Masa całkowita 15400 Kg.
 Silnik Berliet V800
 Skrzynia biegów Wilson HVD 60 ME, półautomat/Wilson BXSA 108 manual.
 Ilość miejsc 97
Renault-Berliet PR180

Autobusy Renault PR180 są przegubową wersją popularnych autobusów typu PR100. Konstrukcja PR100 powstała w latach `70. Do roku 1980 pojazdy produkowane były przez firmę Berliet, którą następnie została przejęta przez firmę Renault. Przegubowe autobusy produkowane były już pod szyldem koncernu Renault od 1980 do 1985 roku. W późniejszych latach z taśm produkcyjnych schodziły pojazdy typu PR180.2. W Krakowie wozy PR180 pojawiły się na początku lat `90. Pojazdy zakupiono z francuskiego miasta Montpellier. Autobusy przydzielono do stworzonej wówczas firmy KPTS (późniejsze KPPU), która miała się stać konkurencją dla MPK. Autobusy skierowano na linie firmy KPTS, chodź pojawiały się również na liniach do tej pory obsługiwanych przez MPK, m.in. na linii 144 czy też 238. Pod koniec lat `90 powstały darmowe linie autobusowe kursujące na zlecenie hipermarketu HIT. Autobusy Renault PR180 kursowały na trzech liniach spod sklepu przy ulicy Wielickiej do Nowej Huty, Kurdwanowa i Wieliczki. Linie zlikwidowano w 2001 roku. W tym samym czasie wycofano również z ruchu autobusy PR180. Jeden egzemplarz został zakupiony przez Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy (zdjęcia). W 2006 roku ze względu na problemy z lokalizacją bazy i problemy finansowe większość pojazdów ze zbiorów TMMB zostało skasowanych, w tym PR180 z Krakowa.

 Dane techniczne :
 Producent Renault S.A.
 Długość 17670 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 2915 mm.
 Rozstaw osi 5600/6270 mm.
 Masa własna 141500 Kg.
 Silnik Renault MIPS 06.20.45
 Prędkość maksymalna 67 km/h.
 Skrzynia biegów ZF 4HP 500
 Ilość miejsc 160
Robur LC 3000

Informacje o firmie :

Mały autobus międzymiastowy. W części środkowej autobus ma podwyższony dach, aby umożliwić pasażerom chodzenie wewnątrz bez nadmiernego schylania się.

 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1968
 Długość 6800 mm.
 Szerokość 2370 mm.
 Wysokość 2750 mm.
 Silnik Chłodzony powietrzem, 4-cylindrowy benzynowy.
 Moc silnika 75 Km.
 Masa całkowita 5200 Kg.
 Prędkość maksymalna 85 km/h.
 Ilość miejsc 21 siedzących.
Scania

Modele :

Informacje o firmie :

Scania B 8063
Scania 113 CN

Autobusy tego typu do Krakowa zawitały w 1992 roku. Jak na ówczesne czasy były to najnowocześniejsze autobusy przegubowe eskploatowany w Krakowie. Model ten posiada obniżoną podłogę (nie jest to niskopodłogowy).

 Dane techniczne :
 Długość 17925 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 3200 mm.
 Rozstaw osi 5500 mm.
 Masa własna 16900 kg.
 Ilość miejsc Siedzących 45, stojących 150
 Wysokość podłogi na zwisie przednim 705 mm.
 Wysokość podłogi na zwisie tylnym 820 mm.
 Silnik Scania DS11.74
 Prędkość maksymalna 80 km/h
Scania Irizar InterCentury
Scania - pozostałe modele
Kässbohrer-Setra

Modele :

Kässbohrer-Setra S 140 ES
 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1973
 Długość 11925 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 3050 mm.
 Silniki DB-0M 407 h 240 PS - 11.413 mm.
 Prędkość maksymalna 85 km/h.
 Moc silnika 75 KM.
 Ilość miejsc 21.
Kässbohrer-Setra S 213 H
Kässbohrer-Setra S 221 UL
Kässbohrer-Setra S 215 UL
Kässbohrer-Setra S 210 H
Kässbohrer-Setra S 215 SL
Kässbohrer-Setra S 219 SL
Kässbohrer-Setra - pozostałe modele
TAM 190A 11T

Informacje o firmie :

 Dane techniczne :
 Rok produkcji 1986
 Silnik Lizenz KHD F6 L 413f V6.
 Skrzynia biegów Famos S 5-60.
 Długość 11035 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 3010 mm.
 Masa własna 13000 kg.
 Prędkość maksymalna 80 km/h.
 Ilość miejsc 51-1
Volvo

Modele :

Informacje o firmie :

Volvo 8700 LE
Volvo - pozostałe modele
MAN

Modele :

Informacje o firmie :

Man ÜL 272
Man - pozostałe modele
Renault

Modele :

Informacje o firmie :

Renault S53R
Renault FR I
Renault Tracer
Renault Express 28
Renault - pozostałe modele
Volkswagen

Informacje o firmie :

Vanholl

Modele :

VanHoll T815CL Regional

VanHoll - pozostałe modele
Volvo/Steyr SL HUA280

Informacje o firmie :

Volvo/Steyr SL11HUA280
SOR C10.5
Iveco 315 Turbo
Informacja :
#OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
(58) - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewoźnika.
Źródło :
Instrukcja eksploatacji i obsługi autobusu IK 160 P
Zdzisław Podbielski - "Samochody ciężarowe, specjalne i autobusy".
www.kmk.krakow.pl - Krakowska Komunikacja Miejska.