Jelcz
Jelcz 315
Cysterna, dystrybutor paliwa CD-7,5 na podwoziu Jelcz 315
 Dane techniczne :
 Masa własna 8500 Kg.
 Masa całkowita 14800 Kg.
 Pojemność cysterny 7500 l.
 Silnik Leylnad 0.680 wysokoprężny, 6 - cylindrowy, rzędowy.
 Moc silnika 162 kW.
 Rodzaj paliwa olej napędowy .
 Dystrybutor Umożliwia tankowanie pojazdów bezpośrednio z cysterny z jednoczesnym pomiarem ilości tankowanego paliwa.
 Wydajność pompy dystrybutora 1080 l/min.
 Skrzynia biegów mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny.
 Rozmiar ogumienia : 11.00-20".
Kraz 256B
Mercedes 1500
Opel Blitz
Star
Star 25
Star 25 jest ostatnim etapem doskonalenia konstrukcyjnego Stara 20. W stosunku do modelu 20 samochód Star 25 posiada daleko idące zmiany. Najważniejsze zmiany, które zostały wprowadzone stopniowo, dotyczyły przede wszystkim mechanizmów napędowych (uległa zmianie przekładnia główna tylnego mostu, w której zmieniono przełożenie z wartości 6,13:1 na 7,17:1, co zresztą związane było z podniesieniem ładowności tego samochodu z 3,5 tony do 4 ton. Uzyskanie odpowiedniej wartości wskaźnika dynamicznego gwarantującego pojazdowi dostateczną ruchliwość i możność poruszania się w terenach górzystych było najpoważniejszym powodem doskonalenia tej zmiany). Dalszymi zmianami było wprowadzenie pięciobiegowej skrzyni biegów z nadbiegiem. Obecny model 25 posiada już całkowicie zmieniony silnik typu S472, znacznie wydajniejszy od dotychczasowego S42, o mocy podniesionej do 95 KW.
Podwozie samochodu Star 25 posiada tak, jak poprzednie typy Star 20 i Star 21 spawaną ramę ze sztywnymi poprzeczkami rurowymi. Wsporniki resorowe są nitowane do ramy, a resory zostały wzmocnione przez dodanie nakładek wzmacniających pióro główne resoru. Sprzęgło jest jednotarczowe, suche. Skrzynia biegów ma pięć biegów do przodu i jeden do tyłu. W tym wykonaniu skrzynia biegów zdaje egzamin w najcięższych warunkach pracy. Przejściowo w latach 1958 i 1959 montowana jest na samochodzie Star 25 kabina typu N20 dobrze znana ogółowi użytkowników ze swej miłej dla oka sylwetki zewnętrznej. W kabinie tej zastosowano szereg udogodnień dla obsługi samochodu, jak dobrze działającą izolację termiczną i akustyczną, intesywną wentylacje wnętrza, zespół zegarów kontrolnych na desce rozdzielczej itp. Skrzynia ładunkowa Star 25 jest tak samo solidnej budowy, jak dobrze znane skrzynie samochodu Star 20.
 Dane techniczne :
 Silnik Typ S472 z zapłonem iskrowym.
 Układ napędowy Klasyczny (4X2). Dźwignia zmiany biegów umieszczona obok fotela kierowcy.
 Układ nośny Rama podłużnicowa, spawana. Podłużnice o przekroju ceowym, tłoczone z blachy stalowej.
 Układ kierowniczy Przekładnia kierownicza ślimakowa, globoidalna, z podwójną rolką, o średnim przełożeniu 20,75.
 Układ hamulcowy Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie, jednoobwodowy. Pneumatyczny, podciśnieniowy, mechanizm wspomagający.
 Nadwozie Kabina kierowcy wagonowa, typu N23 (alternatywnie N20), całkowicie metalowa, zamknięta, dwudrzwiowa.
 Wymiary Rozstaw osi 3000 mm, rozstaw kół tylnych 1600 mm, kół przednich 1600 mm. odstęp kół bliźniaczych 225 mm. Długość całkowita 5920 mm, szerokość 2200 mm, wysokość bez obciążenia z opończą 2600 mm.
 Masy Własna pojazdu 3425 Kg, dopuszczalna masa całkowita 7775 Kg. Ładowność 4000 Kg.
 Pojemności Zbiornik paliwa 105 dm³
 Dane eksploatacyjne Szybkość maksymalna 78 Km/h. Zużycie paliwa 27 dm³/100 Km. Najmniejsza średnica zawracania 15,6m.
Star 660
Star 66
Po zatwierdzeniu do produkcji Stara 66, w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego trwały badania kwalifikacyjne dwóch następnych ulepszonych prototypów. Głównym celem tych badań było określenie trwałości pojazdu jako całości oraz poszczególnych jego zespołów. W tym samym czasie rozpoczęto przygotowywania do uruchomienia produkcji seryjnej w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach. W połowie 1958 roku pierwsze egzemplarze Stara 66 opuściły taśmę montażową. Samochód został wystawiony na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1958 roku, gdzie wzbudził duże zainteresowanie fachowców. Określano go jako chlubę polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Produkowany był w dwóch odmianach, różniących się konstrukcją skrzyni ładunkowej. Wersja 66/w miała skrzynię o płaskiej podłodze, umieszczonej wysoko nad kołami, natomiast wersja 66/n miała obniżoną skrzynię, z wystającymi wnękami kół obu tylnych osi. W początkowym okresie produkcji samochody Star 66 zasilały głównie odbiorcę wojskowego. Na jego podwoziach budowano także szereg wojskowych pojazdów specjalnych takich jak : radiostację, autobusy sztabowe, cysterny, parki pontonowe itp.
Dane techniczne

Silnik

Typu S46, z zapłonem iskrowym, czterosuwowym, rzędowy, pionowy, ustawiony, wzdłużnie nad osią kół przednich. Zawieszony w trzech punktach na poduszkach gumowych. Średnica cylindra 95 mm. skok tłoka 110 mm. Liczba cylindrów 6. Objętość skokowa silnika 4,680 dm³. Stopień sprężania 6,8. Moc maksymalna 77,3 kW (105 KM) przy 3000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 310 Nm (31 kGm) przy 1650 obr/min. Kadłub silnika żeliwny. Mokre tuleje cylindrowe. Głowica silnika odlewana z żeliwa, jednolita. Wał korbowy kuty, podparty na czterech łożyskach ślizgowych. Panewki cienkościenne, dzielone. Tłoki ze stopu lekkiego, wyposażone w trzy pierścienie uszczelniające i jeden zgarniający. Korwobody kute. Sworznie tłokowe osadzono pływająco. Układ rozrządu górnozaworowy, popychaczowy. Wałek rozrządu ułożyskowany w kadłubie silnika, napędzany kołami zębatymi od wału korbowego. Zawory ustawione pionowo w jednym rzędzie. Średnica grzybka zaworu ssącego 44 mm, wydechowego 40 mm. Otwarcie zaworu ssącego 17° przed GMP, zamknięcie 57° po DMP, otwarcie zaworu wydechowego 53° przed DMP, zamknięcie 21° po GMP. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem. Pompa olejowa zębata, filtr oleju pełnego przepływu, typu szczelinowego oraz filtr bocznikowy z wymiennym wkładem tekturowym. Chłodnica oleju umieszczona przed chłodnicą wody, włączana do obiegu zaworem umieszczonym przy filtrze szczelinowym. Chłodzenie cieczą z obiegiem wymuszonym. Pompa cieczy chłodzącej odśrodkowa. Chłodnica typu rurkowego, umieszczona przed silnikiem. Żaluzja z pionowych listew blaszanych, sterowana z miejsca kierowcy. Przepływ cieczy chłodzącej regulowany termostatem. Podgrzewacz rozruchowy, z benzynową lampą grzejną. Wentylator osiowy, sześciołopatkowy, napędzany dwoma paskami klinowymi z wału korbowego.

Zasilanie

Gażnik opadowy, typu G43-S47-BEJ, o średnicy gardzieli 33 mm, z urządzeniem rozruchowym i pompą przyśpieszającą. Pompa paliwa mechaniczna, typu przeponowego. Filtr paliwa szczelinowy. Filtr powietrza trzystopniowy. Masa suchego silnika 350 kg.

Instalacja elektryczna

Napięcie znamionowe 12V. Biegun dodatni połączony z masą. Zapłon bateryjny. Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4. Statyczne wyprzedzenie zapłonu 6° przed GMP. Rozdzielacz zapłonu typu 44-06, z odśrodkowym regulatorem kąta wyprzedzenia zapłonu o zakresie 24° oraz z podciśnieniowym regulatorem o zakresie 12°. Świece zapłonowe, z gwintem M14X1,25, o wartości cieplnej 175 (wg.Boscha). Cewka zapłonowa z opornikiem rozruchowym. Prądnica prądu stałego, typu P2a, o mocy 220 W, współpracująca z regulatorem trzyrdzeniowym, typu RG6a. Akumulator ołowiowy 12V, o pojemności 105 Ah. Rozrusznik typu R5b, o mocy 1,32 kW, z włączaniem elektromagnetycznym. Zabezpieczenie przeciwzakłóceniowe I stopnia (nie obejmuje instalacji elektrycznej podwozia i nadwozia). Reflektory o średnicy układu optycznego 170 mm, z symetrycznym światłem mijania i światłem drogowym. Światła pozycyjne przednie w oddzielnych lampach, umieszczonych pod stopniami na przednich błotnikach. Kierunkowskazy migowe. Wycieraczka szyb przednich o dwóch wycierakach pracujących współbieżnie. Sygnał dżwiękowy jednotonowy.

Układ napędowy

Wszystkie osie napędzane (6x6). Sprzęło cierne, suche, jednotarczowe, półodśrodkowe, sterowane mechanicznie. Dziewięć śrubowych sprężyn dociskowych. Tarcza sprzęgła, bez tłumika drgań skrętnych, wyposażona w okładziny cierne o średnicach 300x165 mm. Skrzynka przekładniowa trzywałkowa, o pięciu przełożeniach, nie synchronizowana, zblokowana ze silnikiem. Koła III i V biegr stale zazębione. Przełożenia na poszczególnych biegach: Ib-6,14 IIb-3,18 IIIb-1,68 IVb-1,0 Vb-0,78 wsteczny 5,75. Przystawka odbioru napędu. Dźwignia zmiany biegów umieszczona obok fotela kierowcy. Skrzynka rozdzielacza, zespolona z reduktorem, o dwóch przełożeniach: drogowym 1,41 i terenowym 2,72, z możliwością wyłączenia napędu przedniej osi. Sterowanie mechaniczne. Napęd na skrzynkę rozdzielczą przenoszony ze skrzynki przekładniowej krótkim rurowym wałem napędowym. Wały napędowe rurowe, z przegubami krzyżakowymi, o łożyskowaniu igłowym. Wały napędowe przedniego i środkowego mostu jednoczęściowy, z łożyskiem pośrednim. Przekładnia główna stożkowa, z zębami łukowo-kołowymi (Gleason), o przełożeniu 7,17. Mechanizmy różnicowe stożkowe, z czterema satelitami. W mostach środkowym i tylnym, mechaniczna blokada mechanizmów różnicowych, sterowana mechanicznie. Półosie napędowe odciążone. W przednim moście zastosowano przeguby równobieżne, typu Weissa.

Układ nośny

Rama podłużnicowa, spawana. Podłużnice tłoczone z blachy stalowej o zmiennnym przekroju ceowym. Zawieszenie kół przednich zależne, sztywny most napędowy, wsparty na podłużnych półeliptycznych resorach piórowych, amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, dwustronnego działania. Zawieszenie kół kół środkowych i tylnych zależne, sztywne mosty napędowe wsparte na dwóch półeliptycznych, odwróconych resorach piórowych zamocowanych wahliwie do ramy. Końce resorów opierają się na ślizgaczach mostów. Układ szcześciu podłużnych drążków reakcyjnych. Koła jezdne tarczowe, tłoczone z blachy stalowej, z dwudzielną obręczą o wymiarach 7.5X20". Ogumienie dętkowe, o wymiarach 11.00-20", z terenową rzeźbą bieżnika.

Układ kierowniczy

Przekładnia kierownicza ślimakowa, globoidalna, z podwójną rolką o średnim przełożeniu 20,75. Wał kierowniczy jednoczęściowy. Koło kierownicy dwuramienne, o średnicy 530 mm. Mechanizm zwrotniczy, z drążkiem podłużnym i drążkiem poprzecznym, umieszczonym za osią przednią. Wskaźnik położenia kół kierowanych.
Układ hamulcowy
Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie, jednoobwodowy. Pneumatyczny podciśnieniowy mechanizm wspomagający. Hamulce wszystkich kół bębnowe. Średnica wewnętrzna bębnów hamulcowych 400 mm. Szerokość okładzin ciernych 78 mm. Powierzchnia okładzin ciernych 2370 cm². Hamulec pomocniczy (ręczny) mechaniczny, taśmowy, działający na wał napędowy. Wciągarka jednobębnowa, z reduktorem, umocowana za przednim zderzakiem. Napęd wciągarki od przystawki odbioru mocy poprzez specjalny wał napędowy. Sprzęgło kłowe i hamulec taśmowy, sterowane dźwigniami umieszczonymi przy przednim zderzaku Przełożenie całkowite przystawki i reduktora przy nawijaniu 24,9 przy rozwijaniu 14,9. Długość liny 50 m. Dopuszczalne obciążenie liny 99 000 N.
Nadwozie
Kabina kierowcy, typu N66, wagonowa, otwarta, dwudrzwiowa, dwumiejscowa, umieszczona nad silnikiem. Drzwi zawieszone na tylnych słupkach. Odejmowane okna drzwiowe. Dach kabiny brezentowy, składany do tyłu. Szyba przednia płaska, dwudzielna, umocowana w odchylanej do przodu ramie, a każda z szyb ma możliwość niezależnego odchylania do góry. Wewnętrzna osłona silnika z blachy stalowej. Dwa indywidualne fotele pokryte dermatoidem. Ażurowa osłona przedniej ściany kabiny. Skrzynia ładunkowa o konstrukcji drewnianej. Podłoga i ściany wykonane z desek sosnowych, z okuciami stalowymi. Ściana tylna otwierana. Nadstawki podwyższające ściany. Opończa brezentowa, z otwieraną tylną częścią, podtrzymywana przez stalowe pałąki. Dwie wersje skrzyni ładunkowej: typ 66/n (niska), w której błotniki wewnętrzne wystają ponad powierzchnię ladunkową i typ 66/w (wysoka) z płaską podłogą skrzyni ładunkowej. Koło zapasowe umieszczone pionowo, za kabiną z prawej strony pojazdu. Dwa zbiorniki paliwa zamocowane do prawej i lewej podłużnicy ramy za kabiną.
Wymiary
Rozstaw osi 2858/1200 mm, rozstaw kół przednich, środkowych i tylnych 1804 mm. Długość całkowita 6528 mm, szerokość 2400 mm, wysokość bez pałąków (bez obicążenia) 2485 mm, wysokość z pałąkami 2875 mm. Zwis przedni 1470 mm, zwis tylny 1100 mm. Kąt natarcia 33°, kąt zejścia 45°. Prześwit poprzeczny 285 mm, prześwit w granicach rozstawu osi 490 mm. Wznios powierzchni ładowania 1085 mm Wymiary wewnętrzne skrzynki ładunkowej: długość 3770 mm, szerokość 2185 mm, wysokość 415 mm. Powierzchnia ładunkowa 8,2 m².
Masy
Własna pojazdu 5200 kg, dopuszczalna masa całkowita 9700 kg, ładowność dopuszczalna: na szosie 4000 kg, w terenie 2500 kg. Dopuszczalna masa całkowita holowanej przyczepy: na szosie 4400 kg, w terenie 3500 kg.
Pojemności
Zbiornik paliwa 2x105 dm³, układ smarowania silnika 12 dm², układ chłodzenia 20 dm³, skrzynka przekładniowa 5,0 dm³, skrzynka rozdzielcza 2,0 dm³, mosty napędowe 3x6,5dm³, przekładnia kierownicza 0,65 dm³, układ hamulcowy 1,0 dm³.
Dane eksploatacyjne
Prędkość maksymalna 73,5 km/h. Zużycie paliwa: na szosie 37 dm³/100 km, w terenie 52 dm³/100km. Najmniejsza średnica zawracania 18,4 m. Zdolność pokonywania wzniesień na I biegu 33%. Ciśnienie w ogumieniu wszystkich kół na szosie: 0,40 MPa, w terenie 0,30 MPa. Głębkość brodzenia 0,90 cm.
Ził 130
 Dane techniczne :
 Ładowność (szosa/teren) 5000/3500 Kg.
 Masa wlasna 7200 Kg.
 Silnik Ził 131, gaźnikowy 8-cylindrowy widlasty.
 Moc silnika 110 kW.
 Rodzaj paliwa Etylina.
 Poj.zbiornika paliwa 2 x 170 l.
 Prędkość maksymalna 80 km/h.
 Wymiary obudowanego nadwozia : 3600x2322x2150 mm.
 Skrzynia biegów mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny.
 Rozmiar ogumienia 12.00-20".
 Wyciągarka z linią długości 70 m i max. sile uciągu 45 kN (4,5 t).
Zis 157
 Dane techniczne :
 Masa własna 7700 Kg.
 Silnik Ził 137K, gaźnikowy 8-cylindrowy.
 Moc silnika 80 kW.
 Rodzaj paliwa Etylina.
 Poj.zbiornika paliwa 150+65 l (wersja K i KG), 2x150 (wersja KGE).
 Prędkość maksymalna 65 km/h.
 Nadwozie Obudowane, drewniano-metalowe.
 Skrzynia biegów mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny.
 Rozmiar ogumienia 12.00-18".
 Wyciągarka z linią długości 65 m i max. sile uciągu 45 kN (4,5 t).
Praga V3S
 Dane techniczne :
 Masa całkowita 11600 Kg.
 Ładowność 6 ton.
 Silnik 6 - cylindrowy diesel, chłodzony powietrzem
 Moc silnika 98 KM
Austin K6AZH - 1944 r.
Tatra 128S
Informacja :
#OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
(58)- - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewoźnika.
Źródło :
Zdzisław Podbielski - Samochody ciężarowe, specjalne i autobusy.
Waldemar Zydorek "Dane techniczne i regulacyjne samochodów osobowych."
" Auta PRL-u "
Muzeum Ratownictwa w Krakowie.